Hem » employer branding, läsvärt, org & ledarskap

Europas bästa arbetsplats bygger på medarbetarinflytande

Av den 10 september 2015 4 651 visningar
REAKTIONER
FÖRETAGSKULTUR. IT-konsultbolaget Cygni är inte bara Sveriges, utan även Europas bästa arbetsplats. En stark personalvision, självbestämmande medarbetare, coachande ledare och fokus på kompetensutveckling är ingredienserna bakom framgången.

Jon Persson - Cygni. Foto: Johan Lundin

Cygni erbjuder expertis inom agil systemutveckling åt kunder inom media, finans, spel och telekom. I våras utsågs de för andra året i rad till Sveriges Bästa Arbetsplats bland medelstora företag. Dessutom vann de den prestigefyllda utmärkelsen Europas bästa arbetsplats 2015 i kategorin små och mellanstora företag!

Hallå Jon Persson, du är VD och var med och grundade Cygni år 2006. Berätta! Hur började alltihopa?

– Redan från början hade vi visionen att skapa ”Sveriges bästa arbetsgivare för en skicklig och ambitiös systemutvecklare”. Vi hade då många och långa diskussioner kring hur vi i praktiken skulle skapa en så bra arbetsplats som möjligt. Dels konkreta utmaningar som hur vi skulle rekrytera, sälja och formulera vårt erbjudande. Men också mer filosofiska spörsmål kring värderingar, lönemodeller och kultur. Hur skulle vi bygga ett bolag där alla trivs, känner stolthet och är motiverade att leverera toppkvalitet varje dag?

Sedan dess har vi, noggrant och metodiskt, russinplockat 70 av branschens allra vassaste utvecklare. Och nu, nio år senare, skulle man kunna hävda att visionen uppfyllts i och med att vi utsetts till både Sveriges och Europas bästa arbetsplats av Great Place To Work!

Men vad är hemligheten? Hur har ni uppnått er vision fullt ut?

– För mig personligen har frihet och möjlighet till självbestämmande alltid varit viktiga ingredienser för att känna en vilja att prestera. Ingenting är mer motivationsdödande än en chef som detaljstyr, struntar i att beakta andras förslag eller fattar beslut enkom för att visa sin makt.

Redan i första versionen av Cygnis personalhandbok formulerade vi att ”alla medarbetare ska kunna påverka både sitt eget arbete såväl som hela företaget”. Idag har det blivit en naturlig del av vår kultur och många av företagets förmåner och arbetssätt är sprungna ur förslag från medarbetarna, t ex vårt introduktionsprogram för nyanställda och vår föräldraledighetsersättning.

Vad har då ledarskapet haft för betydelse?

– För att ge alla medarbetare frihet och självbestämmande krävs ett inkännande, inkluderande och empatiskt ledarskap, som respekterar alla individer. För några år sedan, på vår årliga konferens i Alperna, genomförde vi ett grupparbete i syfte att skriva en ”Handbok för konsultchefer på Cygni”. Slutresultatet blev 6-7 sidor med tumregler, idéer och visdom kring hur en chef på Cygni ska vara och agera. Att medarbetarna formulerar företagets chefshandbok är en idé som jag tror att många företag skulle må bra av att testa!

Konsultchefernas primära uppgift är att peppa, coacha, serva och stötta medarbetarna. De ska leverera relevanta och utmanande konsultuppdrag som ligger i linje med medarbetarens individuella önskemål. Dessutom ska chefen vara någon man kan vända sig till vid problem – såväl på jobbet som privat. Chefsrollen på Cygni skiljer sig därmed väldigt tydligt från den klassiska ”proxy-chefen”, som bara tar order uppifrån och för dem vidare neråt i hierarkin.

Vad har ni mer gjort för att få så nöjda medarbetare?

– En annan nyckelfaktor är vårt fokus på kompetensutveckling. Varje medarbetare är väldigt delaktig i sin egen utveckling och tillsammans med konsultchefen skrivs varje år en individuell kompetensutvecklingsplan. Den innehåller konkreta aktiviteter som ska genomföras under året, exempelvis att hålla ett föredrag på en konferens, hålla en utbildning hos kunden eller kanske delta i ett open source-projekt.

Jag har förstått att även sammanhållningen är på topp hos er?

– Ja, i Great Place To Works undersökning fick vi det fantastiska betyget 96/100 i kategorin Stolthet! Jag tror att det till stor del beror på den respekt vi känner för våra kollegors kompetens. Känner man inte stolthet över sina kollegor och sitt företag blir man heller inte lika aktiv med att vara med och bygga laget.

Eftersom alla våra konsulter sitter på uppdrag ute hos kunder är vi extra noga med att stärka samvaron genom att regelbundet umgås under lättsamma former på våra konsultmöten.

Foto: Johan Lundin.

TIPS! Under konferensen Äntligen måndag den 19 oktober, föreläser Jon Persson om hur man får de anställda att stanna kvar i en bransch som präglas av hög personalomsättning.

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny