Hem » employer branding

Syfte och personlighet framför ”corporate bullshit”

Av den 14 mars 2016 3 075 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Generation Y skapar sig en egen uppfattning om arbetsgivarens sanna personlighet genom befintliga medarbetare i sociala medier – hellre än att bli serverade ”corporate bullshit” på karriärsidan.

Generation Y (why)

Nittiotalisterna har generellt andra värderingar än sina föräldrar och attraheras inte av ytligheter som status, tjänstebilar och bonusar. De drivs av att jobba i en organisation med ett högre syfte än att bara tjäna pengar, det vill säga som har ett tydligt WHY. Därav smeknamnet Generation Y.

De bolag som tar ett samhällsansvar, som är jämställda, har ett hållbarhetstänk och tydliga värderingar har därför en klar fördel när det gäller att rekrytera och behålla rätt kompetens. Det är jag själv och kommunikationskonsult Sofia Kacim rörande överens om i artikeln ”Framtidens talanger vill ha mer än bara pengar” på Akademikerförbundet SSR:s webbplats inför årets upplaga av Personalvetardagarna.

Söker perfekt matchning
Jag ser att dagens kandidater är ute efter att hitta ”the perfect match”. De vill jobba för en arbetsgivare som delar deras värderingar och ha kul på jobbet med likasinnade kollegor. En framgångsrik satsning på digitala kanaler kan göra så att rätt kandidater själva söker sig till er organisation.

Men då gäller det att låta potentiella medarbetare få en verklig känsla av hur det är att jobba hos er! Det görs i mitt tycke bäst genom att bygga långsiktiga relationer via sociala medier med era egna medarbetare som ambassadörer. Emotionell kommunikation genom informella berättelser på Youtube, ögonblicksbilder på Instagram eller personliga inlägg på Facebook är sådant som skapar en trovärdigare bild av arbetsgivaren än det traditionella ”corporate bullshit” som författas av reklambyråer till karriärsidan.

Skapa värde för målgruppen
Det behöver inte kosta några stora summor. Tvärtom kan det vara en fördel om det är mindre tillrättalagt och därmed känns mer autentiskt. Men det krävs ändå en långsiktig strategi, att man avsätter tid och utbildar dedikerade eldsjälar inom företaget.

Det gäller också att ta reda på mer om just er kompetensmålgrupp för att kunna skapa värde. I vilka kanaler finns de och vad är de intresserade av? Varför ska de följa er i sociala medier?

Sofia Kacim är i artikeln inne på samma spår. En jobbintervju är idag lika mycket till för att den jobbsökande ska kunna bilda sig en uppfattning om företaget – utöver sin egen research. Därför räcker det inte att rekryteraren berättar om arbetsuppgifterna, utan också om kulturen, värderingarna och vad som ligger i pipeline framöver.

Veta mer?
Under Personalvetardagarna den 6-7 april är jag moderator för det spår som handlar om just kompetensförsörjning och rekrytering för framtida utmaningar. Jag föreläser även om vikten av en tydlig arbetsgivarprofil och hur du med hjälp av storytelling och sociala medier kan ge kandidater en genuin känsla av hur det är att jobba hos er.

Vi har också ett fåtal platser kvar till HR-bloggens eget seminarium Sociala medier för arbetsgivare den 8 april – för dig som vill fördjupa dig inom denna del.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny