Hem » employer branding, rekrytering

Omvänd jobbintervju ger insyn i officerares vardag

Av den 21 maj 2015 2 873 visningar
REAKTIONER

Försvaret rekryteringskampanj jobbintervju

REKRYTERING. Försvarsmakten testar nu ett unikt rekryteringsgrepp: potentiella medarbetare får chansen att intervjua yrkesofficerare online – mitt under brinnande uppdrag.

Försvarsmakten är med sina 50 000 anställda en av Sveriges största arbetsgivare. Sedan den allmänna värnplikten blev vilande 2010, har försvaret snabbt behövt ställa om och förstärka sin kommunikation för att attrahera 4 000 nya medarbetare varje år.

Tidigare rekryteringskampanjer som ”Har du det som krävs?” och ”Välkommen till vår verklighet” har mer än väl täckt behovet – samtidigt som de inte varit helt oomstridda.

Direkt dialog med försvarsanställda
Nu testar man ett helt nytt grepp för att ge insyn i försvarets arbetsmiljö: Under temat ”Som vilken annan jobbintervju som helst. Nästan” får nyfikna möjlighet till direkt dialog med bland annat hundförare, röjdykare och sambandsofficerare – mitt under pågående uppdrag. En slags ”chatroulette” som sker via videoteknik på sajten intervju.forsvarsmakten.se fram till 1 juni.

– Vi vill gärna öppna Försvarsmakten för att de som är intresserade bättre ska förstå vad vi håller på med, berättar Robert Forss, chef marknadssektionen på Försvarsmakten.

– Mycket närmare verkligheten än såhär kan man knappast komma, menar projektledare Annika Ivner.

Verklig inblick i olika yrkesroller
Den nya kampanjen är ett sätt att skapa dialog med målgruppen unga vuxna och visa upp bredden av yrkesvägar inom försvaret. Man kan bli soldat, sjöman, specialist eller chef och arbeta såväl deltid som heltid eller genom ett engagemang i hemvärnet.

– Det kan ibland vara svårt att förklara för den oinvigde vad jag gör om dagarna. Jag är säker på att det blir lättare för folk att sätta sig in i mitt arbete om jag kan demonstrera och diskutera det live, säger löjtnant Alexander Svensson som är en av dem som kommer att intervjuas.

Den första intervjun livesändes den 20 maj. Nästa tillfälle blir den 26 maj klockan 14. Till sajten »

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny