Hem » org & ledarskap

Det sitter i väggarna

Av den 21 november 2016 2 714 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSKULTUR. Det är inte bara vägglössen som bor i väggarna. För att bygga en stark kultur måste vi göra som Google och välja materiella ting som matchar våra värderingar, menar vår expert Mia Hultman.

Googles kontor i Zürich. Foto: © Marcin WicharyFoto:
Googles kontor i Zürich. Foto: © Marcin Wichary

För någon vecka sedan besökte jag ett av våra universitet i Sverige. Som vanligt var jag tidig och njöt av att betrakta människorna på avstånd från mitt undanskymda hörn. Även om jag inte var en del av deras vardag, kändes det nästan som att väggarna andades och språkade med mig. Det påverkade min dag och hur jag sedan bidrog på mitt möte.

Nödvändig symbios
Såklart sitter ingenting i väggarna rent fysiskt, men det finns ändå något där. Det gör mig så nyfiken på hur vi påverkas av vad väggarna har att berätta, hur vi formas av den kultur som lever i varje möbel, människa, broschyr och tavla.

I mitt arbete med att forma framgångsrika värderingskulturer, har jag samlat på mig mycket erfarenhet och många upplevelser. Ju fler år som går, desto mer säker blir jag på att det som sitter i väggarna faktiskt har betydelse. Med det menar jag att det finns – måste finnas – en symbios mellan människors ageranden och materiella ting. Det är först när de samverkar som en stark och långlivad värderingskultur kan skapas. Värderingarna bor hos oss människor, men de visar sig i de materiella val vi gör.

Rutschkanor och hängmattor
Den välkända Google-kulturen beskrivs både utifrån materiella val och det bemötande man ger varandra. Bilder från Googles olika kontor visar hur man valt att inreda med allt från rutschkanor till hängmattor. När ting som dessa lever i allians med de värderingar som människorna bär med sig, skapas en stark och unik värderingskultur.

Men om ett kontor inreds med rutschkanor och hängmattor – och det sedan visar sig att man inte tillåter utmaningar, nya idéer och ageranden utanför den berömda boxen – blir den kreativa miljön snarare ett förvirrande hån mot medarbetarna.

Välj ting efter värderingar
Systembolaget lever och leder man utifrån sina värderingar som säger ”vi är omtänksamma, kunniga och inspirerande”. Därför blir jag inte förvånad när jag på mitt rum på deras kursgård hittar en korg med träningsredskap, tillsammans med inspirerande texter kring hur jag kan använda dem. Det bekräftar deras identitet och de värden de vill sprida.

Mitt råd är att använda verksamhetens värderingar för att välja rätt ting. Valet blir då, på ett självklart sätt, annorlunda om vi är en passionerad verksamhet – eller om våra värderingar säger att vi är en ansvarsfull verksamhet.

Det finns inget universalt rätt eller fel, det gäller att hitta verksamhetens eget svar där hjärta, värderingar och ting får andas i takt. Då vet vi att vägen mot mål och vision blir både lätt och rätt.

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny