Hem » org & ledarskap

3 grundstenar till en stark arbetsplatskultur

Av den 28 september 2016 2 884 visningar
REAKTIONER
ARBETSPLATSKULTUR. Genom mer än två decennier har organisationen Great Place to Work studerat vad som verkligen bygger en stark arbetsplatskultur. Här är tre viktiga grundstenar!

Arbetsplatskultur

Vi på Great Place to Work har i mer än 20 år noggrant undersökt vad som är viktigt att fokusera på för att bygga utmärkta arbetsplatser med en stark kultur. Vi brukar sammanfatta detta arbete i tre olika områden och verktyg som du som ledare kan arbeta med varje dag:

1. Styra organisationen mot organisatoriska mål

Att styra organisationen mot mål innebär flera aspekter av kommunikation och dialog. Kanske är detta något av det svåraste i din roll som ledare, eftersom du sannolikt har utnämnts till chef för att du är framstående inom ditt yrkesområde – snarare än en fullgod kommunikatör.

Vad gäller kommunikation finns tre olika aspekter som behöver bemästras:

  • inspirera medarbetare genom att engagera dem i organisationens uppdrag, syfte och mål;
  • dela med dig av information som är relevant för tillfället och framtiden; samt
  • uppmuntra medarbetare att bidra med att ge input kring arbetet och organisationen.

2. Få medarbetare att vilja göra sitt bästa

För att stötta medarbetare att faktiskt vilja göra sitt bästa på arbetet, kan du som ledare arbeta på ett flertal olika sätt.

Ett av de viktigaste är att visa dina medarbetare uppskattning för väl utfört arbete. Detta kan du exempelvis göra genom att tacka för en bra dag eller för någon speciell insats. Prova gärna att lägga märke till hur många gånger under en dag som du säger tack och verkligen menar det!

För att medarbetarna ska vilja göra sitt bästa, är det även viktigt att du som chef stöttar dem i att utvecklas i sin roll eller sina arbetsuppgifter. Under särskilt jobbiga perioder i livet kan en medarbetare även behöva stöd vad gäller personliga behov.

3. Stötta team att arbeta bra tillsammans

Riktigt starka arbetsplatskulturer karaktäriseras av en teamkänsla, som ofta är så stark att den inger känslan av en riktig familj. Eller ”home away from home”, som våra amerikanska kollegor brukar uttrycka det.

I detta sammanhang är det viktigt att välkomna nya medarbetare med en väl genomtänkt introduktionsprocess, som tydligt drivs av organisationens värderingar. Något som också bidrar till teamkänslan är att löpande fira gemensamma framgångar eller avgörande händelser för arbetsgruppen, organisationen eller medarbetarna själva.

Ett löpande arbete kring dessa tre områden skapar en meningsfullhet för medarbetarna – och grunden är därmed lagd för att tillsammans arbeta vidare framåt.

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Maria Grudén
Maria Grudén har sedan 2008 varit VD för Great Place to Work® Sverige och har lång erfarenhet av organisations- och kompetensutveckling samt förändringsarbete. Maria driver och utvecklar verksamheten i Sverige samtidigt som hon arbetar med det internationella Great Place to Work-nätverket, driver kunduppdrag och håller seminarier.
Maria Grudén
Maria Grudén

Senaste inlägg av Maria Grudén (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny