Hem » läsvärt, org & ledarskap

Fyra vägar till ett medarbetarskap i världsklass

Av den 4 februari 2016 4 422 visningar
REAKTIONER
MEDARBETARSKAP. Att inte låta ledarskap och medarbetarskap samverka, är som att köra en Ferrari enbart på ettans växel. Mia Hultman berättar hur ni skapar en arbetsplats där alla växeldrar tillsammans.

medarbetarskap - kreativt möte

Det skrivs mycket om ledarskap och med det många olika recept, koncept och hjälpmedel. Det har inte skrivits lika mycket om medarbetarskap och framförallt inte till medarbetaren.

Lydighetskulturen dör ut
Under lång tid har man sett medarbetarskap som en passiv följare av ledarskapet i en verksamhet. Psykologen Jesper Juul har talat om den lydighetskultur som idag är på utdöende. En lydighetskultur, där ledaren pekat med hela handen och medarbetaren följde och utförde.

I de nya värdeskapande verksamheter som växer fram ur lydighetskulturens aska, samexisterar ledarskap och medarbetarskap. Där tar värdefulla ledare beslut, berättar vad som ska göras och lämnar därefter till medarbetaren att med sin kapacitet, kreativitet och kunskap finna svaret på hur.

Never tell people how to do things. Tell them what to do and they will surprise you with their ingenuity.
(George S Patton)

Gemensamt ansvar för målen
När jag var ute och jobbade på ett företag, satte jag mig vid fikabordet bredvid en nyanställd medarbetare. Full av engagemang berättade han att de precis fått veta att om de når sina mål får de en bonus. Jag frågade honom då: ”Vad gör du för att ni ska nå era mål?” Han tittade på mig med stora ögon och svarade: ”Jag har ingen aning”.

Att skapa en plats där alla vet vad och vågar ta ansvar för hur de gemensamma målen nås skapar framgång för både individ och verksamhet!

Så formas en arbetsplats där alla kan växa och skina

  1. Mål och vision i allas vardag. Allas förmåga och värde tas till vara genom att mål och vision är kristallklara för samtliga. När varje medarbetare vet och förstår såväl detalj som helhet, kommer motivation och förståelse på köpet.
  2. Bjud in till modiga samtal. Samtal där alla är med och kan provtänka högt och studsa sina tankar mot och med andra. Att våga prata om det som behövs, från stort till smått skapar viktiga insikter hos alla som är med. Förvånande ofta pratar man inte om det som upptar kaffepauserna mest. Så låt era modiga samtal innehålla det vi ”inte pratar om”.
  3. Värderingar skapar en vardag där olikheter får en naturlig plats, flexibilitet blir en del av vardagen och förtroende växer sig stark såväl mellan kollegor som med kund. Med gemensamma uttalade värderingar kan, får och vågar alla hitta de bästa lösningarna och agera utifrån dem.
  4. Frågor för att hitta våra svar. I stället för att leverera rätt svar: bli en mästare på att ställa frågor. Tillsammans upptäcks då förhoppningsvis det bästa svaret för verksamheten och situationen. Ett svar som skapar såväl ägandeskap som förståelse hos fler.

Om vi inte låter ledarskap och medarbetarskap samverka, kan det metaforiskt beskrivas som att köra en Ferrari enbart på ettans växel. Med ett ledarskap som låter medarbetarskapet ta plats och där man växeldrar tillsammans, där kan medarbetare vara en aktiv följare – vilket kan bli något av den mest explosiva kraft som finns.

Det innebär att medarbetare tar eget ansvar, leder sig själv, utvecklar sin kreativitet och gör vägen mot målen både effektiv och rolig.

Kunden är så viktig att den måste komma på tredje plats!
På första plats kommer alltid ledarskapet, med medarbetarskapet på en stark andraplats. Ett briljant ledarskap skapar förutsättningar för ett medarbetarskap som är excellent.

Det krävs en hel organisation för att skapa ett ledarskap och medarbetarskap som tar fram stjärnan hos varandra. När vi skapat det, då kommer vi också att möta kunderna på absolut bästa sätt – varje gång!

It takes a village to raise a child.
(Afrikanskt ordspråk)


Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny