Hem » arbetsmiljö, arbetsrätt

Så bidrar personalhandboken till bättre arbetsmiljö

Av den 23 november 2016 2 796 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ. Personalhandbokens nytta har aktualiserats i och med föreskrifterna om organisatorisk och social arbetsmiljö som trädde i kraft i våras. Tydlighet är nämligen en av våra viktigaste friskfaktorer.

personalhandbok i mobilen

Precis som med samhället i stort, måste företag ha regler kring den egna personalen. Utan tydliga strategier och riktlinjer för hur chefer och medarbetare ska förhålla sig, skapas lätt ett otryggt arbetsklimat med konflikter och omotiverad personal – vilket i förlängningen leder till både ohälsa och sämre lönsamhet.

Målmedvetet arbete
En god arbetsmiljö är knappast en slump, utan måste systematiskt byggas in i organisationen och konkretiseras i form av policyer, mål, styrdokument, regler och rutiner. Bland annat ska det enligt Arbetsmiljöverkets nya föreskrifter finnas särskilda mål för den organisatoriska och sociala arbetsmiljön. Syftet är att visa vägen och stödja insatser som förebygger risker och bidrar till goda förhållanden och friska arbetsplatser.

Tydlighet ger trygghet
Att företaget har fastställda riktlinjer skapar tydlighet, arbetsro och förtroende för företagets ledning. Det bidrar i sin tur till en god arbetsmiljö och konkurrensfördelar vid rekrytering av personal. Chefer och medarbetare som vet vad som gäller leder dessutom till att beslut kan tas utan diskussioner. Enbart tiden som sparas in där medarbetarna själva kan få fram svaren på sina frågor utan att behöva fråga sin chef är lätt att räkna fram!

Viktiga ställningstaganden
Att ta fram en ny personalhandbok – eller medarbetarguide som det numera också kallas – kräver initialt en del resurser av arbetsgivaren. Arbetet lönar sig dock i längden. Inte bara för att det framgent blir en modernare och mer enhetlig hantering av personalfrågorna. Utan också för att arbetsgivaren tvingas göra en rad viktiga ställningstaganden som berör alltifrån kompetensutveckling och förmåner till mobbning och missbruk.

Interna brister
Anna Schönfelder jobbar med att underlätta det vardagliga HR-arbetet som ansvarig för affärsområde arbetsrätt, lön och personal på Tholin & Larsson. Anna betonar att personalinformation idag måste vara lättillgänglig för att verkligen läsas av företagets medarbetare och chefer:

– Den nya tidens personalhandböcker kan man ha med sig överallt som app i mobil eller läsplatta. Exempelvis om man är ute på tjänsteresa och direkt vill veta svaret på någon fundering kring reglerna för resandet.

Anna Schönfelder ser ofta brister i kommunikationen av de interna regelverken.
– Det gäller att tydliggöra organisationen och dess spelregler på ett enkelt sätt. En tydlig struktur är en oerhört viktig nyckel till personalens välmående.

4 steg till en vässad personalhandbok

1. Tydlig för alla
Personalhandbokens viktigaste uppgift är att tydliggöra verksamheten och dess spelregler. Se till att alla medarbetare lätt kan förstå och ta till sig informationen.

2. Tillgänglig överallt
En modern medarbetarguide måste anpassas till dagens sätt att inhämta information. Den ska kunna nås överallt via mobila enheter och appar.

3. Lätt att komma igång
Välj en tjänst som erbjuder arbetsrättsligt korrekta textförslag att utgå ifrån. Det går betydligt snabbare att anpassa dem till den egna verksamheten än att själv ta reda på vad som gäller och formulera egna texter ”från scratch”.

4. Enkel att uppdatera
För att hålla personalhandboken ständigt aktuell måste den också vara enkel att uppdatera. Med dagens webbaserade lösningar kan administratören skriva in ändringarna direkt i tjänsten.

TIPS! Med Tholin & Larssons webbaserade verktyg kommer du snabbt och smidigt igång med din personalhandbok. Läs mer och boka ett kostnadsfritt webbmöte här »

Fotnot: Denna artikel sponsras av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny