Hem » digital HR, employer branding

Vill du kommunicera med millennials? Använd artificiell intelligens!

Av den 13 september 2017 1 542 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Idag finns ingen ”one size fits all-lösning” för kommunikation. Vill du framgångsrikt nå unga talanger gäller det att rikta erbjudandet med hjälp av artificiell intelligens, skriver Magnus Johansson.

Millennials - generation Y

Digital marknadsföring utvecklas snabbt och det finns idag många lösningar att välja på för att nå olika målgrupper. Men i detta ligger också den stora utmaningen: Numera är medielandskapet betydligt mer komplext och fragmenterat med ett antal kanaler där konsumenternas uppmärksamhet, i bästa fall, är begränsad.

En kräsen generation
Detta gäller även vid rekrytering – och då särskilt den yngre målgrupp som är född i slutet av 1900-talet, ofta kallad millennials eller generation Y. Denna grupp talanger har växt upp med internet och sociala medier och befinner sig gärna i flera kanaler och på flera skärmar samtidigt.

Millennials är kräsna och förväntar sig relevant och anpassad information, skräddarsydd för just deras behov och intressen. Men eftersom de består av olika åldersgrupper med olika intressen och livsstil, riskerar försöken att tilltala dem som en homogen grupp missa målet. Företag som kommunicerar utan personligt eller relevant budskap kommer därför att misslyckas. Särskilt om det sker på fel plats och vid fel tidpunkt.

Förväntar sig personliga erbjudanden
Vår senaste undersökning baserat på användarnas inställning till artificiell intelligens visar att yngre användare, på ett naturligt sätt, är mer öppna för artificiell intelligens i reklam och annonssammanhang. 80 procent av den yngre målgruppen säger att de föredrar varumärken som använder ett personligt tilltal i reklam och kampanjer baserat på AI-teknik.

Unga användare delar med sig av sin information och förväntar sig alltså relevant, intressant och underhållande innehåll tillbaka. Häri ligger utmaningen: att skräddarsy informationen med riktade och personliga erbjudanden – snarare än omfattande kampanjer mot en stor målgrupp.

Artificiell information en förutsättning
Generation Y förväntar sig alltså att bli tilltalade på ett personligt sätt – och att företagen därmed känner till deras behov på förhand. Hur då? Jo, genom att ta hjälp av artificiell intelligens som analyserar användarmönster, historik och mycket mer. Det är så företag som Netflix gör för att föreslå filmer och TV-serier för dig, Google för att berätta när du måste åka hemifrån för att slippa bilköer och Nest för att veta vilken temperatur du vill ha hemma.

Många företag sitter på en guldgruva av data, men den används inte effektivt. Genom förstahandsinformation i kombination med artificiell intelligens, kan beteendemönster identifieras i realtid och erbjudas i rätt tid – oavsett vilken enhet som används för stunden. Detta kan även användas för att nå ut till nya grupper och slår traditionell marknadsföring med hästlängder.

Dagens unga talanger kommer knappast att använda sig mindre av internet i framtiden. De arbetsgivare som bäst förstår deras behov av riktad kommunikation, är också de som har bäst chans att attrahera dem.

Magnus Johansson
Magnus har lång erfarenhet av och brinner för den digitala utvecklingen inom reklam och marknadsföring. Förutom att utveckla Rocket Fuels verksamhet i Norden, så kommenterar och trendspanar han i olika sammanhang på temat digital marknadsföring.
Magnus Johansson
Magnus Johansson

Senaste inlägg av Magnus Johansson (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny