Hem » läsvärt, org & ledarskap

Bra med konstruktiv kritik? Bullshit!

Av den 2 september 2016 2 kommentarer 7 654 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. Nej, det är faktiskt inte alls kul att få negativ feedback. Hur konstruktiv den än är. Jag vill härmed slå hål på den myten, skriver Affi Kölevik.

konstruktiv kritik – negativ feedback

I nästan all ledarskapslitteratur, och i det mesta jag läst om personlig utveckling står det ”Var tacksam för den negativa kritiken du får, den utvecklar dig”. Och om fenomenet att ge negativ kritik står att läsa: ”Den negativa kritiken ska vara konstruktiv för då leder den till utveckling”.

Bullshit, säger jag! Det är inte alls kul att höra att en gjort något dåligt. Oavsett om kritiken följs av ett förslag på hur en kunde hanterat situationen bättre.

När någon kommer till mig och säger att jag gjort något dåligt/mindre bra – då är min reaktion att jag blir ledsen, känner mig liten, misslyckad och dålig. Den första, spontana reaktionen alltså, den där som känns i magen. Innan min kloka konstruktiva hjärna, som gått på alla dessa utbildningar och läst all litteratur, säger åt mig att vara tacksam för denna negativa kritik för den kan utveckla mig.

Och den här första spontana reaktionen – det är den jag tror faktiskt slår hål på myten om att det skulle vara bra med konstruktiv negativ kritik. Den reaktionen är sann och sätter sig fast. Och känslorna i magen slår ut den smarta hjärnan, alla gånger.

Okej, håller du inte med mig? Är du ärlig?

Tänk på senaste gången du fick negativ feedback. Hur kändes det i magen? Hur jobbade du efter det? Gick du direkt tillbaka till dina arbetsuppgifter, stärkt och nöjd och gjorde på det nya sättet som du blivit föreslagen?

Eller satt du där med en otrevlig och besviken känsla i magen, som du fick jobba ett tag för att få bort? Tyckte kollegorna att du såg sur ut? Tog det en stund för dig innan du kom igen?

Tänk i stället på senaste gången du fick positiv feedback. Hur kändes det? Hur jobbade du efter det? Gick du med lätta steg tillbaka till dina uppgifter? Med ett småleende på läpparna? Och på vägen kanske du gav en annan kollega ett glatt tillrop? Och var du kanske också effektivare än innan?

Så – nästa gång du känner att du måste ge någon negativ feedback. Hur konstruktiv den än är. Fundera en gång till!

För en blir inte alls glad. Den spontana reaktionen är att en blir ledsen. Känner sig misslyckad. Och har väldigt svårt att höra den där konstruktiva delen. Mindre effektiv.

Positiv förstärkning – det är grejen! Jobbar vi mer med våra positiva sidor så blir vi bättre. Gladare. Sprider mer glädje på jobbet. Och blir effektivare och når resultat.

Ta chansen i höst. Bidra till utvecklig, glädje och god arbetsmiljö – och inte minst effektivitet. Ge positiv feedback!

Affi Kölevik

Affi Kölevik

Administrativ chefLinköpings Universitet
Affi Kölevik är administrativ chef på Linköpings Universitet och har tidigare bl a jobbat som verksamhetschef hos fackförbundet Vision. Hon brinner för att skapa arbetsplatser där medarbetarna får utvecklas, där effektivitet och motivation går hand i hand och där fokus på resultatet ger arbetsglädje och stolthet. Affi föreläser också inom ledarskap och mentorskap.
Affi Kölevik
Print Friendly

Tags: , ,

2 kommentarer »

  • Beata skriver:

    Det här är ett svårt område, eftersom vi har so olika definitioner kring vad som räknas som kritik. Jag menar att kritik är oftast nödvändig för oss för att vi ska utvecklas. Jag har varit med om flera fall där charmiga unga medarbetare inte ges nån feedback som kan korrigera dåligt beteendet, ända till de är lätt medelålders, inte lika söta när de framhärdar i sina felaktigheter. Då blir de plötsligt nästan ett hopplöst fall och ett cementerad beteende. Den stora konsten är hur och när kritiken framförs. En bra check är att fråga sig själv varför man vill kritisera – och gå vidare enbart om syftet faktiskt är att hjälpa personen eller ev. att förhindra en ”katastrof” som kan bli en konsekvens av det fel som begåtts. Som mottagare kan man också välja att se kritiken så som kollegors engagemang i ens person och utveckling. Tacka dem och ta sedan ställning till om du vill ta till dig råden eller inte – det är ju upp till dig och ingen annan. Kritik från chefen får man betrakta som specialfall.

    • Nelum skriver:

      Självklart kan det göra ont och känna sig misslyckad när vi får konstruktiv kritik som är negativ. Jag skulle inte använda ordet ”konstruktiv kritik” utan använder gärna utvecklande feedback. Det är viktigt att vi håller isär beteende och person när vi ger utvecklande eller positiv feedback eftersom det är själva beteende vi beskriver som vi vill ha en förändring på. Genom positiv feedback fortsätter vi att göra det som är bra och andra gillar och bekräftar för. Genom utvecklande feedback har vi möjlighet att välja om jag vill fortsätta att bete mig på ett visst sätt som inte kanske gynnar mig själv eller någon annan i min omgivning. Då har vi möjlighet att pröva göra saker på ett annorlunda sätt, eventuellt som kanske den andre föreslår. Självklart är det viktigt att jag som ger feedback vet vad är syftet med mitt feedback – ”Jag vill att någon ska växa”. Då anpassar vi också hur vi ger feedback. Vi får se feedback som en gåva eftersom någon annan har verkligen tagit sig tid att ge oss möjlighet till reflektion av vårt agerande, även det ibland kan svida.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny