Hem » arbetsmiljö

Stress och utmattningssyndrom, del 4

Av den 21 januari 2015 7 kommentarer 11 201 visningar
REAKTIONER

utmattningssyndrom - återhämtningsfasen

ARBETSMILJÖ & HÄLSA. Ett utmattningssyndrom ger förändringar på hjärnan och det tar tid att läka. Fjärde delen av Emma Holmbergs artikelserie handlar om fasen återhämtning.

Jag har varit sjukskriven ett par månader och står i hissen på väg upp till femte våningen. Jag ska kika in på områdesledningen och träffa mina chefskollegor. Jag tänkte se hur det känns att vara tillbaka, men märker redan nu att det inte var någon bra idé. Kroppen är spänd, hjärtat rusar i bröstet och jag är torr i munnen. Jag viker av med blicken från spegeln, jag ser tunn och skör ut. Trasig.

Inget är längre som förut
Jag stod här i samma i hiss för lite mer en ett år sedan. Som undersköterska, med högskolestudier bakom mig men ännu ingen färdig examen. Jag hade sökt jobb som enhetschef och var helt orädd inför intervjun som väntade. Jag var hoppfull med tillit till livet. Jag såg möjligheter. Så var jag då, innan jag blev sjuk. Nu i återhämtningsfasen är allt förändrat.

Hjärnan förändras
Tredje fasen återhämtning är en svår tid. Den som drabbats är fortfarande mycket påverkad av sitt utmattningssyndrom och det är svårt att få vardagen att fungera. Tröttheten är stark och många har problem med uppmärksamhet, minne och planering.

Forskning har visat att dessa kognitiva svårigheter har en medicinsk förklaring. Det sker konkreta förändringar i hjärnan vid ett utmattningssyndrom.

Behov av ensamhet
Som arbetsgivare har du en svår balansgång framför dig i kontakten med den som är sjuk. Många känner en stress och olust i kontakten med arbetsplatsen och det finns ett stort behov av ensamhet. Vid ett utmattningssyndrom blir vi mer sårbara gentemot vår omgivning och behöver dra oss tillbaka för att samla kraft. Återhämtningsfasen är också en berg- och dalbana, där den som drabbats stundtals kan glädjas över små framsteg – men minst lika ofta känna förtvivlan över förskräckliga bakslag.

Kravlös dialog
Så vad kan du som arbetsgivare göra för att skapa en trygg dialog? Det viktigaste tror jag är att ställa frågan: ”Hur skulle du vilja att vår kontakt ser ut framöver?” Kom överens om hur och när ni hörs. Acceptera om personen inte orkar eller kan prata. Och framför allt: visa lyhördhet, värme och låt dialogen vara kravlös. Fungerar inte kontakten medarbetare och chef emellan, så kan det vara klokt att ta hänsyn till det och låta dialogen ske via HR-avdelningen. Nu lägger du som arbetsgivare grunden för hur återgången i arbetet kommer att upplevas.

Emma Holmgren
Emma Holmgren var tidigare enhetschef inom äldreomsorgen. Efter succéboken ”Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom” arbetar hon nu som författare och driver det egna bokförlaget Parus.
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

7 kommentarer »

  • Anna skriver:

    Hej!

    Bra tips om fråga som bör ställas. Men kan det inte vara så att den sjukskrivne faktiskt inte vet eller ens orkar svara på frågan?
    Om man bestämmer att kontakten ska se ut
    På ett visst sätt är det oxå jätteviktigt att stämma av på vägen, eftersom tillstånd kan förändras. Så lyhördhet från chef är det jag letar efter!

    • Hans skriver:

      Dialog är viktigt!
      Ibland upplever jag att min synpunkt inte räknas. Som om andra alltid vet bättre vad jag behöver. Oavsett om de i en specifik fråga faktiskt har en poäng, försvårar de dialogen på ett onödigt sätt då förtroendet bryts. Ibland på ett sätt så att det kräver helt nya personer…
      Det kan dessutom ta tid innan man är beredd att ge någon sitt förtroende, vilket inte blir lättare av beteendet i stycket ovan

  • Emma Holmgren skriver:

    Hej Anna!

    Tack för din återkoppling! Du har helt rätt, som utmattad har man inte alltid några svar att ge och kan känna sig väldigt förvirrad. Det man tror sig känna ena dagen kanske inte alls stämmer nästa dag. En fråga från arbetsgivaren tyder ändå på en lyhördhet och ett intresse tänker jag. I de flesta sammanhang tror jag på att hellre fråga en gång för mycket än inte alls.

  • Anna skriver:

    Hej!
    Jag tänker att du som har insikt i ämnet kanske vet..
    Allt jag hittar handlar om arbetet. .
    Vet du var jag kan hitta något om samma problem fast när man blivit sjuk av hemmiljön?

    Varma Hälsningar Anna

    • Emma Holmgren skriver:

      Hej Anna!
      Jag förstår hur du känner, mycket fokus ligger på hur utmattningssyndrom är kopplat till arbetsmiljön. Oftast är det den utlösande faktorn men jag tror att många också är påverkade av andra delar runt omkring. I vår hemmiljö ska vi ju kunna hämta energi och hitta lugnet så om det inte fungerar är det svårt att ha balans.

      Jag vill tipsa dig om min bok Våga vara rädd – en bok om utmattningssyndrom. Söker du den i Bokus nätbokhandel kan du provläsa några sidor och se innehållsförteckning. Största delen av boken handlar inte om arbetet. Har du Facebook finns ett par olika slutna grupper om du söker på utbrändhet, där kan man få gott stöd. Kika gärna på min blogg http://enbokomutmattning.blogspot.se om du kan hitta mer info där. Jag tror att vi med utmattningssyndrom har många gemensamma nämnare oavsett varför vi hamnade här.
      Lycka till!
      Varma hälsningar
      Emma

  • susanne barkvik skriver:

    Hej! Ja så viktiga frågor att ta upp. Jag har ett stort fokus på sjlva återhämtningen som är en oerhört viktig del att ta tag i i ett förebyggande syfte. Det är något vi ibte upplyser om tillräckligt att vi själva behöver ta tag i också. Jag jobvar oxh rådgiver människor kring kost o hälsa och har träffat åtskilliga personer som mår betydligt bättre när de tillför mineraler och vitaminer som komplement till kosten.Speciellt är mineraler viktigt för att man ska gå wn god kvalitet på sömnen. Vitaminer, speciellt B vitamin förbrukas kraftigt vid stress och måste även det kompletteras. Det vi kan göra för oss själva är ett viktigt egenansvar likväl som arbetsplatsen och de uppgifter vi har måste ses över så det inte ”rinner över”. Viktigt ämne!
    Mvh susanne

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny