Hem » employer branding, läsvärt, org & ledarskap

”Culture fit” viktigare än formell kompetens

Av den 5 september 2016 3 475 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSKULTUR. I bolag där kulturen är affärsstrategiskt avgörande, gäller det att rekrytera medarbetare som passar in och delar företagets värderingar.

Culture fit

Företagskultur har gått från att vara ”nice to have” till ”need to have” för de företag som vill överleva och utvecklas på den globala arbetsmarknaden.

Med den kunskapsekonomi och hyperkonkurrens som råder på många håll, har kulturen blivit affärsstrategiskt avgörande. Arbetsgivare måste differentiera sig på helt andra sätt än att bara erbjuda tillfredställande löner.

Nya generationens drivkrafter
Konkurrensen om talangerna inom bland annat IT-sektorn är stenhård. De som vill attrahera och behålla framtidens stjärnor måste förstå deras motivation och inre drivkrafter. Kultur, värderingar, flexibilitet och kompetensutveckling toppar listan över vad den nya generationen letar efter hos sina arbetsgivare.

Många ledningsgrupper vet att kultur är viktigt men lika många sitter också med utmaningen HUR vi får den levande i vår organisation. HUR går vi från ord till handling och till ett önskat beteende i vardagen?

Kulturen går inte att kopiera
Förutom att ha ett solitt fundament fyllt med vision, mission och värderingar som daglig kompass, är rekrytering och rekryteringsprocessen avgörande för företagets framgång. Att våga ha uthålligheten och disciplinen att rekrytera människor som tror på samma saker som företaget och inte stirra sig blind på kompetensen, är en utmaning. Du kan kopiera tjänster och produkter men aldrig en kultur – det är människorna i organisationen som är kulturen!

”Culture fit” viktigare än kompetensen
Därav att vi på IT-bolaget Tretton37 attraherar och rekryterar ”ninjor” som delar våra värderingar, att vi lägger större vikt på ”culture fit” än kompetensen. Det är nämligen svårare att förändra en persons värderingar och karaktär än att kompetensutveckla honom/henne.

Rekrytering är den viktigaste strategiska frågan för vår ledning och hela bolaget litar på att vi inom Talent acquisition tar in rätt människor i ”familjen”, vilket ställer höga krav på våra rekryteringsprocesser. Det går aldrig att gardera sig till 100 %, men det går att minimera risken för en misslyckad rekrytering – vilket inte bara är kostsamt utan kan få förödande konsekvenser för ett kulturdrivet företag.

Under HR-bloggens seminarium Att styra med värderingar berättar jag mera om hur vi jobbar med ”culture fit” i vår rekryteringsprocess. Hoppas vi ses den 25 oktober!

Tony Pedersen

Tony Pedersen

Talent acquisitiontretton37
Tony Pedersen jobbar med talent acquisition på IT-bolaget tretton37. Tonys stora passion är att se människor växa. Han är en sann nörd inom kultur, ledarskap och utveckling och startade nyligen bloggen och podcasten Talent & People.
Tony Pedersen

Senaste inlägg av Tony Pedersen (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny