REAKTIONER

Rekrytering 3.0

Rekrytering 3.0
– hitta & hantera kandidater i en digital värld

HELDAGSSEMINARIUM 17 MAJ 2017 | SUMMIT HITECH | STHLM – FULLBOKAT!

Med över 2 miljarder sociala profiler på nätet: Hur lyckas du på smartaste sätt hitta, hantera och rekrytera attraktiva kandidater före konkurrenterna? Vi lär dig genvägarna!

I dagens kunskapssamhälle är det avgörande för organisationens konkurrenskraft att rekrytera spetskompetens. Men för att kunna rekrytera bristkompetens i en digital värld, gäller det att våga tänka nytt och att bygga långsiktiga relationer med rätt målgrupp i rätt kanal.

Det handlar om traditionell rekrytering i modern tappning – genom att använda sig av marknadsmetoder, sociala medier och digitala verktyg. Men även om vikten av att vårda sina kandidatrelationer för att stärka arbetsgivarvarumärket.

Under vår intensiva heldag får du lära dig mer om spännande områden som social rekrytering, talent sourcing, inbound recruitment marketing, kulturdriven rekrytering och kandidatupplevelser.

Varmt välkommen till ett seminarium som ger dig insikt i nya trender såväl som praktisk kunskap kring hur du hittar och hanterar rätt kandidater via nätet!

Bland årets hittills anmälda deltagare: Tetra Pak, Scania CV, H&M, Sigma IT Consulting, The Absolut Company, Poolia, Holmen, Harvey Nash, CatalystOne Solutions, SICK, Bonnier News, Semcon, CareOnDemand, Anticimex, Cryptzone, Sense Talents, Consign, Donald Davies & Partners, Vetlanda Kommun, Prodiem, TRR Trygghetsrådet, Tyresö kommun, Gradén Mattsson, Codeq, Tyréns, Qsearch, ReachMee, Nyckelkompetens, Rätt Rekrytering och Tekniska Verken i Kiruna.

Sagt om tidigare års upplaga:

”Rekrytering 3.0 ger stor inspiration till att ligga steget före inom rekrytering och sociala medier – och därmed effektivisera letandet efter kandidater.”
Johanna Wahlberg, Talent Sourcer, Experis

”Konkret information och många bra och användbara tips tar jag med mig från dagen.”
Sofie Forsman, Talent Relations Manager, Meritmind


Målgrupp

Seminariet riktar sig till dig som är rekryterare, HR-ansvarig, researcher, talent sourcer, headhunter eller som av annan anledning måste lära dig hur man rekryterar rätt i dagens digitala värld.

Program och föreläsare

» Att rekrytera bristkompetens – idag och i morgon
LOVISA EHRENBORG, IT-rekryterare på Ehrenborg Rekrytering

Lovisa EhrenborgMånga arbetsgivare tampas idag med utmaningen att rekrytera utvecklare, programmerare och andra IT-specialister. Samtidigt förändras allting väldigt fort. Attraktiva kandidater har tröttnat på att bli sönderkontaktade av rekryteringsfirmor. LinkedIn börjar bli urkramat och att finnas på sociala medier är mer en hygienfaktor än något som gör att ett företag upplevs som attraktivt och framåt.

I USA börjar en del spännande lösningar som bygger på big data och people analytics ta fart, men vi är inte riktigt där ännu. Lovisa Ehrenborg tror att content marketing och digital marknadsföring alltmer kommer att växa samman med employer branding och bli ett aktivt verktyg i kontakt med kandidatmarknaden, samtidigt som rekryterare blir agenter för eftertraktade kandidater.

Ur Lovisas föreläsning:

  • Rekryteringstrender och -kanaler idag och i morgon. Från sociala medier och content marketing till people analytics, bootcamps och agentverksamhet.
  • Hur och var hittar man utvecklare, ingenjörer och annan bristkompetens som alla slåss om? Konkreta tips kring search, meetups och referensrekrytering.
  • Social rekrytering: konsten att skapa förtroende och bygga långsiktiga relationer med kandidaterna.
  • Vad värderar utvecklare och annan IT-personal generellt när det kommer till val av arbetsplats? Och hur skapar man en rekryteringsprocess som stärker arbetsgivarvarumärket gentemot dem?
  • Hur man bäst tar hjälp av – och ställer krav på! – rekryteringsleverantörer.

Lovisa Ehrenborg har jobbat med it-rekrytering ända sedan 2005, på senare år i det egna företaget Ehrenborg Rekrytering. Hon är också medförfattare till ”Attraktiv arbetsgivare nu – en handbok”, som beskriver vad man som arbetsgivare bör tänka på för att vara attraktiv för den digitala sektorn. Boken ingår som kurslitteratur till detta seminarium.

» Proactive Hiring Process with Inbound Recruitment Marketing
AKI KAKKO, CEO of Candarine and the global community #HRU

  • Decrease the time to fill by building a constant pipeline of candidates and approaching talent proactively by using inbound/content marketing and by managing your talent data by utilizing modern CRM systems
  • Minimize the cost per hire by decreasing the drawbacks of reactive hiring by building your internal recruitment capacities instead of using recruitment agencies
  • Ensure the quality of hire by defining your most important talent target groups based on a workforce plan, by implementing recruitment marketing campaigns to attract and convert talent into candidates using recruitment lead nurturing

Aki Kakko, Candarine
Aki Kakko‘s mission is to transform recruitment and redefine HR. He is the CEO of Candarine, that helps companies to transform their hiring process from reactive to proactive, and Global #HRU, the fastest growing community of HR and Recruitment professionals globally. Read more about Aki on LinkedIn » Follow him on Twitter »

» Rekryterarens verktygslåda
KARIN BOGREN, HR-konsult i egna bolaget Get to Work

Karin Bogren, Get to WorkKonkurrensen om talangerna är i dagsläget så stor att det inte längre går att förlita sig enbart på annonsering när man letar ny personal. Det krävs att man proaktivt letar upp och kontaktar personer som kan tänkas ha matchande kompetens. Detta kallas sourcing eller search och är ett hantverk i sig!

Genom att ha koll på de verktyg som finns och de sociala medier det är smartast att nå ut i, kan man effektivisera rekryteringsprocessen och säkra att man hittar rätt talang till sin organisation.

Ur Karins föreläsning:

  • Sociala medier som verktyg: hur når man rätt talanger via Facebook, Twitter, Google Plus, StackOverflow, GitHub med flera kanaler?
  • Hur maxar man sökresultaten på LinkedIn?
  • Hitta kandidater med boolean search
  • Plugins och andra smarta lösningar
  • Tips på hur man organiserar, följer upp och mäter sina resultat

Karin Bogren är utbildad personalvetare med en internationell HR-karriär i bagaget. I dagsläget driver hon eget bolag där hon hjälper startups, tech- och spelbolag med rekrytering och talent acquisition, likaså skriver och föreläser hon om karriär och jobbsökande. Bland tidigare uppdragsgivare märks Google, Spotify och Avalanche Studios.

» Kulturdriven Rekrytering (Culture-Based Recruitment)
TONY PEDERSEN, rekryterare på IT-bolaget Tretton37

Tony PedersenMånga organisationer har idag insett att kulturen är en oerhört viktig konkurrensfördel som inte kan kopieras. Samtidigt finns stora utmaningar med ”HUR:et” för att skapa en extraordinär kultur. Allt börjar med en kulturdriven rekrytering!

IT-bolaget Tretton37 rekryterar ”ninjor” som delar företagets värderingar och fäster mindre vikt vid kandidaternas formella kompetens. Tony Pedersen pekar på vikten av en unik företagskultur och berättar hur man bygger en kulturdriven rekrytering för att säkerställa en ”culture fit” mellan kandidat och arbetsgivare.

Ur Tonys föreläsning:

  • Kulturdriven organisation – vad är det och vad är fördelarna?
  • ”Culture fit” ur ett rekryteringsperspektiv
  • Så bygger du en kulturdriven rekryteringsprocess
  • Best practise – några spännande internationella case

Tony Pedersen jobbar med talent acquisition på IT-bolaget tretton37. Tonys stora passion är att se människor växa. Han är en sann nörd inom kultur, ledarskap och utveckling och startade nyligen bloggen och podcasten Talent & People.

» Så säkrar du positiva kandidatupplevelser
ANN-CHRISTINE STAFWERFELDT, ansvarig Kandidatupplevelse & Rekryteringsskolan på Wise Professionals

Ann-Christine StafwerfeldtTalent Boards årliga rapport om kandidatupplevelser har precis publicerats. Skrämmande nog svarar 47 % av de 183 000 tillfrågade kandidaterna att de efter två månader eller mer ännu inte har fått någon återkoppling. Snacka om att skicka sin ansökan rakt in i ett svart hål!

Vi vet sedan tidigare att kandidatupplevelsen påverkar både företagets employer brand och attraktionsförmåga. Dessutom är kandidater kunder och kunder är kandidater. Vad era jobbkandidater tycker om er rekryteringsprocess påverkar även ert generella varumärke – och därmed affären.

Ann-Christine Stafwerfeldt berättar hur du säkerställer positiva kandidatupplevelser när de flesta kandidater bara har ett fåtal, främst digitala kontaktpunkter med er som arbetsgivare under rekryteringsprocessen. Dessa kontaktpunkter kan vara helt avgörande för om kandidaten väljer att söka igen eller inte – och för vad de berättar för andra om sin upplevelse.

Ur Ann-Christines föreläsning:

  • Hur gör man för att säkra positiva kandidatupplevelser genom hela kedjan? Konkreta tips på hur just din organisation kan jobba med de olika delarna av rekryteringsprocessen.
  • Hur kan man mäta kandidatupplevelsen på ett konkret sätt?
  • Best practice: Hur arbetar de bästa företagen med kandidatupplevelser? Inspirerande internationella framgångsexempel.

Ann-Christine Stafwerfeldt ansvarar för Kandidatupplevelse och Rekryteringsskolan hos Wise Professionals. Ann-Christine är civilekonom och har arbetat med rekrytering i femton år, först som linjechef och de senaste 5 åren inom Wise Professionals. Hon har även arbetat i många år med marknadsföring inom större internationella organisationer.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

”Jättestimulerande seminarium, konkret och lyhört. Jag fick många aha-upplevelser och löste faktiskt ett par searchutmaningar redan under själva seminariet! Jag kommer definitivt att bli effektivare och säkrare i jobbet framöver. Bra både för mig själv och mina kunder. Utan tvekan en av de bättre seminarie-investeringarna på länge!”
Peter Zethraeus, Rekryteringskonsult, Rubino Rekrytering och Bemanning

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet

Tid
Onsdagen 17 maj 2017 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Summit Hitech Hötorget, Hitechbuilding, Sveavägen 9, plan 2, Stockholm (mittersta Hötorgsskrapan). T-bana Hötorget eller T-centralen. Hitta hit >>

Pris
4.800 kr exkl moms. Boka tidigt-rabatt 500 kr t.o.m. 2017-04-09. I priset ingår ”Attraktiv arbetsgivare nu – en handbok” samt övrig kursdokumentation, lunch och för/eftermiddagsfika. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 40.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »
OBS! Detta seminarium är nu fullbokat och går inte längre att anmäla sig till. Vi återkommer med nytt tillfälle i höst.

Seminariet äger rum i Summit Hitech Hötorget, centralt beläget i mittersta Hötorgsskrapan.



Meny