REAKTIONER

Employer branding i praktiken

Employer branding i praktiken
– så vässar du ert arbetsgivarvarumärke

HELDAGSUTBILDNING 16 MAJ 2017 | SUMMIT SKOFABRIKEN | STHLM

Vill du veta hur du tar ett strategiskt helhetsgrepp på ert employer branding-arbete? Vi hjälper dig att vässa arbetsgivarvarumärket – från det externa löftet till den interna verkligheten.

Har du en ambition att arbeta mer strategiskt med ert employer brand? Vill du göra jobbsökare och medarbetare till varumärkesbyggare? Under vår heldagsutbildning får du lära dig hur du i praktiken går till väga för att utveckla och kommunicera ett attraktivt arbetsgivarvarumärke!

Vår kursledare Linus Holmgren ger inblick i viktiga kompetenstrender och hjälper dig att utveckla ert employer brand för att skapa den röda tråden i kommunikationen. Spännande case från Skanska och Västerås stad ger inspiration från hur andra i praktiken gör.

Varmt välkommen till en heldag fylld med alltifrån teori och trendspaningar till konkreta verktyg och inspirerande exempel. Samt förstås möjlighet att diskutera och utbyta erfarenheter med övriga deltagare!

Bland årets deltagare: SOS Alarm, Hotel Rival, Codeq, Väderstad AB, SICK, Unionen, ID Entity, Danderyds sjukhus, Storstaden Bostad, Derivco/Snowmen Solutions, Statens beredning för medicinsk och social utvärdering, Umeå kommun, Nyckelkompetens, Haninge kommun och Affärskraft.

Sagt om våra EB-seminarier:

”För mig blev dagen ett väldigt bra sätt att snabbt sätta mig in i EB-arbetet. Jag har fått en bra grund att kunna formge och på allvar starta arbetet i vår organisation.”

”Ett välgenomfört arrangemang! Tusen tack!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland


Program och föreläsare

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Under dagen varvar vår kursledare Linus Holmgren teori och praktik med trendspaningar och diskussioner. På agendan:

  • Employer branding 2016: Hur hänger dagens employer branding-arbete ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete, rekrytering, performance management och ledarskapsutveckling? Det gäller att hitta både det gemensamma och särskiljande i löfte och positionering mellan corporate, consumer och employer brand.
  • Attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor: Viktigaste trenderna på kompetensmarknaden och hur de påverkar yrken, branscher och enskilda arbetsgivare.
  • EVP 3.0 – ett vässat helhetsgrepp: Hur utvecklar man en unik arbetsgivarprofil med en röd tråd från det externa löftet till den interna verkligheten? Ett riktigt vasst EVP fungerar idag som ett effektivt kommunikationsverktyg även med blandade målgrupper på olika marknader, samt driver interna värderingsarbeten och kulturförändringar.
  • Målgruppsförståelse och segmentering: Hur definierar och förstår ni era rekryteringsmålgrupper? Vem är en talang hos er? Vad måste ni veta om dem ni vill kommunicera med?
  • Effektiva kommunikationskanaler: Printannonser, karriärwebb, sociala medier och karriärmässor… Mycket att välja på, men vilka kanaler är egentligen bäst för att nå ut till just era målgrupper?
  • Bortom rankinglistorna: Hur vet ni att ni lyckats? På vilka sätt kan man mäta den verkliga effekten av kommunikationsinsater och aktiviteter – inte bara vad folk tycker?

Linus Holmgren - Talent TalkLinus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 17 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna.

”Linus är verkligen en skarp kille, duktig föreläsare, lagom mycket dialog och ett perfekt innehåll för dagen!”
Malin Anneteg Fogel, Kommunikatör, Landstinget Västmanland

”Struktur och handfasta verktyg.”
Susanne Haneling, HR-konsult, Värmdö kommun

» CASE: Framgång genom medarbetarna
KARIN LEVANDER, Employer Branding Specialist på Skanska Sverige

Skanska har under flera år uppmärksammats med en rad utmärkelser för sitt employer branding-arbete. Samtidigt är de ett företag uppbyggt av medarbetare. Det finns ingen produkt att sälja, utan det är de fantastiska medarbetarna som utgör hela bolaget.

Karin Levander förklarar det självklara i att lyfta fram kollegorna som de främsta ambassadörerna i employer branding-arbetet. Och betonar vikten av att bredda vår kompetensmålgrupp!

Ur Karins föreläsning:

  • Att använda medarbetarna som ambassadörer. Så fick vi igång våra kollegor.
  • Hur kan vi bredda kompetensmålgruppen? Våga se bortom utbildning! Vilken sorts personer behöver vi?
  • Snabbaste vägen från student till medarbetare. Om Skanskas studentprogram.

Karin Levander, Skanska
Karin Levander
har en bakgrund inom försäljning och marknadsföring och ansvarar bland annat för Skanskas studentprogram, Skanska P3. Hon har ett nära samarbete med flera avdelningar på Skanska och beskriver sin roll som en blandning mellan HR, kommunikation och marknad.

» CASE: En employer branding-resa i Sociala nämndernas förvaltning
MARIA THUNBERG & CECILIA CEDERVALL, Västerås stad

Sedan Sociala nämndernas förvaltning (SNF) i Västerås stad började sin Employer branding-resa i januari 2016, har stora och framgångsrika kliv tagits för att lyfta arbetsgivarvarumärket med små medel. Genom att jobba inifrån och ut och lyfta fram medarbetarnas perspektiv, har man uppnått resultat som ett växande internt och externt intresse för förvaltningen samt fler behöriga sökanden. Men framför allt en större intern stolthet, som kan användas i all rekrytering.

Maria och Cecilia berättar om resans framgångsfaktorer och hur de har arbetat med avstamp i en genomarbetad strategi via aktiviteter som ledar- och medarbetarutbildningar, ambassadörsprogram och ett Instagramkonto.

Västerås stad fick 2017 utmärkelsen årets karriärföretag och är nominerade till årets employer branding-kommun på Universums Talent Excellence Summit Awards.

Maria Thunberg och Cecilia Cedervall - Västerås stad

Maria Thunberg är process- och teamledare för 20 HR-konsulter med inriktning rekrytering och employer branding. Hon arbetar både med Västerås stads övergripande arbete på området och specifikt mot Sociala nämndernas förvaltning. Cecilia Cedervall är kommunikationsstrateg och ansvarar för kommunikationsarbetet hos Sociala nämndernas förvaltning samt arbetar strategiskt med kommunikationsarbetet för hela Västerås stad.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Tid
Tisdagen 16 maj 2017 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Summit Skofabriken, Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm (precis intill T-bana Hornstull). Hitta hit >>

Pris
4.700 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, lunch samt för- och eftermiddagsfika. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 35.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften. Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Fler röster om våra seminarier:

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work 🙂 ”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”

”Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”


Seminariet äger rum i mysiga Summit Skofabrikens läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny