Hem » hälsoarbete, läsvärt

Skitsnack på jobbet?
Skapa vi-rus i stället för virus!

Av den 2 oktober 2014 3 kommentarer 7 645 visningar
REAKTIONER
HÄLSOARBETE. Friskvård handlar ofta om kost, motion och stress. Men även skitsnack på jobbet kan leda till ohälsa. Det gäller att skapa vi-rus för att motverka att virus sprider sig, säger Veronica Fransén på Victus Effect.

Veronica Fransén – Victus Effect”Jag brukar tala om virus på jobbet”, berättar Veronica Fransén, ACC-certifierad coach, socionom och föreläsare hos Victus Effect, som hjälper företag och organisationer med individbaserade friskvårdslösningar (ibf).

”Virus sprider sig när det inte finns någon rak kommunikation. Man talar med någon annan om problemet i stället för med personen som problemet berör.”

Skitsnack på jobbet, med andra ord. Något som kan ge upphov till mobbning och annan psykisk ohälsa.

Låt inte virus sprida sig – skapa vi-rus
För att motverka att virus sprider sig i organisationen, menar Veronica att man måste skapa vi-rus genom att bygga starka team – på både kort och lång sikt. Och såväl i tillfälliga projektgrupper som i organisationen i stort.

”När jag föreläser brukar jag fråga vad som kännetecknar starka team”, berättar Veronica. ”Jag får ofta svar som kommunikation, tillit, lyhördhet, samarbete och glädje. Inte allt för sällan kommer det viktigaste svaret på slutet: Att man har ett gemensamt mål och en gemensam vision. När jag då frågar: Vilket är målet på er arbetsplats? blir det oftast tyst. Man vet inte vad företagets mål eller vision är.”

Glöm inte målet!
För att skapa ett vi-rus måste man veta vart man ska. Det är svårt att jobba tillsammans om man inte har något mål med verksamheten.

”Föreställ dig att någon satte dig i en bil och sade kör! Vart då? frågar du och får svaret vet inte bara kör! Du vet alltså inte vad målet är, hur lång tid det är meningen att du ska köra, om du behöver tanka på vägen eller kanske behöver stanna på vägen för en matbit.”

Skitsnacket börjar hos dig själv
Hur kan man då skapa vi-rus istället för virus på arbetsplatsen? Veronica Fransén menar att det till stor del handlar om en mental inställning. Man behöver fråga sig själv om det verkligen är okej att prata bakom ryggen på en annan kollega? Om man inte med sin negativa inställning skapar ett virus? När vi i stället kan skapa vi-rus, genom att ge varandra en klapp på axeln i både med- och motgång!

Vinsten med att skapa starka team är ett gott arbetsklimat, att medarbetarna tycker att det är roligt att gå till jobbet. Arbetsglädje leder till både minskade sjuktal och bättre arbetsprestationer.

Från virus till vi-rus:
Så skapar du bättre teamkänsla på jobbet

  • Ha en tydlig vision och mål för alla medarbetare och kommunicera dem i det dagliga arbetet.
  • Ha tydliga företagsvärderingar. Kommunicera vad ni menar med värderingar som glädje eller professionalitet. Vad betyder till exempel glädje för oss på vår arbetsplats?
  • Ge varandra kontinuerlig konstruktiv feedback.
  • Vid problem och konflikter, ta upp dem med personen/personerna det berör.
  • Börja hos dig själv: Vad kan jag göra för att få stopp på skitsnack?

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

3 kommentarer »

1 Pingbacks »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny