Hem » employer branding, rekrytering

10 sätt att vässa rekryteringsstrategin

Av den 7 november 2017 3 482 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. För att klara kompetensbehovet, krävs idag att företag och organisationer jobbar strategiskt med att attrahera, rekrytera och behålla medarbetare. Så här tar du ert rekryteringsarbete till nästa nivå!

attrahera och rekrytera talanger

Arbetsgivare har idag stora utmaningar vad gäller att attrahera och rekrytera den bästa kompetensen – och samtidigt behålla sina högpresterande talanger.

Den allt hårdnande konkurrensen på marknaden ökar ytterligare pressen på att bättre attrahera, introducera och behålla medarbetare. För att lyckas med er kompetensförsörjning, måste ni sticka ut, tänka utanför boxen och ha en riktigt vass rekryteringsstrategi.

I samarbete med HR-bloggen bjuder Cornerstone OnDemands experter på tio konkreta tips som hjälper dig att ta er strategi till en högre nivå.

1. Stärk arbetsgivarvarumärket
Ta hjälp av dina kollegor på marknadsavdelningen för att bygga ett starkt employer brand med ert generella varumärke och rykte som solid grund. Karriärsidan på er webbplats är sannolikt era kandidaters främsta informationskälla, så om du måste prioritera är det här du ska börja.

2. Tänk som en kandidat
Mycket av rekryterarens tid går åt till att hitta och lära känna rätt kandidater. Se till att inte tappa dem under rekryteringsprocessens gång på grund av dåliga kandidatupplevelser! Betrakta processen ur deras perspektiv och skippa onödiga steg som inte tillför nya insikter om kandidaten. Testa att själv söka jobb hos er för att avslöja kedjans svagaste länkar!

3. Tänk mobilt
Med en smartphone i var mans hand, måste du säkerställa att hela rekryteringsresan är mobilvänlig. Det kommer inte bara att bredda din kandidatpool, utan också skapa en bättre upplevelse för sökanden. Kartlägg hela er process från intressestadiet ända fram till onboarding. Tänk på att underlätta för både externa och interna sökanden!

4. Koppla taktiken till strategin
Backa tillbaka ett steg och säkerställ att rekryteringsförfarandet matchar den övergripande företagsstrategin. Det bidrar till att maximera rekryteringens påverkan på affären. Se till att ha tydliga riktlinjer för att koppla ihop taktik och strategi.

5. Ge cheferna insyn i processen
Förbättra relationerna med linjecheferna genom att redan från början göra rekryteringsprocessen transparent och ge dem insyn i realtid. Du vill knappast hamna i läget att rekryterande chef inte godkänner kandidaterna när ni väl hunnit till slutet av urvalsprocessen.

6. Frigör tid för kvalificerade uppgifter
Tid är pengar. Genom att automatisera enkla uppgifter får du tid över till mer kvalificerade insatser där din kompetens kommer till sin rätt. Många av rekryteringsprocessens tidskrävande uppgifter kan idag utföras av ”bots” – det gäller bara att fundera ut vilka!

7. Rekrytera från insidan först
Internrekrytering kan vara ett laddat ämne. Men faktum är att företag som inte utnyttjar denna möjlighet riskerar att förlora karriärsugna medarbetare till konkurrenterna. För att intern rörlighet ska bli framgångsrik, gäller det att göra den enkel och synlig för alla medarbetare – och att få linjecheferna med på tåget.

8. Ta två steg framåt och ett steg bak
Med dagens snabba förändringstakt är det lätt hänt att rusa fram för fort. För att undvika bakslag är det viktigt att också kunna ta ett steg tillbaka. Använd data för att fatta välgrundade beslut, och tänk på att först testa eller pilotera dina nya idéer.

9. Bli vän med tekniken
Vi känner alla till begreppet ”användarfel”, men ändå skyller vi ofta på tekniken när saker inte går vår väg. Ta dig tid att lära dig behärska tekniken du använder i dina HR-processer. Det säkerställer att du får ut det mesta av den.

10. Ta sikte på framtiden
För att skapa en riktigt strategisk rekryteringsplan, måste HR och rekryterare hålla sig à jour med interna och externa faktorer som kan påverka deras jobb. Att ligga i framkant ger dig konkurrensfördelar.

Vill du veta mer om hur du attraherar, rekryterar och behåller talanger genom hela medarbetarlivscykeln? Då ska du inte missa vårt kostnadsfria webbinarium den 23 november – med Annika Ahnlund från HR-bloggen och Jens Camp från Cornerstone OnDemand. Läs mer och anmäl dig här »

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny