REAKTIONER

Rekrytering 3.0

Rekrytering 3.0
– hitta & hantera kandidater i en digital värld

HELDAGSSEMINARIUM 10 OKT 2017 | STOCKHOLM – FULLBOKAT!

Med över 2 miljarder sociala profiler på nätet: Hur lyckas du på smartaste sätt hitta, hantera och rekrytera attraktiva kandidater före konkurrenterna? Vi lär dig genvägarna!

I dagens kunskapssamhälle är det avgörande för organisationens konkurrenskraft att rekrytera spetskompetens. Men för att kunna rekrytera bristkompetens i en digital värld, gäller det att våga tänka nytt och att bygga långsiktiga relationer med rätt målgrupp i rätt kanal.

Det handlar om traditionell rekrytering i modern tappning – genom att använda sig av marknadsmetoder, sociala medier och digitala verktyg. Men även om vikten av att bredda urvalet och vårda sina kandidatrelationer för att stärka arbetsgivarvarumärket.

Under vår intensiva heldag får du lära dig mer om spännande områden som social rekrytering, talent sourcing, inbound recruitment marketing, kandidatupplevelser och motivationsdriven rekrytering.

Varmt välkommen till ett seminarium som ger dig insikt i nya trender såväl som praktisk kunskap kring hur du hittar och hanterar rätt kandidater via nätet!

Bland höstens anmälda deltagare: ABB, Jurek Rekrytering & Bemanning, Bravura, Combitech, Stratsys, Fasticon Kompetens, Skatteverket, Mobile Interaction, Gränges, Harvey Nash, Region Västmanland, Bolero, TechniaTranscat, Hemsö, Socialförvaltningen Botkyrka kommun, Garda Alarm, Lindqvist Bygg, AS3, Lokalförvaltningen Göteborgs Stad, Boxhill, Sollentuna kommun, Grimaldi Access, Sundsvalls kommun och Svensk Försäkring Administration.

Sagt om detta seminarium:

”Jag är mycket nöjd och kommer att återkomma.”
Catharina Hörnfeldt, Senior rekryterings- och searchkonsult, Nyckelkompetens

”Rekrytering 3.0 ger stor inspiration till att ligga steget före inom rekrytering och sociala medier – och därmed effektivisera letandet efter kandidater.”
Johanna Wahlberg, Talent Sourcer, Experis

Målgrupp

Seminariet riktar sig till dig som är rekryterare, HR-ansvarig, researcher, talent sourcer, headhunter eller som av annan anledning måste lära dig hur man rekryterar rätt i dagens digitala värld.

Program och föreläsare

» Att rekrytera bristkompetens – idag och i morgon
LOVISA EHRENBORG, IT-rekryterare på Ehrenborg Rekrytering

Lovisa EhrenborgMånga arbetsgivare tampas idag med utmaningen att rekrytera utvecklare, programmerare och andra IT-specialister. Samtidigt förändras allting väldigt fort. Attraktiva kandidater har tröttnat på att bli sönderkontaktade av rekryteringsfirmor. LinkedIn börjar bli urkramat och att finnas på sociala medier är mer en hygienfaktor än något som gör att ett företag upplevs som attraktivt och framåt.

I USA börjar en del spännande lösningar som bygger på big data och people analytics ta fart, men vi är inte riktigt där ännu. Lovisa Ehrenborg tror att content marketing och digital marknadsföring alltmer kommer att växa samman med employer branding och bli ett aktivt verktyg i kontakt med kandidatmarknaden, samtidigt som rekryterare blir agenter för eftertraktade kandidater.

Ur Lovisas föreläsning:

  • Rekryteringstrender och -kanaler idag och i morgon. Från sociala medier och content marketing till people analytics, bootcamps och agentverksamhet.
  • Hur och var hittar man utvecklare, ingenjörer och annan bristkompetens som alla slåss om? Konkreta tips kring search, meetups och referensrekrytering.
  • Social rekrytering: konsten att skapa förtroende och bygga långsiktiga relationer med kandidaterna.
  • Vad värderar utvecklare och annan IT-personal generellt när det kommer till val av arbetsplats? Och hur skapar man en rekryteringsprocess som stärker arbetsgivarvarumärket gentemot dem?
  • Hur man bäst tar hjälp av – och ställer krav på! – rekryteringsleverantörer.

Lovisa Ehrenborg har jobbat med it-rekrytering ända sedan 2005, på senare år i det egna företaget Ehrenborg Rekrytering. Hon är också medförfattare till ”Attraktiv arbetsgivare nu – en handbok”, som beskriver vad man som arbetsgivare bör tänka på för att vara attraktiv för den digitala sektorn. Boken ingår som kurslitteratur till detta seminarium.

» Rekrytera som en marknadsförare med Inbound
ALEXANDER TONELLI, Head of Talent Acquisition & Employer Branding hos iStone

Alexander TonelliFler och fler börjar inse att alla medarbetare är en del av marknadsföringen. Alexander Tonelli berättar varför han som rekryterare flyttat in på marknadsavdelningen och vilka synergieffekter det ger när HR och Marknad drar nytta av varandras kompetenser. HR behöver hjälp att paketera och sälja in sitt erbjudande – samtidigt som marknad måste öka sin förståelse för kandidatperspektivet.

Alexander förklarar också vad Inbound Recruitment Marketing egentligen innebär och hur han jobbar med det på iStone. Det handlar i stora drag om att först göra en ordentlig målgruppsanalys, skapa så kallade ”personas” och sedan strategiskt jobba med de fyra stegen:

  1. Attract – hur du får kandidaterna att hitta dig
  2. Convert – hur du får kandidaten att agera på innehåll
  3. Close – hur du hjälper kandidaten välja dig
  4. Delight – där du fortsätter dialogen och engagerar kollegor

Alexander Tonelli jobbar med in-house search, rekrytering och employer branding på iStones marknadsavdelning. Han brinner för att anamma en större marknadsapproach i rekryteringsarbetet.

» Rekryterarens verktygslåda – tips & tricks kring sourcing/search
SOFIA BROBERGER, Tech Recruiter på Bonnier Broadcasting

Sofia BrobergerKonkurrensen om talangerna är numera så stor att det inte längre går att förlita sig enbart på annonsering när man letar ny personal. Det krävs att man proaktivt letar upp och kontaktar personer som kan tänkas ha matchande kompetens. Detta kallas sourcing eller search och är ett hantverk i sig!

Genom att ha koll på de verktyg som finns och de sociala medier det är smartast att nå ut i, kan man effektivisera rekryteringsprocessen och säkra att man hittar rätt talang till sin organisation.

Ur Sofias föreläsning:

  • Var och hur hittar man eftertraktade kandidater?
  • Chrome extensions, ATS System och andra search-verktyg
  • Konsten att sticka ut i mängden för att attrahera
  • Genvägar till att etablera kontakt med intressanta kandidater
  • Vikten av att följa upp

Sofia Broberger arbetar som inhouse rekryterare på Bonnier Broadcasting. Hon trivs bäst när hon får vara kreativ och hitta nya lösningar och arbetssätt, och blir extra glad när hon lyckas lösa en rekrytering som verkat hopplös.

» Motivationsdriven rekrytering – bredare urval med fokus på potential
MICAEL HOLMSTRÖM, VD på Academy

Micael HolmströmMed tilltagande kompetensbrist inom vissa yrken, blir det allt viktigare att tänka i nya banor kring rekrytering och se förbi ålder, bakgrund och tidigare erfarenheter.

Via spännande kundcase berättar Micael Holmström hur du får ett större – och ofta bättre! – urval genom att fokusera på kandidaternas förmågor och drivkrafter, hellre än det perfekta cv:t. Du får också veta hur motivationsdriven rekrytering går till i praktiken, bl a genom en initialt anonymiserad process och olika tester.

Läs mer i Micaels uppskattade inlägg på HR-bloggen.

Micael Holmström är VD på utbildningsföretaget Academy, ett systerbolag till Academic Work. Micael har mångårig erfarenhet av kompetensförsörjning inom IT/teknik och är en återkommande talare och föreläsare inom detta område.

» Så säkrar du positiva kandidatupplevelser
ANN-CHRISTINE STAFWERFELDT, specialist på på kandidatupplevelser

Ann-Christine StafwerfeldtTalent Boards årliga rapport om kandidatupplevelser har precis publicerats. Skrämmande nog svarar 47 % av de 183 000 tillfrågade kandidaterna att de efter två månader eller mer ännu inte har fått någon återkoppling. Snacka om att skicka sin ansökan rakt in i ett svart hål!

Vi vet sedan tidigare att kandidatupplevelsen påverkar både företagets employer brand och attraktionsförmåga. Dessutom är kandidater kunder och kunder är kandidater. Vad era jobbkandidater tycker om er rekryteringsprocess påverkar även ert generella varumärke – och därmed affären.

Ann-Christine Stafwerfeldt berättar hur du säkerställer positiva kandidatupplevelser när de flesta kandidater bara har ett fåtal, främst digitala kontaktpunkter med er som arbetsgivare under rekryteringsprocessen. Dessa kontaktpunkter kan vara helt avgörande för om kandidaten väljer att söka igen eller inte – och för vad de berättar för andra om sin upplevelse.

Ur Ann-Christines föreläsning:

  • Hur gör man för att säkra positiva kandidatupplevelser genom hela kedjan? Konkreta tips på hur just din organisation kan jobba med de olika delarna av rekryteringsprocessen.
  • Hur kan man mäta kandidatupplevelsen på ett konkret sätt?
  • Best practice: Hur arbetar de bästa företagen med kandidatupplevelser? Inspirerande internationella framgångsexempel.

Ann-Christine Stafwerfeldt är civilekonom och har arbetat med rekrytering i femton år, först som linjechef och de senaste 5 åren inom Wise Professionals, där hon var ansvarig för Kandidatupplevelse och Rekryteringsskolan. Hon har även arbetat i många år med marknadsföring inom större internationella organisationer.

Programmet är nu spikat, men vi reserverar oss för justeringar.

”Jättestimulerande seminarium, konkret och lyhört. Jag fick många aha-upplevelser och löste faktiskt ett par searchutmaningar redan under själva seminariet!”
Peter Zethraeus, Rekryteringskonsult, Rubino Rekrytering och Bemanning

”Konkret information och många bra och användbara tips tar jag med mig från dagen.”
Sofie Forsman, Talent Relations Manager, Meritmind

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

Tid
Tisdagen 10 oktober 2017 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Helio Hornstull (f.d. Summit Skofabriken), Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm. Precis intill T-bana Hornstull och ett stenkast från Högalidsgaraget. Hitta hit >>

Pris
4.800 kr exkl moms. I priset ingår boken ”Attraktiv arbetsgivare nu” samt övrig kursdokumentation, lunch och för/eftermiddagsfika. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 35 för bästa dynamik.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »
OBS! Detta tillfälle är nu fullbokat och går inte längre att anmäla sig till.

Seminariet äger rum i mysiga Helio Hornstulls (f.d. Summit Skofabrikens) läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny