Hem » hälsoarbete

Tvång inte rätt medicin för bättre hälsa

Av den 25 juni 2015 2 kommentarer 2 830 visningar
REAKTIONER
HÄLSOARBETE. Hur långt bör en arbetsgivare gå för att främja hälsa i organisationen? Fokusera på medarbetarnas olika förutsättningar – hellre än att tvinga dem till gemensamma friskvårdsaktiviteter, skriver Johanna Ros.

träning på arbetstid

Det blir allt viktigare för arbetsgivare att ha en långsiktig strategi för friskvård och hälsorelaterade frågor. Många medarbetare vill ha en arbetsgivare som är aktiv i dessa frågor och som har fokus på balans i livet för sina anställda. Och ur ett företagsekonomiskt perspektiv vill arbetsgivaren förstås ha friska och aktiva medarbetare som presterar bättre.

Tvång motverkar bestående förändring
Samtidigt är det väldigt viktigt att man inte tvingar på en anställd någon hälsoaktivitet. Dels tror jag inte att förändringen blir bestående över tid om man inte själv är motiverad. Dels finns en risk att arbetstagaren uppfattar insatsen som en kränkning av den egna integriteten.

Utbyten som främjar motion
Jag har läst flera artiklar om företag som ger de anställda ledig tid i utbyte mot motion utifrån olika modeller:

  • Det kan t ex handla om att 45 minuters träning ger 10 minuter extra ledig tid upp till en maxgräns per månad, att en viss mängd träning per vecka ger en veckas extra semester per år, eller att man helt enkelt får träna på arbetstid.
  • Vissa arbetsgivare erbjuder träning på arbetstid med en personlig tränare, t ex en gång per månad. Alternativt att arbetsgivaren bekostar träningen med en personlig tränare som sker utanför arbetstid.
  • Kalmar Vatten införde ”träningstvång” för flera år sedan. Tränar man inte minst 2 timmar per vecka, riskerar man lägre lön. Resultatet har enligt företaget bl a blivit minskade belastningsskador, lägre sjukfrånvaro och mindre stressade medarbetare.

Det finns säkert en hel massa andra upplägg och det vore väldigt roligt om ni delar med er av era erfarenheter här på bloggen!

Satsa på de inaktiva!
Den stora utmaningen är dock att få igång de inaktiva. Jag tror att man måste närma sig denna grupp på helt annat sätt än de som redan är ”frälsta” motionärer. Det handlar om individer med olika förutsättningar, behov och motivationsfaktorer. Därför behöver man ägna tid åt var och en för att nå fram på bästa sätt, t ex genom att erbjuda motiverande samtal kring träning och kost.

Att få igång ytterligare några personer på varje arbetsplats gör förmodligen större skillnad än att få de som redan tränar att träna ännu mer. Så hellre än att satsa stort på gemensamma aktiviteter: fokusera på den enskilda medarbetaren och hens personliga förutsättningar!

Johanna Ros

Johanna Ros

Konsult inom HR & hälsajohannaros.blogg.se
Johanna Ros arbetar som HR-konsult efter drygt 20 års erfarenhet av HR-frågor från stora och små företag. Hon är även utbildad Personlig tränare (PT) och kostrådgivare och har arbetat på World Class i Vällingby. Johannas mål är att påverka företag och privatpersoner att fatta hälsosammare beslut i vardagen och på jobbet.
Johanna Ros
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

2 kommentarer »

  • Lotta R skriver:

    Kanske att vi nu 2015 ska hantera frågan ur ett annat perspektiv. Det kan vara en fördel om företaget hanterar frågorna om hälsa och friskvård i sin nuvarande struktur och kultur och som också är relaterat till SAM. Mat och motion är för smalt och det blir alltför tydligt ett enskilt spår som de flesta har svårt att se som relaterat till kärnverksamheten. Här behövs också i mångt och mycket rätt kompetens hantera frågorna och inte lösas genom ett friskvårdsbidrag. Sedan bör ju också all typ av aktivitet inom hälsa och friskvård ge effekter på målen för att veta att man gör rätt saker. Många aktiviteter kan komma en person till gagn men inte alltid verksamheten.

    • Johanna Ros skriver:

      Jag håller helt med dig i det du skriver Lotta! Nu är det just motion och hälsa som är mitt fokus i mina blogginlägg, men givetvis finns det en hel massa andra områden att fokusera på för att helheten ska bli bra och ge avsedda effekter. Jag har berört det du skriver om i mina två tidigare inlägg här på HR-bloggen.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny