Hem » arbetsmiljö, läsvärt

Glöm multitasking – fokusera på en sak i taget!

Av den 1 november 2016 3 598 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ. Multitasking är en myt. Dagens alla störningsmoment får oss att tappa koncentrationen var 15:e minut. Den nya appen ”Supertimmen” ska hjälpa oss arbeta mer fokuserat.

multitasking – stress

Högljudda kollegor i kontorslandskapet, ständiga möten, sociala medier och alltid nåbara via våra smartphones… Det finns mycket som pockar på vår uppmärksamhet och stör koncentrationen. I snitt kan vi bara arbeta 15 minuter ostört utan att bli avbrutna. Därefter tar det ytterligare sju till tio minuter innan hjärnan har ställt om och du kan koncentrera dig på det du gjorde igen.

Resultatet blir att arbetsdagen splittras, vi får svårt att fokusera och skjuter upp våra arbetsuppgifter. Så många som var femte svensk lider idag av kroniskt uppskjutarbeteende!

En sak i taget
Att ha många bollar i luften har blivit en eftersökt egenskap. Men så kallad multitasking existerar egentligen inte, enligt legitimerad psykolog Oskar Henrikson:

– Nej, det är bara snabba skiften mellan olika uppgifter som tar väldigt mycket energi från oss. Fokusera hellre på en sak i taget och lägg märke till effekterna.

Genom att göra en uppgift i taget slipper hjärnan ställa om mellan olika informationssystem. Det gör att du håller dig mer fokuserad – och mår och presterar bättre.

Digitalt verktyg skapar fokus
Detta är något som rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco tagit fasta på. Därför har de utvecklat appen Supertimmen, som blockerar notiser och andra störningsmoment så att du kan arbeta fokuserat med en väl vald uppgift under en timma.

– Tanken med Supertimmen är att ge dig tekniska och mentala verktyg för att göra en sak åt gången. På så sätt kan du bättre nyttja den tid du har på jobbet. Det handlar om att jobba mer fokuserat, inte fler timmar, säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef på Adecco.

Men varför bara en timme? Jo, för att en timme i sträck är den tid din hjärna klarar av att koncentrera sig på en sak. Efter det börjar du tänka på annat och behöver ta en paus – oavsett hur bra det går.

Här kan du och dina medarbetare ladda ner verktyget »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny