Hem » org & ledarskap, praktisk HR

5 sätt att förbättra introduktionen

Av den 24 mars 2015 4 499 visningar
REAKTIONER
ONBOARDING. Misslyckade rekryteringar handlar ofta om kulturkrockar. Vår ledarskapsexpert Thomas Lundqvist tipsar om hur du som ledare får dina nyanställda ombord på den gemensamma resan.

onboardingNär rekryteringar går fel, beror det ofta på en kulturkrock. Att personens värderingar helt enkelt inte fungerar ihop med dem som råder i organisationen. Detta gäller för ca 70 % av alla rekryteringsproblem, medan cirka 30 % kan härledas till kompetens – eller snarare inkompetens.

Viktigt med checklista
För att inte kulturkrockar och andra problem ska uppkomma när du väl bestämt dig för en person som ska anställas, är det viktigt att du som ledare följer en checklista i samband med rekryteringen. Detta brukar ibland kallas för ”onboarding” – en process för att få alla ”ombord” på den gemensamma resan.

Här följer mina råd för en lyckad onboarding-process:

1. Utlova inte guld och gröna skogar
Jag har ofta stött på problemet att arbetsgivaren förskönar jobbet för att locka fler sökande. Det resulterar lätt i att fel personer anställs eller att nyanställda säger upp sig när jobbet inte motsvarar förväntningarna.

Var därför noga med att så exakt som möjligt beskriva de faktiska arbetsuppgifterna. Ett tips är att låta en kollega sitta med under intervjun för att bland annat säkerställa just detta.

2. Var tydlig med vad som förväntas av den nyanställde
Gå tydligt igenom sådant som vilka arbetstider som gäller, de centrala rutinerna samt vilka resultat personen förväntas leverera – både initialt och på lite längre sikt. Förklara även vilken förmåga som krävs för jobbet, för att undvika eventuella missförstånd på vägen. Allt detta ska ni sedan föra in i anställningsavtalet, som skrivs under av båda parter.

3. Skriftlig information är helt nödvändig!
Att ha all relevant information skriftlig skapar trygghet för båda parter. Muntlig information är lätt att glömma bort när allt är nytt. En personalhandbok tycker jag borde vara en lagstadgad rättighet för arbetstagaren och lagstadgad skyldighet för arbetsgivaren att tillhandahålla. Idag beror mycket av de problem som uppkommer på en arbetsplats på avsaknaden av personalhandbok.

4. Ta reda på personens behov av uppföljning – på kort och lång sikt
Människor är tyvärr inte tankeläsare och det är lätt att samarbetet medför problem redan från början om det inte är tydligt hur arbetet ska följas upp. Följer du upp för mycket uppfattas du kanske som kontrollerande. Motsatsen kan skapa oro och osäkerhet hos arbetstagaren.

5. Medarbetarcoachning eller mentorskap
Jag är personligen mycket förtjust i det som kallas för mentorskap eller medarbetarcoachning. Det innebär att varje nyanställd får en egen ”buddy”, en kontaktperson som kan hjälpa till med både stort och smått. Om detta sköts på rätt sätt kommer i princip hela denna checklista uppfyllas med råge.

Mentorskap är en framgångsrik metod som visar mycket goda resultat. Det mest kända exemplet kanske kommer från Toyota och ingår i vad som ofta kallas ”The Toyota Way”. Tänk dock på att det är du som är ansvarig för uppföljning, så att du inte delegerar bort den till mentorn.

Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist

Författare, föreläsare & chefscoachBrainscan AB
Thomas Lundqvist är författare, uppskattad föreläsare och chefscoach. Just nu är han aktuell med nya boken "Lätt att leda" och har tidigare varit nominerad till Årets HR-bok 2013 med titeln "Bli en bättre ledare och chef – en praktisk handbok för att utveckla ditt ledarskap". Thomas har en bakgrund inom McDonald's och som prisad VD för Junibacken.
Thomas Lundqvist

@BrainscanAB

Expert within #sales & #management. Author of bestselling books in Sweden. Ledarskapsexpert och författare.
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist

Senaste inlägg av Thomas Lundqvist (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny