Hem » employer branding

Låt medarbetarna hjälpa er attrahera rätt kandidater!

Av den 24 september 2015 3 563 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. På dagens transparenta arbetsmarknad gäller ”branding for influence” framför ”branding for appeal”. Och att skapa en arbetsplats som dina medarbetare kan gå i god för i sociala medier!

medarbetarna som ambassadörer

En stor utmaning för dagens rekryterande organisationer är att arbetssökanden ofta grundar sina jobbeslut på externt tillgänglig information. För att bemöta transparensen på nätet, behöver arbetsgivare göra ett strategiskt skifte i arbetet med sitt arbetsgivarvarumärke.

Medarbetarna som ambassadörer
Ett sätt att ge tillgång till relevant information om arbetsplatsen är att låta de egna medarbetarna vara med och skapa innehållet via sociala medier. Även om de flesta arbetsgivare förstår att medarbetarna är organisationens främsta ambassadörer, kan det kännas läskigt att släppa medarbetarna fria på nätet.

Brandwatch och Monster presenterar i sin rapport ”Love it or Hate it” en rad intressanta fakta om hur anställda i USA använder sociala medier för att visa vad de tycker om sin arbetsplats. Det kan vara totalt förödande för de organisationer som inte erbjuder schyssta arbetsförhållanden. Samtidigt som det ger fantastisk marknadsföring för dem, vars medarbetare är så nöjda att de vill dela det med andra.

När Monster och Brandwatch analyserade mer än 1,1 miljoner amerikanska tweets, fann de att medarbetare är mer benägna att twittra om sin arbetsplats om upplevelsen är positiv. Fyra till fem gånger fler uttrycker att de älskar sina jobb (#love) än hatar dem (#hate).

Påverka relevanta grupper
Detta stödjer vad vi på Great Place to Work® ser: att goda arbetsplatsupplevelser är strategiskt viktigt för alla organisationer. Både i syfte att skapa positiv uppmärksamhet och ur ett lönsamhetsperspektiv.

Vi ser dessutom att de bästa arbetsgivarna går från ”branding for appeal” till ”branding for influence”. Det vill säga att man numera inriktar sig på att hitta ”rätt” sökanden genom riktad kommunikation till relevanta grupper – hellre än att skapa ett generellt attraktivt arbetsgivarvarumärke för masskommunikation. Det ger högre kvalitet på sökanden.

5 steg till att attrahera rätt kandidater och engagera medarbetarna som ambassadörer
  1. Identifiera de kritiska jobbmålgrupper ni ska rikta ert budskap till.
  2. Skapa budskap som ger råd och våga utmana kandidaternas uppfattning om er arbetsplats.
  3. Låt befintliga medarbetare ”ta över” era sociala medier, en vecka i taget, för att ge inblick i olika yrkesroller på er arbetsplats.
  4. Visa upp er dagliga verksamhet och vad ni gör tillsammans för att ha kul.
  5. Bygg nätverk av förespråkare för ert arbetsgivarvarumärke, både internt och externt, genom ambassadörsprogram och Alumni-nätverk.
Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Tove Griffin

Tove Griffin

Director Client Development Great Place to Work
Tove ansvarar för kundetablering och kundprojekt hos Great Place to Work i Sverige. Med mångårig bakgrund som bl a organisationskonsult och HR Manager, arbetar Tove hängivet för att transformera arbetsplatser – alltid med kundfokus, kreativitet och entusiasm.
Tove Griffin

@GPTW_Sverige

Världens största oberoende arbetsplatsstudie och employer branding-verktyg!
Tove Griffin
Tove Griffin
Tove Griffin

Senaste inlägg av Tove Griffin (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny