Hem » läsvärt, rekrytering

Framtidens rekrytering handlar om relationsbyggande

Av den 10 februari 2015 6 kommentarer 9 749 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Hur påverkas framtidens rekrytering av att kandidaterna överger traditionella kanaler – och dessutom börjar bete sig som kunder? Ingrid Höög menar att rekrytering alltmer handlar om investering i ömsesidiga relationer.

rekrytering – relationsbyggande

Härom veckan träffade jag en expert på ”det personliga varumärket”. Hon hade via LinkedIn blivit kontaktad av en utländsk journalist, som ville utforska framtidens arbetssökande. Den engelska journalisten imponerades av kvinnans LinkedIn-profil och gick rakt på sak redan i det första samtalet med frågan: ”Is the paper CV dead?” Utan att reflektera svarade kvinnan ”Yes”.

Traditionella vägar blir omvägar
Det där har jag gått och tänkt på sedan dess. Eller snarare låtit det marinera tillsammans med annat som ligger och väntar på att ta form. Som platsannonsen till exempel. Vart ska den ta vägen när kandidaterna inte längre följer tidigare konventioner för jobbsökande, utan rör sig i så många olika kanaler? Jobbsajter och tidningar är inte längre lika givna i jakten på drömjobbet. Traditionella vägar upplevs snarare som omvägar när man redan vet vilka arbetsgivare som intresserar och lockar – medan sociala nätverk däremot underlättar direktkontakt.

Utan tvekan befinner vi oss i en intressant tid när det gäller området rekrytering. Då tänker jag inte främst på moderna begrepp som Talent Management och Employer branding, utan på den rent praktiska aspekten: hur vi faktiskt gör.

Proaktivt relationsbyggande
Hur kommer framtidens rekrytering att ske? Om platsannonsen är död och kandidaterna beter sig som kunder eller konsumenter: hur når vi som företag ut till dem med våra behov av att fånga deras uppmärksamhet? Har maktbalansen förskjutits? Är detta upp-och-nedvända världen där mottagare och sändare bytt plats med varandra – eller är det snarare så att vi nu på riktigt blivit de affärspartners vi alltid har varit?

Jag tror att vi måste börja se på rekryteringsprocessen med nya ögon. Inte bara som ett instrumentellt flöde från A till B, utan snarare som ett systematiskt och proaktivt relationsbyggande i ett ständigt pågående kretslopp. Vi måste betrakta och förhålla oss till rekrytering på samma sätt som vi förhåller oss till andra strategiska investeringar.

Inspireras av klassisk marknadsföring
Vet vi vad vi behöver eller hur vi tar reda på det? Har de rekryterare som möter kandidaterna rätt kompetens och vet de hur de representerar vårt arbetsgivarvarumärke? På hur lång sikt ska investeringen växlas ut? Hur följer vi upp? Vem ser till att möta och ge service till alla jobbkandidater som spontant söker sig till oss?

Kanske är det dags att föra in relationsmarknadsföring, presentationsteknik, marknadskommunikation, prospektering och klassisk kundbearbetning som inspirationskällor i diskussionen kring hur vi designar våra rekryteringsprocesser?

Rekrytering handlar om investering i ömsesidiga relationer. DET är vad som bär oss in i framtiden.

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Ingrid Höög
Ingrid Höög är VD för Wise Professionals och har många års erfarenhet från ledarskap, försäljning och marknadsföring. Här delar Ingrid med sig av sina tankar kring framtidens rekrytering och arbetssätt.
Ingrid Höög
Ingrid Höög

Senaste inlägg av Ingrid Höög (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

6 kommentarer »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny