Hem » rekrytering

Jaga smartare i sociala medier

Av den 23 maj 2014 1 735 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Över två miljarder sociala profiler på Internet… Vilken guldgruva vid rekrytering! Men se upp: de sociala nätverkens enorma potential förvandlas lätt till en snårig, digital djungel. Alexandre Pachulski liknar social rekrytering vid en förförelseprocess.

Alexandre Pachulski, Talentsoft

– Rekryterare har förstått värdet av de sociala nätverken som talangpool – men att leta kandidater här är inte enklare än via de traditionella kanalerna. Tvärtom. Det är många premisser som ska stämma. Det säger Alexandre Pachulski, som är produktchef på Talentsoft – en ledande aktör inom molnbaserad mjukvara för integrerad talent management.

Lita inte på slumpen
Men är inte sociala medier ett smart komplement till job boards?

– LinkedIn, Facebook, Twitter och andra sociala medier kan med fördel användas för att fånga intresset hos eftertraktade talanger som inte aktivt söker nytt jobb, säger Alexandre. Men görs det inte på rätt sätt handlar utfallet om slumpen. Ungefär som att lägga ut en annons och be en bön.

För vad är sannolikheten att en finanschef som talar japanska får syn på din annons precis när den ligger ute? Hur prickar du in de sociala nätverk där han/hon rör sig? Och hur stor är chansen att kandidaten svarar på annonsen och faktiskt lever upp till alla de krav som ditt företag ställer?

Nål i en höstack
Användarna på sociala nätverk förser oss med enorma mängder information om sig själva och sina intressen. Ska vi då inte utnyttja den potentialen?

– Jo absolut, men det handlar om att ta till vara öppenheten på ett smartare sätt. Ta till exempel LinkedIn, där även passiva kandidater är starkt motiverade att presentera kompetens och färdigheter och att differentiera sig från andra. Där erbjuds en fantastisk möjlighet för rekryterare att hitta nålen i höstacken – om man använder sig av rätt metoder.

En förförelseprocess
För när kandidaten väl är identifierad gäller det att gå försiktigt fram – även om sociala nätverk andas snabbhet och rakhet. Ett direkt jobberbjudande kan upplevas som påstridigt och ger kanske inte alls önskat gensvar.

– Jag brukar likna det vid en förförelseprocess. Relationen ska präglas av öppenhet och byggas upp genom ett successivt utbyte av information – precis som i riktiga livet, säger Alexandre och erkänner samtidigt att han har gjort viss research på dejtingsajter inför utvecklingen av ett helt nytt relationsskapande verktyg.

Verktyg för social rekrytering
Med sin kollaborativa rekryteringsapplikation hoppas Talentsoft underlätta för rekryterare att på ett professionellt sätt både hitta och kontakta kandidater via sociala medier.

Det nya verktyget finns tillgängligt i september, men redan den 5 och 6 juni anordnas en förhandsvisning på iRecruit i Amsterdam. Vi hoppas kunna återkomma med mer information längre fram.

Fotnot: Detta är en sponsrad artikel om en samarbetspartner som vi på HRbloggen.se varmt kan rekommendera.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny