Hem » digital HR, hr-arbete

”HR måste bidra till att digitala möjligheter tillvaratas”

Av den 6 december 2017 1 868 visningar
REAKTIONER
HR-PROFILEN. Siri Wikander har i dagarna börjat nytt jobb som ”Director of People Growth” på Scandic Hotels. Här berättar Siri vad tjänsten innebär, hur man bygger en stark kultur och vad hon ser som HR:s nyckeluppgift.

Siri Wikander - Scandic Hotels

Siri Wikander är ett välkänt namn i HR-kretsar. Hon har varit chef för strategisk ledar- och medarbetarförsörjning på Axfood och Head of People & Culture på Hemfrid. Dessutom har Siri genom åren synts i debatten med initierade och framåtriktade tankar kring HR-rollen – även här på HR-bloggen.

Nu har Siri antagit en ny utmaning som Director of People Growth hos Scandic Hotels. För HR-bloggens läsare berättar hon vad denna spännande titel egentligen innebär – och vad hon ser som nyckeluppgifter för framtidens HR.

Vad gör egentligen en ”Director of People Growth”?
— Jag och mina kollegor ska bidra till att optimera HR-processerna Attrahera, Rekrytera och Utveckla. Det innebär mycket samarbete och förändringsledning tillsammans med IT, Kommunikation och Marknad. De som söker jobb vill kunna göra det snabbt och enkelt, gärna direkt i mobilen. För ett företag som Scandic med stark tillväxt ökar behovet av att rekrytera personal. Även behovet av att lära sig nytt i vardagen ökar. Digitaliseringen gör att vi behöver samarbeta över avdelningsgränserna och Scandic behöver möta alla dessa och många fler utmaningar.

Vad är enligt dig nyckelfrågorna för framtidens HR?
— Nyckeluppgiften för HR är att bidra till att digitaliseringsmöjligheter tas tillvara i organisationen. Det betyder på individnivå att man testar nytt och utmanar sig själv och sina kollegor att jobba på nya sätt. På gruppnivå innebär det att man ser över processer och arbetssätt så att man underlättar för ledare och medarbetare att jobba effektivt i en stark kultur med gott ledarskap.

Vilka är de stora möjligheterna med digitaliseringen?
— Att du kan hitta det du behöver i mobilen precis när du behöver det!

Hur bygger man en stark företagskultur?
— Man håller kulturen levande genom att prata om den och väver in den i allas arbetssätt och beteenden. Det är viktigt att kulturen blir så konkret som möjligt. Till exempel behöver de som möter en gäst eller en kund känna att de har mandat att hjälpa hen till den bästa kundupplevelsen. De behöver också förstå vilka beteenden som driver kundnöjdhet.

Scandic har cirka 15 000 medarbetare över en massa länder. Hur lyckas man då hålla ihop kulturen?
— Först genom att prata om kulturen under hela onboardingprocessen och sedan med hjälp av ett bra digitalt samarbetsverktyg, som det Scandic nu implementerar. Ledarna behöver också träffas och nätverka över avdelningsgränserna för att kunna leva kulturen i vardagen. Scandic arbetar på ett mycket engagerande och inkluderande sätt med kultur och ledarskap, något jag kommer att bygga vidare på.

Varför beskriver du Scandics nya interna kommunikations- och läroplattform Fuse som ”ett modigt val”?
— Det är modigt för att det frigör medarbetarnas engagemang och möjlighet till inflytande. Det betyder att ledningen måste vara transparent och lyssna på medarbetarna. Det kräver trygga ledare som är duktiga på att kommunicera. Under hela 2017 har Scandic rullat ut en ledarskapskompass som tagits emot mycket väl. Det är viktigt att stötta ledarna när förändringstakten ökar. Den stora fördelen med en digital läroplattform är att medarbetarna och ledarna kan tipsa och snabbt lära av varandra. Organisationerna blir plattare och den som jobbat längst behöver lära av den som är ny och vice versa.

Vad tror du blir den största utmaningen för dig på Scandic?
— Att det känns som att det finns så många spännande och roliga saker att arbeta med i den här rollen. Prioriteringen kommer att vara svår!

Namn: Siri Wikander
Ålder: 51
Utbildning: Bred utbildning inom kommunikation, HR och digitalisering. Har utbildat mig i hela livet.
CV: Kommer närmast från Hemfrid, där jag var Head of people and culture. Före det var jag Head of talent management på Axfood.
Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Ingen kommentar »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny