Hem » employer branding

Tre tips för ett framgångsrikt employer branding-arbete

Av den 19 januari 2016 4 393 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Det blir allt viktigare att ha ett tydligt employer brand. Ann Ericsson, chef för attraktion och rekrytering på Skanska, bjuder här på sina bästa tips.

employer branding – wordcloud

I den ständiga jakten på talanger och strävan efter att behålla rätt medarbetare, spelar varumärket som arbetsgivare en allt större roll för verksamheters konkurrenskraft. Många kämpar med att hitta de rätta nycklarna och bli duktiga på att förmedla en bild av sig själv som ”den attraktiva arbetsgivaren”.

Nuvarande, framtida och före detta medarbetare

Det handlar dels om att skapa en dragningskraft gentemot de potentiella medarbetare man vill rekrytera: ”Där vill jag jobba”. Dels om att behålla och engagera befintliga medarbetare: ”Jag är stolt över att jobba här”. Men också att skapa ambassadörer i dem som tidigare arbetat inom verksamheten: ”Jag är stolt över att ha jobbat där”.

Här kommer mina tre bästa tips för att jobba framgångsrikt med ert employer brand:

  1. NULÄGESANALYS. Hur ser ni ut idag? Gör en nulägesanalys, lär känna organisationen ordentligt – både internt, i gränssnittet utåt och externt. Tänk igenom vart ni är på väg: ”Hur vill vi upplevas imorgon?” och vilka intressentgrupper som är prioriterade.
  2. ARBETSGIVARERBJUDANDE. Är ert EVP tydligt? (Employer Value Proposition ≈ arbetsgivarerbjudande) Hur ser er kultur, era värderingar och processer ut? Hur ser ert framtida önskade läge ut? ”Det här behöver vi göra” = åtgärdsanalys. Vilka områden är viktigast och hur bra presterar vi inom dessa områden?
  3. SÄTT PROCESSPLAN OCH TESTA! När du väl har koll på strategin framåt, det vill säga vilka era målgrupper är och hur ni vill bli sedda, kommer den roliga delen: att planera, förmedla, ”göra och testa” samt att sätta KPI och mäta. Mitt stora tips är att använda digitala medier för att förmedla vilka ni är.

Vill du veta mer hur vi på Skanska jobbar med employer branding? Kolla gärna våra karriärsidor på webben eller LinkedIn.

Jag kan också tipsa om HR-bloggens seminarium Sociala medier för arbetsgivare, där min kollega Alexandra Jaegers bland annat berättar hur vi på Skanska använder våra medarbetare som ambassadörer i digitala medier.

Ann Ericsson

Ann Ericsson

Chef AttraktionSkanska Sverige
Ann Ericsson är chef för attraktion och rekrytering på Skanska. Ann har många års erfarenhet av framgångsrikt employer branding-arbete. År 2014 utsågs hon av Universum till Årets Innovatör inom Employer Branding och 2013 fick hon Årets Hederspris inom Employer Branding.
Ann Ericsson

@ericsson_ann

Brinner för Employer branding och varumärkesfrågor samt affärsdrivande HR Jobbar idag som employer branding chef, skanska Sverige.
Ann Ericsson

Senaste inlägg av Ann Ericsson (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny