Hem » employer branding, org & ledarskap

Förnya kulturen? Bryt mönstret och ”fake it ‘til you make it”!

Av den 13 november 2015 2 709 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSKULTUR. Att förändra kulturen är ibland nödvändigt – men ack så svårt! HR-bloggens Mia Hultman delar med sig av sitt recept: Bryt ett mönster, skapa tillståndet ni vill ha och ”fake it ‘til you make it”.

amerikansk-fotboll

Joe Philbin hade framgångsrikt varit huvudcoach för Miami Dolphins (amerikansk fotboll) i sex år. Men så plötsligt var magin borta. Fyra matcher in på den nya säsongen förlorade de varje gång. Katastrofen var ett faktum och ägarna tog ett snabbt beslut: Joe Philbin måste ersättas.

Förändrat tillstånd
Dan Campbell blev näste man att trä på sig ledartröjan. Vid sitt första officiella uttalande sa han:
”Vi har redan allt vi behöver för att vinna. Bra spelare, bra material, bra support. Det vi måste göra är att tillsammans ändra kulturen.”

Redan vid de två kommande matcherna utklassade laget sina motståndare. Inga spelare hade bytts ut, det var samma ben som sprang över planen. De hade inte haft tid att skapa ett nytt sätt att träna, däremot var tillståndet hos spelarna förändrat. Det Dan Campbell hade tillfört var ett nytt tillstånd av kraft, energi och lagkänsla.

Bryta mönster
Oavsett om du är en ny ledare eller om du lett ditt team länge kan du lära av Dan Campbell. Det handlar om att bryta mönster och skapa nya tillstånd.

Företaget X, som länge haft en unik och framgångsrik kultur, hade successivt släppt in andra influenser och låtit dem få växa sig starkare. En dag var gränsen nådd, kulturen var som förbytt och medarbetarna trivdes inte längre.

Koncernchefen hade bestämt sig. Med budskapet ”Vart tog vår kultur vägen?” bjöds alla medarbetare in till ett möte. Men när väl koncernchefen skulle kliva fram och inleda mötet, var stämningen plötsligt på topp och han viskade i mitt öra: ”Vad ska jag nu säga?!”

Vad var det egentligen som hade hänt? Jo, koncernchefen hade agerat på det missnöje han sett. Genom att bryta mönstret skapades ett helt annat tillstånd i organisationen.

Kräver en ledare som bestämt sig
Det finns en oändlig mängd sätt att bryta mönster: bjuda in till avdelningsmöte inne på ditt eget kontor; inleda ett möte med att sätta på rockmusik; skriva en hälsning med läppstift på toalettspegeln… Låt det bli på ditt sätt. Det viktiga är att du som ledare bestämt dig!

Du har säkert upplevt vad som händer när en person som brinner för något delar med sig av sin entusiasm. Du fylls av en stark känsla av att vilja höra mer och vara en del av det som ska göras. Det är aldrig orden eller siffrorna i sig som gör det – det är tillståndet som sipprar in och får fäste.

Så vilket tillstånd vill du skapa i ditt team för att alla ska kunna bjuda på sitt bästa jag, glänsa och skapa framgång tillsammans? Vad motiverar just er? För Dan Campbell var det kraft, energi och lagkänsla. Sätt ord på det tillstånd du vill skapa, bryt mönster, berätta om det, lev det! Då smittar det av sig och får kulturen att börja ta form.

Fake it ’til you make it
MEN: För att uppnå en långsiktig och hållbar förändring är ovanstående bara första steget.

När företaget X hade samlats var framgångstillståndet plötsligt på topp igen. Hur härligt det än låter, räcker det dock inte. Det är som att kissa i sängen: varmt och skönt en stund, sen blir det kallt, blött och väldigt oskönt.

På mötet var alla överens om att nuvarande beteenden hade skapat något de inte vill ha. Medarbetarna fick därför samtala om konkreta handlingar som gör skillnad. En av grupperna föreslog: ”Fake it ’til you make it”. Om det exempelvis känns ovant att bjuda på ett leende på morgonen eller att bjuda in kollegor i lunchsamtalen – ”fake it ’til you make it”.

Även om alla först skrattade åt förslaget, blev det företaget X:s nyckel till framgångsrik förändring.

Lärdom utifrån ovanstående:
Bryt ett mönster, skapa tillståndet ni vill ha och ”fake it ’til you make it”!

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny