Hem » digital HR, lön & belöning

Fyra fördelar med en internationell Workforce Management-lösning

Av den 14 november 2016 860 visningar
REAKTIONER
WORKFORCE MANAGEMENT. När företaget är verksamt i flera länder, finns många fördelar med att välja en internationell Workforce Management-lösning för tidredovisning och bemanningsplanering. Här är fyra av dem!

Global workforce

Maximering av företagets produktivitet är något som de flesta chefer i större organisationer arbetar med. Här spelar Workforce Management en central roll. Och om företaget är verksamt tvärs över gränserna är det många fördelar med att välja en internationellt dimensionerad Workforce Management-lösning för tidredovisning och bemanningsplanering.

Centralt – men fungerar ändå lokalt
En internationell Workforce Management-lösning kännetecknas av ett centralt system för tidredovisning, bemanningsplanering och rapportering, som även fungerar lokalt trots olika ramvillkor på arbetsmarknaden och i den interna personalpolitiken.

Workforce Management behöver inte nödvändigtvis vara en lokal angelägenhet, bara för att det enskilda landet omfattas av lokala villkor. Tvärtom! Det finns minst fyra fördelar med att välja en internationellt dimensionerad Workforce Management-lösning:

#1. Internationellt jämförbara nyckeltal

En enhetlig och direkt jämförbar insikt i processer och beteenden inom hela verksamheten ger ledning, ekonomiavdelning och HR-organisation möjlighet att optimera bemanningsplaneringen och arbetsprocesserna för att maximera produktiviteten, minska sjukfrånvaron eller minska kostnaderna för exempelvis övertidsarbete.

#2. Standardiserad personalpolitik och löneadministration

Med ett gemensamt system för insamling och behandling av arbetstids- och frånvarodata kan verksamheten implementera en internationell personalpolitik, där regler för exempelvis godkännande av frånvaro, övertid och semester blir standardiserad i en automatiserad personal- och löneadministrationsprocess.

#3. Centraliserat och skalbart IT-avtal och styrning

IT-inköparna får enklare en överblick över kostnader och tekniska krav – och behovet av styrning av lokala avtal elimineras. Därutöver kan såväl IT-styrningen som supporten centraliseras och företagets möjlighet till en snabb och kostnadseffektiv skalering stärks.

#4. Synergier med gemensam plattform och samma språk

De befintliga systemkunskaperna bland medarbetare och superanvändare i organisationen innebär att lösningen snabbare kan implementeras i ett annat land med hjälp av bästa praxis och samma språk för problemställningar och förväntade resultat.

Låter det intressant? Läs mer om fördelarna och exempel från företag som använder ProMark Workforce Management-lösningen tvärs över gränserna.

Fotnot: Detta inlägg är sponsrat av en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Henrik Trolle

Henrik Trolle

SverigechefMark Information
Henrik Trolle är Country Manager för Mark Information Sverige – en ledande leverantör av Workforce Management-system i Norden.
Print Friendly

Tags: , ,

Ingen kommentar »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny