Hem » employer branding

Från storytelling till storylistening

Av den 2 oktober 2014 En kommentar 2 493 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Allt fler upptäcker storytelling som metod för att skapa en emotionell koppling till sitt varumärke och sina medarbetare. Men för en ledare börjar det inte med storytelling – utan med storylistening.

Future of Storytelling - logo

Konferensen Future of Storytelling i New York samlar just nu ledande befattningshavare, kreativa talanger och visionära teknologer från hela världen för att tillsammans utforska vad som finns runt hörnet när det gäller vårt sätt att berätta. 

Aktivering deltar som enda svenska byrå och delar exklusivt för HR-bloggens läsare med oss av det vi tycker är mest inspirerande.

Det börjar med storylistening
Det är onsdag morgon. Regnet hänger i luften över Snug Harbor, ett kulturellt center strax utanför New York. Runt om i lokalerna pågår diskussioner om morgondagens storytelling. I ett av rummen leds samtalet av John Maeda. Han är professor i design vid MIT Media Lab och har utsetts av Esquire till en av 2000-talets mest inflytelserika personer.

John Maeda hävdar att samma princip gäller för att skapa framgångsrik design som att designa framgångsrika organisationer. Det börjar inte med storytelling, det börjar med storylistening.

Brygga mellan dåtid och framtid
När John Maeda blev ledare upptäckte han snart att liknelserna med design var många. I förändring behöver ledare fungera som en brygga mellan dåtid och framtid och då måste lyssnandet komma i första rummet.

Maeda ser ledarskap som en kreativ process där du först måste förstå organisationen innan berättelserna som leder er in i framtiden formas. Om en ledare börjar med att berätta är risken stor att ingen kommer att lyssna.

Känn in organisationens rytm
Att lyssna är också ett sätt att förstå organisationens rytm. Alla organisationer har sin egen rytm med utgångspunkt från vad de gör. Feeling the rythm is more important than understanding the tune.

Exempelvis är en traditionell papperstidnings rytm anpassad efter att få ut en tidning varje morgon. Men i en digital värld där allt går snabbare behöver rytmen vara helt annorlunda. Flera runt bordet nickar instämmande när någon hävdar att en organisations rytm är svårare att ändra än både kultur och struktur.

Konsten att ställa rätt frågor
Diskussionen fortsätter in i en ledares förmåga att lyssna genom att ställa rätt frågor. Ofta förs förändringsbudskapen ut i organisationen oemotsagda. Alltför sällan hittar medarbetarnas varför-frågor tillbaka till ledningsrummet. I värsta fall duckar de bara och fortsätter arbeta efter den rytm de alltid haft.

Great leaders ask great questions. Varje ledare måste inte bara lyssna utan också fundera på vilka frågar som ska ställas.

Några frågor till dig:
Är er organisation riggad för storylistening? Hur skulle du beskriva rytmen i er organisation? Vilka frågor ställer cheferna till era medarbetare i förändring?

Malin Berglund
Malin Berglund har arbetat med kommunikation, varumärkesutveckling och implementeringsprocesser i 15 år. Hon föreläser ofta och gärna om medarbetaraktivering, storytelling och gamification. Malin är partner i Aktivering, en byrå som erbjuder konkreta metoder och verktyg för att omsätta strategier, värderingar och visioner i varje medarbetares vardag.
Malin Berglund

@Aktivering

En aktiveringsbyrå med fokus på medarbetarna!
Malin Berglund

Senaste inlägg av Malin Berglund (Se alla)

Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

En kommentar »

  • matts heijbel skriver:

    Det finns ett gammalt uttryck som påstår att vi har två öron och en mun. Det är ett bra och ett sympatiskt uttryck. Storytelling / Storylistening är ett i våra dagar väldigt populärt ord för dem som vill leda och utveckla organisationer och ett verktyg som intresserar många, inte minst tack vare dagens sociala media.

    Vad gör man i sociala media? Ropar man minaretiskt ut sina erbjudanden eller sitter man vid Facebookelden och lyssnar. Det är klart man lyssnar…… där finns ju redan i bruset de relevanta framtidsfrågorna och svaren. Precis på samma sätt som de funnits vid människans lägereldar sedan årtusenden.

    Framtiden är redan här.

    Vi kan leka med orden Storytelling, Storylistening, Storybuilding och Storyselling. I grunden handlar det hela tiden om att sätta olika ljus på berättelsen som är det kulturkapital som bär människan framåt.

    Detta är helt klart också när man studerar Corporate Storytelling på exempelvis Harvard eller vid andra universitet och högskolor. Storytelling bygger framtid genom lyssnande på nuet.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny