REAKTIONER

fyr - värderingar som riktmärke

Att styra med värderingar
– kulturen som framgångsmedel

HELDAGSSEMINARIUM 25 OKT 2016 | SUMMIT SKOFABRIKEN | STHLM – FÅ PLATSER KVAR!

I en tid när vi alltmer identifierar oss med vårt arbete, är kulturen en nyckelfråga för att attrahera och behålla rätt kompetens. Värderingar fungerar som riktmärken och håller oss samman när det stormar.

Värderingsstyrd kultur är en högaktuell fråga. Vi har länge sett att företag med starka värderingar är mer framgångsrika och attraktiva som arbetsgivare. Nu är det också bevisat att det finns ett starkt samband mellan företagskultur och finansiella resultat!

Men hur gör man i praktiken för att inte värderingarna ska stanna vid fina ord på ett papper? Hur lyckas man få kulturen att genomsyra hela organisationen? Vilken roll spelar ”culture fit” vid rekrytering av nya medarbetare? Och hur stöttar man cheferna att omsätta strategier, värderingar och visioner – till handling och beteendeförändring hos medarbetarna?

Välkommen till 2016 års upplaga av seminariet som tar ert värderingsarbete till nästa nivå. Lär av erfarna experter på området och inspireras av IT-bolaget Tretton37 och andra spännande case! Som alltid med fokus på HUR:et!

Sagt om seminariet:

”En fantastisk dag! Jag har fångat upp en hel del saker om hur vi kan jobba vidare med vårt värderingsarbete, som är väldigt viktigt för oss som organisation.”
Daniel Almstedt, Casino Cosmopol

”Mycket inspiration, mycket energi och ny input som man vill hem och implementera och använda med en gång!”
Hans Olsson, Revenue Factory


Bland årets hittills anmälda deltagare: Volvo Bil, ÅF, Skatteverket, Ambea, SPP Pension & Försäkring, Örebrobostäder, Decerno, Tobii, Lexicon IT-konsult, Region Gävleborg, Saint-Gobain Ecophon, Vårdbolaget TioHundra, Andritz, Summit Sweden, Landstinget Västernorrland, Öhlins Racing, Thomas International, Avalon Solution och Fiwe Systems & Consulting.

Program och föreläsare

» De nya arbetslivsvärderingarnas betydelse för kulturen
SOFIA RASMUSSEN, omvärldsanalytiker på Rasmussen Analys

Sofia RasmussenHur har människors värderingar och drivkrafter kopplade till arbetet förändrats över tid och vad betyder de här förändringarna för kulturen och ledarskapet i din organisation?

Utifrån både svenska och globala analyser presenterar Sofia Rasmussen insikter om arbetslivsvärderingar i olika generationer, vilka förändringar på arbetsmarknaden som har präglat våra värderingar och vad vi kan förvänta oss av framtidens arbetsliv.

Sofia har under många år analyserat den unga generationens arbetslivsvärderingar. Vad vill dagens unga få ut av arbetslivet och livet? Hur har det traditionella karriärbegreppet förändrats och vilka värderingar kan kopplas till ungas uppfattning av ”framgång” i arbetslivet? Hur kan man lyckas i rollen som ledare av unga medarbetare? Bland annat presenterar Sofia resultat från den färska undersökningen Ungdomsfokus2016, där över 2000 personer har svarat på frågor om värderingar kopplat till arbetsliv.

Sofia Rasmussen är omvärldsanalytiker och har under många år studerat arbetsmarknadsfrågor, ungas värderingar och livsstilar samt olika generationers arbetslivsvärderingar, bland annat som framtidsstrateg på analysföretaget Kairos Future. Idag driver hon analysföretaget Rasmussen Analys och är en flitigt anlitad föreläsare.

”Sofia föreläste på ett briljant och engagerat sätt. Jag hade gärna lyssnat en timme till.”
Sonja Johansson, Grant Thornton Sweden

» Värderingar som kompass i verksamheten
MIA HULTMAN, värderingscoach & change management-konsult på IdentitetsAkademin

Mia HultmanVad är det som styr vår dagliga verksamhet? Självklart är det visioner och affärsidéer, mål och strategier som ytterst anger färdriktningen, men det är värderingar som till stor del avgör vårt agerande och våra val i vardagen.

Mia Hultman är dagens huvudtalare och sätter strålkastaren på varför och hur värderingar ger oss kraft och riktning till verksamhetens viktiga system och strategier. Värderingar i en verksamhet skapar också tydlighet och trygghet genom att ge varje medarbetare möjlighet att anpassa sitt agerande till varje enskild situation. Det i sin tur påverkar om organisationen lyckas eller misslyckas!

Ur föreläsningen:

  • Hur väljer vi värderingsord för just vår verksamhet – och hur får vi dem sedan att leva i vardagen?
  • Vilka är de viktigaste värderingsnycklarna? Har tingen på arbetsplatsen betydelse?
  • Vad gör vi om värderingskulturen inte fäster? Eller om medarbetarna inte ”köper” verksamhetens värderingar?
  • Inspirerande case och exempel från verkligheten

Mia bjuder generöst på kunskap såväl som värdefulla lärdomar från förändrings- och värderingsprocesser i olika organisationer. Stor delaktighet, konkreta tips, glädje och aha-upplevelser utlovas!

Mia Hultman har arbetat med kommunikation, värdegrund och förändringsprocesser sedan 1991 och är idag en av Sveriges ledande experter på detta område. Hon är också författare (boken ”En värdefull bok” ingår som kurslitteratur till detta seminarium!), liksom en mycket uppskattad skribent här på HR-bloggen. Några av Mias alla uppdragsgivare är HSB, Björn Borg, Statoil, Scandic-Hilton, SATS, Stockholms Stad, Systembolaget, Adidas och SJ.

”Mia var helt fantastisk och höjdpunkten på dagen! Jag fick med mig mycket inspiration och konkreta tips på hur vi kan jobba med värderingar. SÅ mycket energi!!!”
Sara Lidström, HR-specialist på Opera Software

» CASE: ”Culture fit” viktigare än formell kompetens
TONY PEDERSEN, rekryterare på IT-bolaget Tretton37

Tony PedersenFör IT-konsultbolaget Tretton37 är en stark företagskultur inte bara viktigt för att behålla duktiga utvecklare – utan även ett nödvändigt rekryteringsverktyg. För idag räcker det inte att konkurrera med förmåner och monetära belöningar. Det gäller att bygga en kultur med värderingar som talangerna attraheras av.

Hos Tretton37 kallar de sig hellre ninjas än konsulter. Och ”culture fit” är viktigare än den reella kompetensen. Det är nämligen lättare att utbilda en medarbetare som passar in i företagskulturen – än att förändra en kompetent person som inte delar bolagets värderingar.

Tony Pedersen jobbar med talent acquisition på IT-bolaget tretton37. Tonys stora passion är att se människor växa. Han är en sann nörd inom kultur, ledarskap och utveckling och startade nyligen bloggen och podcasten Talent & People.

» Från ord till handling:
Hur du formar beteendemönster som stödjer företagets värderingar

SARA INGVARSSON & MONIKA OSWALDSSON, organisationspsykologer på Beteendesystem

Sara Ingvarsson och Monika Oswaldsson, Beteendesystem

De flesta organisationer har definierat värderingar som de vill ska genomsyra deras verksamhet. Men alla lyckas inte med att skapa förutsättningar för personalen att följa värderingarna.

Saras och Monikas föreläsning utgår från forskning om vad som styr mänskliga beteenden och hur man utifrån den kunskapen kan underlätta för alla som arbetar inom en organisation att följa företagets värderingar i praktiken.

Ur föreläsningen:

  • Från värdering till beteende
  • Vad styr beteenden?
  • Hur man skapar förutsättningar för personalen att följa organisationens grundläggande värderingar

Sara Ingvarsson och Monika Oswaldsson är båda legitimerade psykologer och certifierade i Organizational behavior management (OBM). De driver tillsammans Beteendesystem, som fokuserar på utbildning inom organisationsutveckling. Läs gärna deras inlägg på HR-bloggen: ”Skyll inte på kulturen om den äter upp strategin till frukost”.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Se vårt filmklipp från första kurstillfället!


Filmen är producerad av Filip Cederholm

Tid
Tisdagen 25 oktober 2016 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Summit Skofabriken, Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm (precis intill T-bana Hornstull). Hitta hit >>

Pris
4.600 kr exklusive moms. I priset ingår lunch, för- och eftermiddagsfika samt kurslitteratur: ”En värdefull bok” av Mia Hultman och presentationsmaterial från dagen.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Fler röster om våra seminarier

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”

”Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”

”Har aldrig tidigare upplevt ett seminarium som var så klockrent rätt ‘i tiden’ för mig. Ni pratade om precis det jag behövde och inget annat som det kan vara vid sådana här tillfällen.”

Seminariet äger rum i mysiga Summit Skofabrikens läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny