Hem » arbetsmiljö

Varannan arbetsplats saknar planering mot stress

Av den 18 november 2015 2 608 visningar
REAKTIONER
ARBETSMILJÖ & HÄLSA. Över hälften av Sveriges arbetsplatser är dåliga på att förebygga stress hos personalen. Det visar Arbetsmiljöverkets nya landsomfattande inspektionskampanj.

Stress, förskola. Foto: Arbetsmiljöverket.

Stress och psykiska påfrestningar är sedan två år tillbaka den vanligaste formen av arbetsrelaterad ohälsa.

Fullgör inte lagkraven
Ändå resulterade Arbetsmiljöverkets senaste inspektion i att 55 % av 1 600 arbetsplatser inom en rad olika branscher* fick krav på åtgärder. Vanligast är att arbetsgivaren inte fullgjort sin lagstadgade skyldighet att förebygga arbetsrelaterad stress genom att undersöka och bedöma riskerna.

– Det är allvarligt med tanke på att ohälsan ökar stadigt inom det här området, säger Britt-Marie Henriksson, projektledare för den EU-initierade kampanjen ”Friska arbetsplatser förebygger stress”.

Tidsbrist och hög arbetsbelastning
Orsakerna till stressen varierar beroende på bransch. Det handlar exempelvis om:

  • Bokslutstider och hög personalomsättning bland advokat/revisionsbyråer och redovisningskonsulter.
  • IT-stress, tyngre arbetsbörda och personalbrist inom vårdsektorn
  • Buller, tids- och personalbrist hos förskolepersonal

I ett viktigt nyhetsinslag, intervjuade TV 4 bl a vår bloggare Emma Holmgren, som skrivit en rad uppmärksammade inlägg om stress och utmattningssyndrom.

Läs mer i Arbetsmiljöverkets pressmeddelande.

Vi har även tidigare berättat att en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö börjar gälla den 31 mars 2016. Med tydligare regler hoppas Arbetsmiljöverket minska den skenande arbetsrelaterade ohälsan.

* Fotnot: Inspektionerna genomfördes i oktober 2015. I dessa ingick bland annat juridisk och ekonomisk konsultverksamhet, kommunikations- och informationsbranschen, öppenvården och tandläkarmottagningar. Liksom i fjolårets kampanj inspekterades även hotell-, restaurang- och transportbranschen samt förskolor.

Foto: Arbetsmiljöverket

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund

Senaste inlägg av Annika Ahnlund (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny