Hem » employer branding

Arbetsgivarvarumärken byggs inte på en dag

Av den 7 oktober 2016 3 342 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Framgångsrika arbetsgivarvarumärken utgörs inte av kosmetika, utan byggs på gedigen grund inifrån. HR-bloggens Annika Ahnlund bemöter Per Grankvists utspel om att employer branding inte funkar.

grundpelare

En krönika i tidningen Resumé har väckt irritation och ilska i employer branding-leden. Krönikan är författad av Per Grankvist, som kallar sig samtidsanalytiker och provocerar genom att påstå att employer branding inte funkar. Till grund för sitt påstående anför Grankvist följande tre argument:

”För det första förmedlas sju av tio jobb via kontakter, enligt statistik från SCB och Svenskt Näringsliv. Det säger sig självt att man litar mer på en bekants omdöme än på tillrättalagd artikel som hr-avdelningen beställt i en köpt pappersbilaga från Universums företagsbarometer.

För det andra finns det inget som säger att en student som har mutats med godis och klichéer i en monter på en karriärdag och därför listar bolaget högt i en undersökning skulle göra samma val i ett skarpt läge och fem eller tio år senare.

För det tredje upplever de (startupbolagen) att logiken är absurd: Varför slösa pengar på konsulter och annonser att övertyga framtida anställda på att man är bra i stället för att satsa på att de redan anställda trivs tillräckligt bra för att rekommendera bolaget till sina vänner?”

Bäste Per. Det är inte bara i byggbranschen det finns fuskbyggare. Men ett dåligt grundarbete går sällan att sminka över med en tjusig fasad. Det vet alla seriösa aktörer med någon som helst yrkesstolthet.

Idag går det knappast att fuska sig till ett gott arbetsgivarvarumärke. Inte med den transparens som råder i sociala medier och möjligheterna att betygsätta sin arbetsgivare på sajter som Glassdoor och dess svenska motsvarigheter Jobinside och Careereye.

Börjar alltid inifrån
Jag känner heller inte alls igen mig i din beskrivning av employer branding. Det handlade möjligen om glassiga externa reklamkampanjer i början av employer branding-eran under förra seklet, det jag brukar kalla employer branding 1.0. Jag kan hålla med dig om att en del HR-personer med begränsade marknadsföringskunskaper då var ”lättfångade byten” för mindre nogräknade reklambyråer.

Men sedan dess har väldigt mycket vatten flutit under broarna. Alla med gedigen utbildning/erfarenhet inom HR och employer branding vet att det inte finns några enkla genvägar. Employer branding börjar alltid inifrån, skrev jag redan för två år sedan:

”För att skapa ett framgångsrikt employer brand måste HR definiera vilken slags kultur, vilka värderingar och vilka beteenden som bidrar till att förverkliga organisationens mål. Men denna vision måste först och främst vara ordentligt förankrad hos de egna medarbetarna i nuvarande organisationskultur! Detta gäller oavsett om ni baserar ert varumärkesbyggande på befintlig kultur eller om siktet är inställt på att förändra kulturen.”

Employer branding-arbetet måste alltså börja i rätt ända: hos medarbetarna själva. Och med dem som kan medarbetarna bäst: HR. Därefter krävs noggranna analyser, målinriktade strategier, uthållighet och väl avvägda kanaler och aktiviteter för att kommunicera arbetsgivarvarumärket på rätt sätt både internt och externt. I detta arbete kan – och bör – förstås HR ta hjälp av experter på kommunikation.

Bäste Per. Du verkar vara dåligt insatt i ämnet employer branding. Vi är vid det här laget uppe i version 3.0. Det innebär bland annat att HR använder sig av befintliga medarbetare som ambassadörer för sina arbetsgivarvarumärken. Just för att vi först sett till att de anställda trivs tillräckligt bra för att rekommendera bolaget till sina vänner!

Vad tycker du?

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: , ,

Ingen kommentar »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny