Hem » org & ledarskap

Så lyfter mindfulness prestation och effektivitet

Av den 1 juni 2016 2 kommentarer 3 315 visningar
REAKTIONER
ARBETSLIV. Mindfulness på jobbet handlar inte bara om stresshantering. Det har även visat sig bidra till förbättrade arbetsprestationer genom att stärka självledarskap, koncentrationsförmåga och effektivitet.

mindfulness på jobbet

Mindfulness är ett ord som knappast undgått någon – och som nu även belägrar organisationsvärlden. För många är mindfulness kopplat till stresshantering, avslappning och lugn, men i boken Mindfulness för ledare* visar författaren Maria Gonzalez att fördelarna med mindfulness på arbetsplatsen är fler än så.

Stärkt självledarskap
Vi är alla ledare, eftersom allt vi gör påverkar andra. Mindfulness är ett sätt att lära känna och få kontroll över sig själv – ett sätt att skapa ett starkt och medvetet självledarskap.

Bättre fokus och koncentrationsförmåga
Hjärnforskningen har lärt oss att multitasking är en myt. Hjärnan kan inte göra flera krävande saker på samma gång, däremot kan den tränas till fokus och koncentration. Forskningen visar att meditation och annan träning i mindfulness stärker de nervbanor i hjärnan som hjälper oss att vara fokuserade när hjärnan sätts på prov.

Ökad personlig effektivitet
När vi kan leda oss själva, vara fokuserade och koncentrerade blir vi också effektiva. Det mår vi alla bra av – såväl medarbetare som ledare. En ledare som blivit effektiv med hjälp av mindfulness kan dessutom urskilja vad som krävs för att stimulera andra att prestera väl.

Mindfulness-kompetenser i korthet

Här följer några kompetenser som stärks av mindfulness – och som bidrar till förbättrade arbetsprestationer och ökat välbefinnande för ledare, medarbetare och arbetsgrupper.

  1. NÄRVARO. Att vara närvarande i nuet är själva utgångspunkten i mindfulness. När vi är vakna och närvarande ser vi situationer som de verkligen är, utan att distraheras av ovidkommande tankar och känslor. Vid kriser, svåra beslut och i all samverkan med andra är detta en ovärderlig förmåga.
  2. LUGN. Förmågan att vara lugn och samlad är inte medfödd – den tränas upp i meditation och andra mindfulness-tekniker. Den som har förmågan att behålla lugnet även i pressade situationer sprider lugn även till andra.
  3. FOKUS. Vi blir ständigt störda när vi ska utföra arbetsuppgifter som kräver fokus och koncentration, inte minst på grund av mobiler, mejl och sociala medier. Förmågan att hålla fokus är guld värd för oss alla.
  4. TYDLIGHET. Klarsynthet och tydlighet är en naturlig följd när vårt förhållningssätt präglas av närvaro, lugn och fokus. Tydlighet minimerar risken för missförstånd i all kommunikation och är en av de mest uppskattade egenskaperna hos ledare.

*Fotnot: Boken ”Mindfulness för ledare” finns att köpa hos bl a Adlibris och Bokus. HR-bloggens läsare kan fram till sista juni 2016 beställa boken till specialpriset 195 kronor inkl moms direkt hos Dana Förlag (ordinarie pris från 245 kr). Uppge kampanjkoden ”HR-bloggen”.

Peter Fowelin

Peter Fowelin

FörläggareDana Förlag
Peter Fowelin har länge varit verksam som organisationskonsult, författare & föreläsare och har bl a skrivit ledarskapsboken ”Från motstånd till möjlighet”. Han har en bakgrund som lärare, projektledare och chef och driver sedan 2011 Dana Förlag, med böcker om mindfulness, personligt ledarskap med mera.
Peter Fowelin

@PFowelin

Organisationskonsult, författare och föreläsare. Driver danaforlag.se, med böcker om mindfulness, ledarskap, hjärnforskning m.m.
Peter Fowelin
Peter Fowelin
Print Friendly

Tags: , , ,

2 kommentarer »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny