Hem » employer branding

Berättelser speglar organisationskulturen

Av den 13 oktober 2016 2 109 visningar
REAKTIONER
STORYTELLING. Det behövs mera storytelling kring våra moderna arbetslivsflockar. Kulturen och arbetsgivarvarumärket stärks av berättelser som speglar meningen med verksamheten, skriver ”Mr Storyteller” Matts Heijbel.

Storytelling stärker kulturen

En Harvardforskare räknade ut att människan har 21 gånger större möjlighet att ta till sig en story än att komma ihåg en faktarapportering. Det kan låta helt otroligt – ändå tror jag ingen är speciellt förvånad.

Kulturen i vår tid och vår del av världen präglas mycket av att tala utifrån fakta och mätbara storheter. Det finns ju till och med lagstiftning som tvingar verksamheter att avlägga dessa rapporter och redovisningar årligen.

Inget konstigt med det.

Sanna berättelser om varför vi finns
Jag har med min socialantropologiska bakgrund fokuserat på organisationskulturer och berättelser i och om organisationer. Ibland önskar jag nästan att även kulturen obligatoriskt borde redovisas årligen vid sidan av faktuella tabeller och nyckeltal.

Tänk vilken tillgång det vore för dem som ser sig om efter ett arbete som stämmer med deras värderingar och ambitioner! Att ta ett arbete och gå in i en flock är nämligen ett mycket stort steg för den enskilda människan.

Kulturen ägs av människan och den uttrycker sig i berättelser. Det skulle alltså behövas mer Corporate Storytelling kring våra moderna arbetslivsflockar. Sanna berättelser om var vi kommer ifrån och vart vi är på väg. Vad vi vill och kan och vad vi tycker som tribe. Varför vi finns!

Arbetar man med HR eller Knowledge Management så är det just människan som är i centrum och människan är ju som hon alltid varit, ett berättande och lyssnande djur. Även före skriftspråk och räknesystem berättade människan vid lägereldarna.

Om det då, enligt Harvard, är så att en människa har 21 gånger lättare att ta till sig en story än rena faktaredovisningar. Vad väntar vi på? Facebook och andra sociala media är ju precis samma gamla lägereldar där vi träffas, lyssnar och berättar. Liksom mänskliga möten vid kaffeapparaten, på bussen och i det vardagliga sociala umgänget.

Respekt i det mänskliga mötet
I Usa säger många drastiskt: The best story wins.

Vi i Sverige är faktiskt rätt bra på detta också. Jag märker ofta när jag har internationella uppdrag att man uttrycker respekt för vår narrativa kommunikation. Jag har till och med coachat svenska organisationer i internationella sammanhang att våga släppa taget om power-pointen som trygghet och snuttefilt och helt enkelt dra några stories som visar meningen med verksamheten.

Det blir ofta succé. Men organisationsschema, diagram och olika siffror då, undrar någon. Dem kan man hänvisa intresserade till på nätet eller till och med trycka upp på papper, svarar jag. Man kan säga: ”Vill ni ha våra grundläggande fakta och vår organisationsbeskrivning så finns de att läsa här.”

Då har man visat respekt i det mänskliga mötet. Inte idka högläsning tillsammans från förproducerade slides.

Förse medarbetarna med en repertoar
I HR-sammanhang är det klokt att se och behandla de egna medarbetarna som ambassadörer och value champions. Se till att de får tillgång till en repertoar. Vi vet alla att vi litar mer på vad en människa faktiskt berättar än vad vi kan läsa eller lyssna oss till i olika tillrättalagda reklamproduktioner och informationskampanjer.

Vi är förstås helt beroende att av att kunder och klienter vill ha med oss att göra men grunden för detta är organisationens medarbetare. Då måste man tala sanning annars spricker hela konceptet.

Tala alltså sanning. Berätta om verkliga händelser som speglar meningen med verksamheten. Var kortfattad och befolka berättelsen med människor. En berättelse kräver en människa som blivit berörd av något.

När man har en levande repertoar av berättelser, jag kallar det organisationsfolklore, så påverkas bilden av företaget eller organisationen. Snacket går, som det gjort i tusentals år, även om vi arbetar i andra konstellationer i dag än för bara 100 år sedan.

Metod som skördar kulturkapitalet
Oavsett om man satsar på Corporate Storytelling inom employer branding, marknadsföring, ledarskap, sälj eller ägarrelationer så behövs en metod att finna och skörda detta kulturkapital.

  1. Bestäm varför ni ska använda berättelser
  2. Bestäm en strategi
  3. Sök berättelserna i ordnade, beprövade workshopformer
  4. Skörda bland de bästa berättelserna
  5. Förädla och förfina
  6. Skala bort siffror och organisationssnack
  7. Sprid och distribuera kulturkapitalet (berättelserna)
  8. Stötta ambassadörer och kulturbärare

Under seminariet Employer branding för HR berättar jag mer om storytelling som redskap för ett starkt employer brand.

Matts Heijbel

Matts Heijbel

Corporate StorytellerStorytellers.se
Socialantropologen Matts Heijbel introducerade Corporate Storytelling i Sverige redan i slutet av 90-talet. Han har hjälpt 100-tals företag och organisationer i Sverige och internationellt att skörda ur sina kulturkapital. Hans bok "Storytelling befolkar varumärket" trycktes för något år sedan i en tredje upplaga. Heijbel har utvecklat Heijbelmodellen, en metod som gör att man kan skörda berättelser i och om en organisation redan första dagen – utan stora budgetar.
Matts Heijbel

@MrStoryteller

Jag är professionell storyteller inom och kring företag och organisationer. Jag söker, finner och skördar viktiga berättelser i vår samtid.
Matts Heijbel
Matts Heijbel

Senaste inlägg av Matts Heijbel (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny