Hem » org & ledarskap

Resurs eller relation – vad väljer du i ditt ledarskap?

Av den 19 januari 2015 En kommentar 2 971 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. Inspireras av indianerna för att bygga relationer och ett mer hållbart ledarskap – hellre än att se dina medarbetare i termer av resurser och enheter!

ledarskap-resurs-relation

Det är ingen nyhet att ju nöjdare medarbetarna är, desto nöjdare kunder kommer ni att få. Tyvärr händer det inte sällan att ledare refererar till sina medarbetare som resurser och ”en enhet” i verksamheten.

Troligtvis handlar det inte om att ledaren är en robot, orsaken är snarare den fartblindhet som kan uppkomma i det vardagliga arbetet. Den kan göra att ledaren inte inser vilken kraft orden som han eller hon använder faktiskt har. Eller – som i det här fallet – vilken kraftlöshet. Det krävs mycket för att man ska få energi av att bli kallad en resurs, eller att man tillhör en ”enhet”.

Hållbart ledarskap
TV4 visade ett inslag från ett indianreservat i Canada. Indianerna pratade om skillnaden mellan att se jorden som en resurs och att se det som att vi har en relation och interagerar med jorden. Ser vi jorden som en resurs kommer båda parter att bli förlorare. Väljer vi att interagera, kan vi däremot bygga en ömsesidig relation där båda parter blir vinnare.

Tänk att se på ledarskapet på samma sätt. Jag är övertygad om att vi uppnår ett mer hållbart ledarskap genom att bygga relationer och interagera med våra medarbetare.

Nyttan av reflektion
Varför är du den ledare du är idag? Den frågan fick jag idag och blev helt överrumplad. Den krävde en stunds tänkande innan jag kunde svara.

Vilka relationer har bidragit till den ledare jag är? Och har det tagit mig dit jag vill? Det var lärorikt att ta reda på vilka relationer som byggt mitt ledarskap, för troligtvis är det i mångt och mycket på det sättet jag bygger relationer med min omgivning idag.

Så nu ställer jag frågan till dig: varför är du den ledare du är idag – och gillar du den ledaren?

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

En kommentar »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny