Hem » employer branding

Så utvecklar du ett starkt employer brand, del 1-2

Av den 18 september 2015 3 835 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Vad krävs för att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke? I vår nya artikelserie delar experten Richard Mosley med sig av sina erfarenheter från några av världens ledande arbetsgivare.

Richard Mosley är en ledande employer branding-expert med över 25 års erfarenhet av varumärkesarbete från företag som Coca-Cola, BP, LEGO, L’Oreal, Nokia-Siemens och Unilever. Han är även författare till bl a bästsäljaren ”The Employer Brand”.

I en artikelserie i åtta delar, sammanfattar Richard Mosley essensen av ett effektivt employer branding-arbete. Vi publicerar här de första två delarna, som följs av ytterligare två varje vecka framöver. Häng med redan från start i vår Employer branding-skola! 🙂

Att utveckla ett starkt employer brand - del 1

I första delen förklarar Richard Mosley varför det krävs ett tydligt EVP (Employer Value Proposition) för att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke. Med stöd av ett noga genomtänkt EVP, kan du kommunicera konsekvent med de talanger du vill attrahera, engagera och behålla.

1. Why a strong employer brand needs a clear EVP

Strong brands are founded on consistently positive associations built through consistent brand communication and experience. The only way to achieve this is to be crystal clear about what your brand stands for and the benefits your brand promises to deliver.

Effective customer and consumer brands are founded on a ‘proposition’ that defines the key benefits you will derive from your relationship with the brand. The same is true of employer brands. The Employer Value Proposition helps to provide a consistent point of reference for everything you say and do to promote a positive employer brand reputation and experience among the talented people you wish to attract, engage and retain.

As Simon Riis Hansen, SVP of HR at the LEGO Group puts it:

“What our People Promise [EVP] has done is provide us with a compass that can guide us in multiple ways from our strategic direction to our everyday decision making and it is something you can see present all the way from our HR processes to the way we communicate. It has been woven into the fabric, and colours everything we do”.

Att utveckla ett starkt employer brand - del 2

I del två reder Mosley ut de huvudbegrepp som du bör ha koll på om du jobbar med employer branding. Det kan verka som om dessa termer betyder ungefär samma sak, men det finns viktiga skillnader dem emellan!

2. A straight-forward definition of terms

The last thing the world needs is more jargon. You would think that the term ‘employer brand’ would be enough, but if it’s your job to build a strong employer brand you generally need a few additional technical terms to get the job done well. You don’t need to be familiar with the terminology of engineering to enjoy driving a high performance car, but it certainly helps if it’s your job to design the engine that powers the experience. So in the spirit of precision engineering, here is our perspective on the key terms an employer brand manager needs to get their head around.

  • Employer Brand describes people’s perceptions of you as an employer (good, bad or indifferent).
  • Employer Value Proposition (EVP) defines how you’d like to be perceived as an employer.
  • Employer Branding describes the activities an organization undertakes to communicate this desirable employer brand image.
  • Employer Brand Management describes the full spectrum of activities you orchestrate to deliver both a consistent brand image and experience.

These terms often seem to be used inter-changeably as though they mean the same thing. They don’t. We suggest it’s inadvisable to use all four terms in one sentence, but taken in turn we believe they can provide a more precise description of what needs to be done to build an effective employer brand strategy.

TIPS! Denna artikelserie är en sammanfattning av kursinnehållet i World Class Employer Branding – en åtta veckors certifierad utbildning som tillhandahålls av Employer Branding Academy i partnerskap med Universum – och där Richard Mosley är Head of Advisory Board. LÄS MER HÄR »
Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: , , ,

Ingen kommentar »

2 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny