Employer branding i praktiken

Employer branding i praktiken
– så vässar du ert arbetsgivarvarumärke

HELDAGSUTBILDNING 15 MAJ 2018 | HELIO HORNSTULL | STHLM

Har du en ambition att arbeta mer strategiskt med ert employer brand? Vill du stärka era medarbetarupplevelser och göra era talanger till ambassadörer? Vi hjälper dig att vässa arbetsgivarvarumärket – från det externa löftet till den interna verkligheten.

Under vår heldagsutbildning får du lära dig steg för steg hur du i praktiken går till väga för att utveckla och kommunicera ett attraktivt arbetsgivarvarumärke. Vår kursledare Linus Holmgren ger inblick i viktiga kompetenstrender och lär dig ta fram/vässa er egen employer branding-strategi för att skapa den röda tråden i såväl den interna som den externa kommunikationen. Spännande case bidrar med inspiration från hur andra i praktiken gör!

Sofie Johansson och Ellinor Ivarsson bidrar med initierade insikter kring vad som skapar engagemang och hur du kan jobba för att stärka medarbetarupplevelserna – för att behålla era talanger och göra dem till ambassadörer.

Varmt välkommen till en heldag fylld med alltifrån teori och trendspaningar till konkreta verktyg och inspirerande exempel. Samt förstås möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter med övriga deltagare!

Bland årets hittills anmälda deltagare: Scania CV, SVT, BillerudKorsnäs, Nordax Bank, Sandvik Materials Technology, Epiroc Rock Drills, Stockholms läns landsting, Kanthal/Sandvik Heating Technology, Försäkringskassan, PeopleProvide, Thomas Betong, Colosseum Smile, Leax Group och Epiroc Sweden.

Sagt om våra EB-seminarier:

”För mig blev dagen ett väldigt bra sätt att snabbt sätta mig in i EB-arbetet. Jag har fått en bra grund att kunna formge och på allvar starta arbetet i vår organisation.”

”Ett välgenomfört arrangemang! Tusen tack!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland


Program och föreläsare

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Vår kursledare Linus Holmgren är en av Sveriges mest erfarna employer branding-experter. Under dagen varvar han teori och praktik med trendspaningar, diskussioner och case. På agendan:

  • Employer branding 2018: Hur hänger dagens employer branding-arbete ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete, rekrytering, performance management och ledarskapsutveckling? Det gäller att hitta både det gemensamma och särskiljande i löfte och positionering mellan corporate, consumer och employer brand.
  • Attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor: Viktigaste trenderna på kompetensmarknaden och hur de påverkar yrken, branscher och enskilda arbetsgivare.
  • EVP 3.0 – ett vässat helhetsgrepp: Hur utvecklar man en unik arbetsgivarprofil med en röd tråd från det externa löftet till den interna verkligheten? Ett riktigt vasst EVP fungerar idag som ett effektivt kommunikationsverktyg även med blandade målgrupper på olika marknader, samt driver interna värderingsarbeten och kulturförändringar.
  • Målgruppsförståelse och segmentering: Hur definierar och förstår ni era rekryteringsmålgrupper? Vem är en talang hos er? Vad måste ni veta om dem ni vill kommunicera med?
  • Effektiva kommunikationskanaler: Printannonser, karriärwebb, sociala medier och karriärmässor… Mycket att välja på, men vilka kanaler är egentligen bäst för att nå ut till just era målgrupper?
  • Bortom rankinglistorna: Hur vet ni att ni lyckats? På vilka sätt kan man mäta den verkliga effekten av kommunikationsinsater och aktiviteter – inte bara vad folk tycker?
  • Hur gör andra?: Genomgång av inspirerande case hur andra gjort för att lyckats med sitt employer branding-arbete.

Linus Holmgren - Talent TalkLinus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 18 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna.

”Linus är verkligen en skarp kille, duktig föreläsare, lagom mycket dialog och ett perfekt innehåll för dagen!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland

”Struktur och handfasta verktyg.”
Susanne Haneling, HR-konsult, Värmdö kommun

» Medarbetarupplevelsernas betydelse för arbetsgivarumärket
SOFIE JOHANSSON och ELLINOR IVARSSON, analytiker på Brilliant Future

Just nu pratas det mycket om medarbetarupplevelser eller employee experience. Vad handlar det egentligen om och hur påverkar medarbetarupplevelserna ert employer brand?

Sofie Johansson och Ellinor Ivarsson delar med sig av initierade insikter, baserade på analyser av tusentals svar i medarbetarundersökningar från alla branscher. Ur föreläsningen:

  • Vad skapar engagemang och hur kan man jobba för att stärka medarbetarupplevelserna?
  • Vad får medarbetarna att stanna kvar och vad får dem att lämna? Finns det egentligen någon magisk formel?
  • Skiljer sig drivkrafterna åt mellan de personer som uppskattar sin arbetssituation och dem som är missnöjda?
  • Hur kan man använda employee Net Promoter Score, eNPS, för att mäta sitt employer branding-arbete?

Sofie Johansson - Brilliant FutureEllinor Ivarsson - Brilliant Future

Sofie Johansson och Ellinor Ivarsson arbetar som analytiker på Brilliant. Sofie och Ellinor har båda lång erfarenhet av att hjälpa företag att öka organisationers effektivitet genom ökat medarbetarengagemang och stärkt ledarskap. De arbetar dagligen med att stärka HR-funktionens roll i affärsverksamheten genom att belysa sambanden mellan företags medarbetare och nyckeltal såsom kundlojalitet och lönsamhet, och hjälper företag att förstå vad som behöver ändras och hur för att förbättra affärsresultaten.

Vi uppdaterar programmet efterhand och reserverar oss för justeringar.

Tid
Tisdagen 15 maj 2018 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Helio Hornstull, Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm (precis intill T-bana Hornstull). Hitta hit >>

Pris
4.900 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, lunch samt för- och eftermiddagsfika. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 35.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften. Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Fler röster om våra seminarier:

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work 🙂 ”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”

”Tack för att ni delar med er så mycket av kunskap och energi. Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
Lena Larsson, TRR Trygghetsrådet


Seminariet äger rum i mysiga Helio Hornstulls läckert designade lokaler.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny