Hem » rekrytering, strategisk HR

Dags att höstrusta HR inför 2016!

Av den 6 november 2015 En kommentar 3 055 visningar
REAKTIONER
HR-ROLLEN. Är det inte dags för HR att betyda Human Relations? Ingrid Höög vill se ett större fokus på människor och pekar på HR:s viktiga roll som möjliggörare. Hon passar också på att ge höströjningstips inom sitt expertområde rekrytering.

hostroja-hr

I helgen stod höststädning av trädgården på agendan i vårt hem. Klippa träd, kratta löv och elda upp det som går. Raka i glöden, blicka upp på himlen och tänka på det som råkar flyta förbi.

Som rökskrift mot min inre sky dök plötsligt löpet från sommarnumret av Harvard Business Review upp igen: ”It’s time to blow up HR and build something new. Here’s how.” En rätt så provocerande rubrik som verkligen fick mig att haja till. Har du inte redan läst artiklarna i detta nummer, så gör det! De är skarpa och tankeväckande på olika vis.

Lyfter HR:s strategiska roll
Det jag särskilt gillar med dessa artiklar är att de boostar vad HR-arbetet verkligen handlar om. Eller snarare lyfter HR:s strategiska roll för att möjliggöra förändring och säkerställa verklig konkurrenskraft nu och i framtiden. De säger åt oss att kliva fram och ta på oss ledartröjan med den unika kompetens och översikt vi har!

Jag tittar på rökpelaren mot oktobermolnen och funderar vidare om det inte är en förlegad syn på kunskap- och kompetensarbete att prata om Human Resources? Är det inte dags för HR att betyda Human Relations? Vem vill egentligen kallas för resurs? Eller ännu värre: humankapital?

Kräver människoperspektiv
Det är egentligen kontentan av artiklarna: att sluta se HR som enstaka projekt, och istället fokusera energi och kraft på verklig verksamhetsutveckling. I synnerhet inom kunskaps- och tjänsteföretag, där HR tillsammans med operativa ledare kan djupdyka i var nyttan och det verkliga värdet skapas i arbetsprocesserna. People-oriented business development, skulle det kunna heta.

HR måste sätta sig jämte företagsledning och börja arbeta metodiskt med verkligheten som den är – inte som den borde vara! Vi måste växla perspektiv från yttre faktorer, industriella modeller och management-processer till att börja arbeta med människor – hur medarbetarna själva tänker kring det de gör, hur de utför arbetsuppgifter och hur det känns när de gör det.

Underlätta för medarbetarna
I graden av involvering och i möjligheten till självstyrning döljer sig vägen till ökad lönsamhet och effektivitet. Vi är alla skapta till ekonomiska individer – vi vill arbeta smart och känna oss skickliga när vi utför vårt arbete. Vi letar efter meningsfullhet och vill vara värdefulla.

De arbetsgivare som begriper detta och sätter sig in i hur arbete faktiskt utförs har så oändligt mycket att vinna. Att ta bort hinder för att kunna arbeta smart är en av våra främsta uppgifter. Tänk bara på alla system vi ska fylla i, alla formulär, alla verktyg, appar, inloggningar, administration, rapporteringar. Vi har tillåtit oss att bli slavar under monster som vi sedan ska mata med vår arbetstid. Kaka på kaka. Projekt på projekt. System på system…

Men nog med HR-utsvävningar nu! Som vd för en rekryteringsbyrå får jag bli vid min läst och nöja mig med att ge höströjningstips inom vårt expertområde. Så här följer en checklista på vad du kan klippa ner, bränna upp eller plantera inför HR-säsongen 2016.

6 rekryteringstips som rustar er inför 2016

  1. Ta bort möjligheten att göra en spontanansökan om du inte har resurser eller tid att hantera ansökningarna på ett bra sätt. Skriv gärna en kort text och förklara hur det förhåller sig och hjälp intresserade kandidater vidare till era utlysta tjänster. Sätt förväntan på rätt nivå.
  2. Varför konkurrera med alla andra på arbetsmarknadsdagar? Samla intresserade arbetssökande till ”öppna hus” för att bygga er alldeles egna varumärkesupplevelse och nätverk på ett genuint sätt. Våga sticka ut och testa något som bara ni kan erbjuda – en titt på insidan eller en träff mellan medarbetare och framtida kandidater.
  3. Bjud in användbarhetsspecialisterna att göra en riktig användarundersökning kring hur er karriärsida fungerar ur ett praktiskt konsumentperspektiv. Vad säger era användare? Hur upplevs ni? Hur väl fungerar formulär och transaktioner med mera?
  4. Betrakta presumtiva kandidater som framtida relationer och ambassadörer. Det räcker inte med en ranking på en lista. Kandidatbemötandet är det som bygger upplevelsen av ert varumärke på riktigt!
  5. Utse en kollega till ansvarig för kandidatupplevelsen. Börja arbeta med området steg för steg utifrån vad ni på riktigt hinner med och kan hålla som löfte.
  6. Bli bäst på att återkoppla och tacka nej till arbetssökande på ett proffsigt och personligt sätt. Det ”besvärliga samtalet” finns även i rekryteringsprocessen – ta tjuren vid hornen och gör skillnad där andra duckar. Ni kommer att se stora effekter på varumärkesupplevelsen om ni vågar mäta före och efter införandet av nya rutiner. Färdighet kräver dock träning – så glöm inte att ge stöd till rekryterande chefer i hur samtalet går till.

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Ingrid Höög
Ingrid Höög är VD för Wise Professionals och har många års erfarenhet från ledarskap, försäljning och marknadsföring. Här delar Ingrid med sig av sina tankar kring framtidens rekrytering och arbetssätt.
Ingrid Höög
Ingrid Höög

Senaste inlägg av Ingrid Höög (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

En kommentar »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny