REAKTIONER

Employer branding 3.0 - medarbetarna som varumärkesbyggare

Employer branding 3.0
– medarbetarna som varumärkesbyggare

HELDAGSSEMINARIUM 21 NOVEMBER | STOCKHOLM – 9 PLATSER KVAR

Tredje generationens employer branding handlar om kulturen som varumärke och medarbetarna som ambassadörer – med digitala medier som effektivt verktyg.

För att framgångsrikt kunna förverkliga sina affärsmål och strategier, är det numera avgörande att arbeta aktivt med att utveckla och kommunicera den attraktiva arbetsplatsen. Gårdagens externa employer branding-kampanjer ersätts alltmer av medarbetarna som aktiva varumärkesbyggare.

Dagens smarta arbetsgivare lär känna sin kompetensmålgrupp och jobbar inifrån med hjälp av kulturstärkande aktiviteter, interna kampanjer, storytelling och digitala verktyg. Det gäller också att HR samarbetar med marknad/kommunikation för att paketera sitt budskap och välja rätt kanaler.

Varmt välkommen till 2017 års upplaga av ett seminarium i framkant!

Bland höstens hittills anmälda deltagare: SOS Alarm, AFA Försäkring, Postkodlotteriet, Stora Enso, FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut), Kungliga Operan, Cargotec Sweden, Karolinska Universitetssjukhuset, Signode Industrial Group, Kustbevakningen, Acando Consulting, Svenska Bostäder, Esri Sverige, Svenska kyrkan, Borlänge kommun, Applicon, Västerås stad, Stockholmshem, Rött och Borås Stad.

Sagt om seminariet:

”Mycket bra upplägg av dagen! Gav inspiration och kraft att se till att vi arbetar mer aktivt med vårt employer brand, såväl internt som externt.”

”Jag tycker ni har lyckats bra med mixen teori/praktiska exempel, case. Mycket hög klass på alla föreläsare och de lyckades engagera oss deltagare. Fantastiskt mysig miljö och gott att äta samt dricka. Grattis och keep up the good work :)”
Christine Wäyrynen, personalspecialist hos SiS

Program och föreläsare

» Så blir vi attraktiva arbetsgivare för morgondagens medarbetare
SOFIA RASMUSSEN, omvärldsanalytiker på Rasmussen Analys

Sofia RasmussenVad blir viktigast i arbetsgivares strävan att attrahera och behålla rätt människor i framtiden? Sofia presenterar de viktigaste omvärlds- och arbetsmarknadstrenderna som förändrar förutsättningarna för organisationer som vill vara attraktiva arbetsgivare idag och imorgon.

Sofia delar också med sig av resultat från undersökningarna Ungdomsfokus, där ungas arbetslivsvärderingar står i centrum. För att lyckas med den långsiktiga kompetensförsörjningen är det avgörande att förstå den unga generationen, dess livsstilar och värderingar, samt att ta död på myter som finns om unga och deras syn på arbetslivet. Utifrån globala och svenska studier presenterar Sofia insikter om vad som utmärker unga från äldre generationer när det gäller grundläggande värderingar och synen på arbete. Vad anser unga är en attraktiv arbetsgivare och vad betyder det för dig i praktiken?

Ledarskapets kvalitet är en av de viktigaste aspekterna när det gäller organisationers attraktionskraft för potentiella medarbetare. Men vilka är de största utmaningarna som dagens och morgondagens ledare och chefer står inför?

Sofia Rasmussen är omvärldsanalytiker och har under många år studerat arbetsmarknadsfrågor, ungas värderingar och livsstilar samt olika generationers arbetslivsvärderingar, bland annat som framtidsstrateg på analysföretaget Kairos Future. Idag driver hon analysföretaget Rasmussen Analys och är en flitigt anlitad föreläsare.

» Från kompetenstrender till employer branding-strategi
LINUS HOLMGREN, varumärkesstrateg och vd på Talent Talk

Linus Holmgren - Talent TalkFör att framgångsrikt kunna förverkliga sina affärsmål och strategier, är det avgörande att arbeta aktivt med att utveckla och kommunicera den attraktiva arbetsplatsen.

Linus Holmgren berättar om employer branding-arbetets förändrade perspektiv – från externa reklamkampanjer till dagens fokus på medarbetarna som ambassadörer och kulturen som varumärke. Han pekar också på nya arbetssätt och inspirerande case från verkligheten.

Ur föreläsningen:

  • Går det att vara attraktiv för både trotjänare och hoppjerkor? Vilka skillnader och likheter finns mellan olika generationer och vad som är attraktivt för dem? Och hur påverkar trenderna på kompetensmarknaden olika yrken, branscher och enskilda arbetsgivare?
  • Från employer branding 1.0 till 3.0. Alla vet att korna trivs i Bregottfabriken. Men hur är det egentligen att jobba där? Hur hänger employer branding-arbetet ihop med varumärkesutveckling, kultur- och värderingsarbete och rekrytering? Och vem ska göra vad?
  • Ett vässat EVP. Dagens EVP (Employer Value Proposition) måste inte bara vara attraktivt externt, utan även kunna driva interna värderingsarbeten och kulturförändringar i olika typer av organisationer, på olika marknader och med blandade målgrupper.
  • Synen på medarbetarna. ”Medarbetarna vår viktigaste resurs” – är det en läpparnas bekännelse, en obekväm sanning eller något ni verkligen agerar på? Rätt inställning från ledning och chefer är avgörande för ett framgångsrikt employer branding-arbete.

Linus Holmgren är varumärkesstrateg, föreläsare och VD på employer branding-byrån Talent Talk, där han hjälper kunder att kommunicera ett attraktivt och sanningsenligt employer brand. Över 17 års erfarenhet från både offentlig och privat sektor, olika branscher och internationella perspektiv har bidragit till Linus övertygelse att det är människorna som gör skillnad och att kommunikation är ett kraftfullt verktyg för att uppnå affärs- och verksamhetsmål genom medarbetarna..

» Digitala medier i employer branding-arbetet
CHRISTIAN BERGENSTRÅHLE, certifierad sociala medier-strateg och kommunikationskonsult

Christian BergenstråhleHur kan HR på bästa sätt dra nytta av sociala och digitala medier för att involvera sina medarbetare och nå ut med sitt arbetsgivarerbjudande till potentiella nya medarbetare?

Christian Bergenstråhle pekar på möjligheter och strategier, lyfter fram en rad inspirerande exempel och ger oss en spännande blick in i framtiden.

Ur Christians föreläsning:

  • Att kommunicera med och attrahera morgondagens arbetskraft på deras villkor
  • Employee Advocacy – att engagera medarbetarna som varumärkesambassadörer
  • Sociala medier – före, under och efter anställningen
  • Mobilappar, robotar, Artificiell intelligens, Virtual Reality – del av strategin för employer branding?
  • Best practice: Nya framgångsrika nationella och internationella case

Christian Bergenstråhle har jobbat med kommunikation i snart 20 år och tillhör en av Sveriges första certifierade strateger inom sociala medier, utbildad vid Social Media Academy i USA. Christian är en frekvent anlitad föredragshållare inom sociala medier, ofta kopplat till HR med föreläsningar på bl a Personaldagen, för HR-föreningen, Trygghetsrådet samt ATG:s och Swedbanks HR-avdelningar. Han har fått toppbetyg i samtliga kursutvärderingar av HR-bloggens tidigare seminarier och feedback som ”Jag skulle gärna lyssnat på Christian hela dagen.”

» CASE: Så får du engagerade medarbetare som känner stolthet på arbetsplatsen
HELENA MARTINI, HR-chef på Atrium Ljungberg

Helena MartiniAtrium Ljungberg är ett av Sveriges största börsnoterade fastighetsbolag. Med HR-chef Helena Martini vid rodret har bolaget de senaste 4 åren placerat sig på Great Place to Work’s årliga lista över Sveriges bästa arbetsplatser.

Under seminariet delar Helena generöst med sig av sina erfarenheter och verktyg för att skapa långsiktighet i kompetensförsörjningen. Ur föreläsningen:

  • Vilka faktorer bidrar till engagerade medarbetare och hur uppnår du det?
  • Ambassadörskap som ett led i att skapa delaktighet och engagemang
  • Nyckelfaktorer för att behålla kompetens – tips och erfarenheter

Helena Martini jobbar som HR-chef på Atrium Ljungberg sedan 2010 och har byggt upp och utvecklat HR-funktionen. Hennes drivkraft är att alla medarbetare ska förstå varför man går till jobbet på dagarna, varför man behövs och är nödvändig för verksamheten.

Vi reserverar oss för justeringar i programmet.

Tid
Tisdagen 21 november 2017 klockan 9.00 – 16.00. Registrering och fika från kl 8.30.

Plats
Helio Hornstull (f.d. Summit Skofabriken), Hornsbruksgatan 23, Södermalm, Stockholm. Precis intill T-bana Hornstull och ett stenkast från Högalidsgaraget. Hitta hit >>

Pris
4.800 kr exkl moms. I priset ingår kursdokumentation, lunch samt för- och eftermiddagsfika. Obs! Antalet deltagare är begränsat till 35.

Anmälningsvillkor
Faktura 30 dagar. Fri avbokning fram till 40 dagar innan seminariet, därefter ingen återbetalning av kursavgiften (ej heller vid sjukdom eller VAB). Din plats kan dock överlåtas på en kollega eller vän. Vi förbehåller oss rätten att justera programmet, byta lokal eller ställa in eventet. Vi står inte för eventuella kostnader utöver kursavgiften i samband med inställd utbildning.

Mer info?
Kontakta Annika Ahnlund på telefon 0708-12 99 01 eller mejl annika@hrbloggen.se.

ANMÄL DIG HÄR »

Fler röster om våra seminarier

”Fick massor av nya idéer och massor av energi. Alla föreläsare var mycket inspirerande.”
”Gillar att ni alltid ligger i framkant och är tidiga med kurser i dessa ämnen.”
”Har aldrig tidigare upplevt ett seminarium som var så klockrent rätt ‘i tiden’ för mig. Ni pratade om precis det jag behövde och inget annat som det kan vara vid sådana här tillfällen.”

Seminariet äger rum i mysiga Summit Skofabrikens läckert designade lokaler, precis vid Hornstulls tunnelbana.

skofabriken-curie

skofabriken-svart

skofabriken-lounge

Meny