Hem » strategisk HR

Värdskap som konkurrensfördel

Av den 3 juni 2014 1 795 visningar
REAKTIONER
AFFÄRSDRIVEN HR. När det gäller att skapa konkurrensfördelar blir HR:s roll allt viktigare. Casino Cosmopol jobbar med värdskap för att skapa en högpresterande organisation i linje med bolagets övergripande affärsmål.
FOTO: CASINO COSMOPOL

Värdskap – Foto: Casino Cosmopol

Att arbeta affärsdrivet med HR – vad innebär det? Ja, det beror förstås på vilken inriktning verksamheten har. I spelbranschen är värdskap högt prioriterat. Till exempel utses varje år ”Årets värdskapare” med pompa och ståt. Men alla som har service som affärsidé har mycket att vinna på att satsa på området – och att ge HR en drivande roll.

Förmedla genom inspiratörer
Casino Cosmopol ville applicera värdskap både i arbetet med kollegor och gäster och skapa en ”röd tråd” genom organisationen. Men hur?

– Vi bestämde oss för att starta ett projekt med värdskapsinspiratörer, ledsagade av externa experter, berättar HR-specialist Daniel Almstedt.

Steg ett var att söka medarbetare som ville axla ansvaret. Steg två var att lära sig vad värdskap verkligen handlar om, nämligen omtanke och konsten att välkomna andra.

– Vi fick en klar bild av vilka vinster ett gott värdskap ger, både för oss som individer och för organisationen i helhet. Det blev också tydligt att värdskap är en fråga om inställning. Väljer jag att se det positiva i tillvaron eller förblindas jag av det som går snett? berättar Daniel vidare.

Involvera medarbetarna
Projektet med värdskapsinspiratörer bygger på medarbetarnas egna idéer, tankar och erfarenheter. De är alltså starkt involverade redan från början. Kasinot använder sig även av en fb-grupp för att förenkla kommunikationen och skapa gemenskap.

Deltagarna har rustats med två workshops och flera inspirationsföreläsningar på Oscarsteatern. De har även haft ett antal återträffar där de diskuterat utmaningar och möjligheter. Tillsammans har de tagit fram ett upplägg för en tre timmar lång workshop som inspiratörerna ska hålla för sina 500 kollegor under året.

– Dörrarna i våra personalutrymmen har fått färgen turkos som har fått symbolisera vårt värdskap. Dessutom är värdskapet införlivat i vår värdegrund, där vi arbetar med beteenden som kännetecknas av tillgänglighet, omtanke och engagemang, säger Daniel Almstedt.

Dokumentera och utveckla
– Det ska bli spännande att följa våra 15 inspiratörer under året. De kommer att rapportera om sitt arbete och ge oss ett material som kan användas för att utveckla projektet, avslutar Daniel.

Kanske är du intresserad av att göra samma resa inom din organisation? Fråga dig själv hur ni arbetar med konsten att välkomna varandra eller era gäster och vilka vinster ett förbättrat värdskap kan medföra.

Casino Cosmopols värdskapsinspiratörer
Inspiratörerna har gemensamt arbetat fram en lista på uppgifter. En värdskapsinspiratör ska …
… vara en förebild som värd på Casino Cosmopol.
… inspirera och uppmuntra andra till att leverera ett värdskap i världsklass.
… hålla workshops om värdskap för arbetskamrater.
… leva vår värdegrund.
… komma med förslag, tankar och idéer om hur vi kan utveckla vårt interna och externa värdskap.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny