Hem » läsvärt, org & ledarskap

Medarbetarskapets betydelse för varumärket

Av den 27 april 2016 4 454 visningar
REAKTIONER
MEDARBETARSKAP. Medarbetarna besitter makten att måla ert varumärke i de vackraste av färger – eller att solka ner det. Tydliga värderingar och ansvarsgränser ger utväxling på medarbetarkraften, enligt vår värderingsexpert Mia Hultman.

medarbetarskap och varumärke

Jag var och åt på en restaurang i Stockholm. Allt som kan gå fel gick fel: Bordet vi bokat fanns inte när vi kom. När vi väl fick maten var den inte rätt tillagad, vinet smakade kork och som pricken över i:et hade vi fått grannbordets vin på vår nota. Trots det rekommenderar jag gärna restaurangen till mina vänner. Varför? För att vi hade en servitör som gjorde kvällen till något alldeles extra, tog oss på allvar, mötte oss med respekt för det som hände – och, inte minst, fick oss att skratta. Mycket. En och samma medarbetare byggde både varumärket och kundrelationen.

För några veckor sedan reste hela vår familj bort för en härlig och minnesrik helg tillsammans. Det såg välkomnande ut när vi anlände: en fin entré med vacker inredning, fina rum, stort och inbjudande gym och spa-avdelningen med utsikt över havet. Ändå var det första och absolut sista gången vi var där. Lagandan bland personalen genomsyrades av ointresse, noll flexibilitet och nonchalans för oss gäster. Det smittade av sig på alla, från reception till restaurang.

Som framgår av mina egna exempel ovan: Utan medarbetare som blåser liv i tingen, hjälper inte ens de finaste rummen, den vackraste havsutsikten eller gymmet med den nyaste utrustningen. Medarbetaren besitter makten att måla varumärket i de vackraste av färger och skapa en känsla som gör att era kunder vill tillhöra och komma tillbaka – oavsett vad som händer.

Med samma makt kan medarbetaren också solka ner ert varumärke och säkerställa att kunden aldrig mer kommer tillbaka. Då spelar det ingen roll hur mycket reklam eller produktutveckling ni lägger pengar på… Så var rädd om den makten och använd den på bästa sätt!

Värderingar ger guidning
I de nya, värdeskapande verksamheter som växer fram, samexisterar ledarskap och medarbetarskap. Den värdefulla ledaren tar beslut, berättar vart organisationen ska och vad som ska göras, och lämnar sedan till medarbetaren – fylld med kapacitet, kreativitet och kunskap – att med gemensamma värderingar som kompass hitta svaret på hur.

Informella ledare en svaghet
Om en grupp inte har utsett en officiell ledare, eller har en ledare som är oförmögen att leda, kommer det att formas subkulturer med informella ledare. Det är ett naturligt behov utifrån ett outtalat krav på svar om vem gruppen ska följa.

Eftersom den informella ledaren inte har insikt i organisationens långsiktiga plan och helhetsperspektiv, och därmed inte har förutsättningar att leda gruppen på bästa sätt utifrån vad organisationen behöver för att vara framgångsrik, blir ett sådant scenario en svaghet. Det har inget med den informella ledarens förmåga att leda att göra, utan handlar om att situationen inte är livskraftig. Det blir kortsiktigt och risken finns att hänsyn endast tas för gruppens bästa, och inte med hänsyn till alla i organisationen och kundernas behov.

Ledarskap och medarbetarskap samverkar
I en värderingskultur tar värderingarna stor plats och berättar hur ledarskap och medarbetarskap samverkar på resan mot mål och vision. Det innebär att du som medarbetare tar eget ansvar för dina arbetsuppgifter och ansvarsområden, leder dig själv, använder din erfarenhet och din kompetens, samt är påhittig och kreativ för att göra vägen mot målen så effektiv och rolig som möjligt.

När ett friskt medarbetarskap och ledarskap lever starka sida vid sida, då blomstrar:

… det vardagliga samtalet mellan samtliga på arbetsplatsen.

… kunskap och talang.

… en genuin känsla av engagemang och ansvar.

… ökad motivation och välbefinnande.

Ny bok tydliggör medarbetarens ansvar
Det är hög tid att fokusera lika mycket på medarbetarskapet som ledarskapet! Det handlar inte bara om att skapa tydliga värderingar, utan också om att lyfta ansvarsgränsen mellan ledarskapet och medarbetarskapet.

Min nya bok ”en värdefull medarbetare” riktar sig därför särskilt till medarbetaren och dennes eget ansvar att efterfråga, göra och ta ansvar för. Först när vi uppnår en tydlig ansvarsgräns mellan ledare och medarbetare, får vi utväxling av all medarbetarkraft som finns i våra verksamheter!

Beställ boken ”en värdefull medarbetare” här »
Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny