Hem » employer branding, läsvärt, lön & belöning, org & ledarskap

Ett tydligt ”why” tilltalar lusten att göra gott

Av den 9 augusti 2016 3 041 visningar
REAKTIONER
MOTIVATION. Genom att tillvarata medarbetarnas inneboende altruism, uppnås bättre resultat än med ekonomiska incitament. Ett ”högre syfte” kan med andra ord vara lönsamt.

altruism på arbetsplatsen

Ämnet motivation ligger oss beteendevetare varmt om hjärtat. En artikel av amerikanen David Brooks i SvD, tar upp det intressanta faktum att ekonomiska incitament ofta får precis motsatt effekt än den avsedda.

Detta fenomen har vi tidigare behandlat här på HR-bloggen. ”Pengar gör oss själviska” skrev Christina Söderberg redan 2011. Och Thomas Lundqvist väckte ett smärre ramaskri bland er läsare med sitt inlägg ”4 skäl att sluta belöna medarbetare med pengar”. Kanske var han för tidigt ute.

Inneboende altruism
David Brooks förklarar på ett pedagogiskt sätt fenomenet ur ett vetenskapligt perspektiv (även om själva artikeln tyvärr är dåligt översatt):

Vårt västerländska samhälle bygger på antagandet att människan i grunden är självisk och drivs av materiellt egenintresse och maktbegär. Men i själva verket uppvägs själviskheten av vår inneboende empati och altruism. Vi motiveras av att samarbeta, hjälpa varandra och visa medkänsla.

Belöningar motverkar godhet
Vår medfödda tendens att vara snälla riskerar dock att slås ut när vi inför belöningar. Brooks hänvisar till en rad studier:

  • Småbarn som belönades med en present för sin naturliga hjälpsamhet, minskade benägenheten att hjälpa med upp till 40 procent.
  • När israeliska daghem började bötfälla föräldrar som hämtade sina barn för sent, fördubblades andelen sena föräldrar. Innan dess tog de hänsyn till personalen.
  • Antalet brandmän som sjukanmälde sig vid jul/nyår steg tiofalt från året innan när löneavdrag infördes och den etiska pliktkänslan försvann.

I och med att man inför ett ekonomiskt incitament lär man människor att se sin situation genom en ekonomisk lins. I stället för att följa sin naturliga fallenhet för ömsesidighet, tjänstvillighet och samarbete uppmuntras de att göra en egoistisk lönsamhetskalkyl: ”Vad tjänar jag på det här?”

Naturlig lust att göra gott
Brooks hävdar att den moraliska motivationen i grund och botten är mycket starkare än den finansiella – även när det gäller vårt yrkesmässiga engagemang. Att vi därför måste tillvarata människans naturliga lust att göra gott.

Själv är jag övertygad om att det är just detta som redan pågår i arbetslivet. Dagens medvetna medarbetare attraheras av arbetsgivare med ett tydligt syfte, ett ledarskap präglat av ”compassion” och sunda värderingar kring samhällsnytta och hållbarhet. Flotta tjänstebilar och bonusar känns hopplöst passé som morötter.

Om ni inte redan har uppdaterat ert arbetsgivarerbjudande härefter, är det hög tid nu.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny