Hem » employer branding, läsvärt, rekrytering

5 nycklar till positiva kandidatupplevelser

Av den 10 mars 2015 En kommentar 7 626 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Jobbsökares upplevelser av rekryteringsprocessen har stor inverkan på arbetsgivarvarumärket. Åsa Daxberg på Wise Professionals tipsar om fem områden, där ett förändrat synsätt gör skillnad.

Åsa Daxberg – Wise Professionals

Om du liksom jag tillbringar dina dagar med att rekrytera, vet du precis hur lätt det är att fastna i vedertagna processer av bara farten. Inte för att du slutat sträva efter förbättring, utan för att tiden helt enkelt inte räcker till.

Varje vecka sätter jag mig därför ner och reflekterar en kvart över vad jag anser vara fem nyckelfrågor i mitt dagliga arbete. Fem områden där jag som rekryterare bör guida mina kunder så att de får de bästa kandidaterna.

1. Vikten av en välskriven annons
Ofta hör jag folk tala med stolthet när de fått en stor mängd ansökningar till en tjänst. Men sanningen är den, att en platsannons som genererar hundratals ansökningar helt enkelt kan vara illa skriven.

Om annonsen tydligt anger önskad kompetens och de värderingar som präglar företaget, så kommer du att få färre ansökningar – men med bättre matchning. Det sparar tid för både dig själv och för de kandidater som annars lägger ned tid på onödiga ansökningar. Du undviker också risken att missa den perfekta kandidaten för att hen inte lyft fram rätt färdigheter och egenskaper.

Förutom att annonsen ska attrahera och ge en sann bild av hur det är att arbeta just här, behöver du därför tydliggöra vad som är ”bra att ha” och vad som är ”absolut nödvändigt”. Då får du sökande som både passar in i företagskulturen och har rätt kompetens för jobbet.

2. Rekrytering = marknadsföring
Alla är överens om vikten av ett starkt arbetsgivarvarumärke. Arbetsgivardagar och rankinglistor i all ära, men det är i rekryteringen du möter kandidaterna direkt. Det är där du verkligen måste skina om du vill ha de bästa talangerna på marknaden.

Låt mig tala klarspråk: Nästan hälften av de som söker jobb och som inte går vidare i processen, upplever sig så illa behandlade att de skulle avråda andra från att söka till den aktuella arbetsgivaren! Det visar den undersökning om kandidatupplevelser som Wise genomförde hösten 2014.

Rekrytering är marknadsföring. Alla som kommer i kontakt med ditt företag påverkas direkt. Dagens transparens gör att de även delar med sig av sina erfarenheter genom sociala forum som LinkedIn och Glassdoor. En kandidat som behandlas väl kan ge goda referenser i andra änden.

3. Lämna intervjuerna till proffsen
Under alla de år jag jobbat med rekrytering, har jag hört och sett mycket: Intervjuer där chefer använder tiden till att berätta om sig själva. Trevliga möten med prat om gemensamma fritidsintressen, utbildningar och bekanta. Intervjuer med frågor om planer på familjebildning. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst, men ni förstår vad jag menar.

Det får mig att undra om företaget i fråga beter sig på samma sätt inom alla områden. Om de skickar helt otränade säljare till sina viktigaste kunder? Eller låter någon utan ekonomutbildning göra sina bokslut?

Det är naturligtvis väldigt viktigt att slutkandidaterna får träffa sina potentiella chefer. Men om själva intervjun hålls av en person som är tränad för att göra just det, minskar risken för felrekryteringar och kandidatavhopp.

4. Höj ribban för kandidatupplevelser
Det krävs inga stora investeringar för goda relationer till dem som söker jobb hos dig. Du behöver bara vara öppen för att förändra din inställning och ta reda på vilka rutiner som kan förbättras. Kort sagt handlar det om att bemöta alla sökande med respekt. Att du ger dem insyn i hur processen ser ut och att kommunikation sker genom hela processen. Det gör att urvalet upplevs som rättvist.

Under ett av mina seminarier om betydelsen av positiva kandidatupplevelser, berättade en engagerad deltagare att han en gång fått ett vykort från en arbetsgivare han sökt sig till. Det skapade en så positiv upplevelse att mannen långt senare återger det inför ett 70-tal åhörare. En annan deltagare berättade om hur hon vid ett tillfälle fått en bekräftelse på mottagen ansökan via telefon och vilken skillnad detta gjort.

Tänk på saken: Ett vykort. Eller ett telefonsamtal. Respekt och en gnutta personligt intresse räcker för att du ska få ett försprång framför dina konkurrenter.

5. Säkra långsiktig kompetenstillförsel
De företag som verkligen lever efter devisen att kompetens är vår tids viktigaste kapital, har ett fantastiskt försprång. De attraherar och behåller helt enkelt de bästa talangerna och blir därmed mer framgångsrika.

Du kanske tycker att jag snöat in lite väl mycket på det här med kandidatupplevelser. Jobb annonseras och platser fylls ju varje dag. Men om du ändå känner en gnagande oro över hur talanger som söker sig till ditt företag behandlas, så rekommenderar jag dig att fråga dina kandidater om deras upplevelser.

Eller varför inte själv skicka in en ansökan och se hur du blir bemött? Om du vill vara riktigt vågad, så pröva en spontanansökan. Om ditt företag tar emot och svarar på dessa på ett personligt och positivt sätt, kan du känna dig relativt säker på att ni hör till de bästa.

Om undersökningen Kandidatupplevelse 2014

Fotnot: Detta är ett sponsrat inlägg om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Åsa Daxberg

Åsa Daxberg

Seniorkonsult och ansvarig för området KandidatupplevelseWise Professionals
Åsa har en bakgrund inom HR & Affärsutveckling, bland annat som rekryteringschef på Telia. Idag arbetar hon dedikerat med att skapa positiva kandidatupplevelser tillsammans med kandidater och kunder. Åsa har även skrivit en bok om kandidatupplevelse som kommer ut i början av juni 2015.
Åsa Daxberg
Åsa Daxberg

Senaste inlägg av Åsa Daxberg (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

En kommentar »

  • Marcus skriver:

    Jag söker nya utmaningar och kan bara konstatera att min känsla är rätt! En stor andel av de konsulter som varit ansvariga för rekryteringarna jag varit inblandade i är under all kritik. Dåliga på återkoppling, kan inte svar på frågor om uppdragsgivaren osv osv. Med 15 års erfarenhet inom sälj och ca 7 år som chef med rekryteringsansvar så är jag, på riktigt, sugen på att ge mej in i rekryteringsbranschen. Jag tror det är fantastiskt marknad om man sköter sina kort väl och inser att kandidaten är minst lika viktig som uppdragsgivaren.

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny