Hem » employer branding, läsvärt, rekrytering

Åtta tips för en vassare karriärsida

Av den 26 maj 2014 3 kommentarer 5 469 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Arbetsgivare tävlar idag om att vara den mest attraktiva arbetsplatsen. Ändå är den egna karriärsidan ofta en underutnyttjad resurs i kampen om kompetensen. Så här vässar du den!

sats karriärsida

De allra flesta företag och organisationer har idag en karriärsida, det vill säga en dedikerad del av sin webbplats där jobbsökare får veta mer om arbetsplatsen och kan söka lediga tjänster. Ofta är denna sida en av de mest välbesökta på hela sajten.

Underutnyttjad tillgång
Som jag tidigare skrivit om, utgör karriärsidan den absolut viktigaste informationskällan (79 %) för jobbsökarna.

Men många karriärsidor ser hopplöst tråkiga ut med torra fakta, tillrättalagda citat, bildbyråbilder och klyschor som att personalen är vår viktigaste resurs. Vill man sedan söka ett utannonserat jobb, måste man ofta lägga en halvtimma på att registrera ett konto och fylla i uppgifter som redan finns nedskrivna i CV:t eller på LinkedIn… Ett säkert sätt att tappa kandidatens intresse!

Extern och intern employer branding
På karriärsidan förväntar sig jobbsökare att få en verklig inblick i hur det är att arbeta hos just er. De vill få ärliga svar på sina frågor om verksamheten, karriärvägar, kultur och värderingar. Och en känsla för om de passar in på er arbetsplats.

Men en bra karriärsajt ska också få era nuvarande medarbetare att känna sig stolta och uppmärksammade. Intern employer branding är minst lika viktigt för att få goda ambassadörer för sitt arbetsgivarvarumärke.

Navet i rekryteringsarbetet
Karriärsidan har alltså en avgörande betydelse för att marknadsföra er som en attraktiv arbetsplats och underlätta ansökningsförfarandet för er kompetensmålgrupp. Den måste vara navet i hela ert rekryterings- och employer branding-arbete.

Med andra ord är det hög tid att se över er karriärsida! Här följer några råd för att bättre marknadsföra er arbetsplats genom erbjudandet, kulturen och medarbetarna.

Åtta tips för en vassare karriärsida
  1. Fokusera på jobbsökarnas behov. Karriärsidans hela syfte är att presentera vad ni som arbetsgivare erbjuder medarbetarna. Informationen måste vara anpassad för jobbsökarna. Skapa värde för dem och gör det enkelt att hitta det de söker!
  2. Gör sidan modern och delbar. På nätet har du bara några sekunder på dig för att fånga besökarens uppmärksamhet. Se till att karriärsidan känns dynamisk med en lättöverskådlig och modern design samt förstås att den är enkel att dela i sociala medier.
  3. Mobilanpassa! Idag använder 3 av 5 kandidater mobilen för att leta jobb (källa). Det ställer krav på mobilanpassning av karriärsidan, alternativt att ta fram en särskild karriärapp.
  4. Lyft fram kultur och värderingar. Kulturen, värderingarna och syftet med hela verksamheten blir allt mer avgörande för att vara en attraktiv arbetsgivare och hitta rätt medarbetare. Var tydlig och ärlig med vad ni står för och vilken kultur som kännetecknar er arbetsplats!
  5. Använd medarbetarna som ambassadörer. Teamet är en konkurrensfördel, visa upp era nuvarande medarbetare på karriärsidan. Se till att de är stolta över er karriärwebb. Involvera dem i rekryteringen genom att själva få berätta om sin arbetsplats.
  6. Väck känslor! Använd emotionell kommunikation för att ge en autentisk känsla av arbetsplatsen: Bilder, filmer och storytelling väcker känslor på ett helt annat sätt än fakta och torra ord. Ta hjälp av mobilkameran och sociala medier som Instagram och Youtube.
  7. Gör jobbannonserna sociala och informativa. Räkna inte med att en jobbsökande kommer gå igenom hela er karriärsida. Se till att jobbannonserna är informativa och enkla att dela. Lyft fram det unika med ert arbetsgivarerbjudande.
  8. Förenkla ansökningsförfarandet. För att inte tappa intresserade kandidater på vägen, måste 2-3 klick räcka för att söka en tjänst. Helst ska rekryteringssystemet vara integrerat med LinkedIn, så att det går att ansöka med sin profil där. Överväg också att slopa kravet på ett separat personligt brev. Denna information kan sökanden komplettera med i ett senare skede.

Har ni inte interna resurser för att göra om karriärsidan, kan ni behöva anlita externa konsulter.

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly

Tags: , , ,

3 kommentarer »

  • Birgitta Möller skriver:

    Jippi! BRA artikel. Vad är det för problem man skall hjälpa sina ”kunder” lösa? Hur gör man detta bäst? Jo genom att ”#1. Fokusera på jobbsökarnas behov”. Huvudet på spiken! #9 är också klockren, u-n-d-e-r-l-ä-t-t-a för de arbetssökande. Ingen vill hamna i det stora svarta hålet där man på vägen dit måste fylla i exakta datum för vartenda jobb man loggar, uppge obligatorisk civilstånd (t.ex. änka/änkling…), Samtidigt som jag även upplevt flera gånger att när man skall söka en viss utannonserad tjänst och i rullisten bland obligatoriska letar efter rätt yrkestitel finns inte den jobbtitel med som jobbet man skall söka har…

    Mobilanpassad hemsida med delningsknappar kunde man ju tro skulle vara standard år 2014.

    Som vanligt när man tar fram grafiska användargränssnitt MÅSTE man alltid testa sidan/sidorna på sin målgrupp. Detta missar alltför många. Genom att testa med ”rookies”, dvs sådana som inte jobbar på företaget ifråga kan man snabbt identifiera saker som behöver utvecklas vidare/arbetas om.

    Bra att du tog upp detta ämne.
    Hälsar
    Birgitta Möller

    • Annika Ahnlund skriver:

      Tack för din feedback, Birgitta! Roligt att du uppskattar artikeln och du har helt rätt i att många arbetsgivare ligger efter med dessa idag ganska självklara anpassningar till jobbsökarnas behov. En stor bov i dramat tror jag kan vara att HR inte får samma budget som t ex marknad får för att anpassa hemsidan för kunderna.

  • Charlie skriver:

    En intressant artikel som ger handfasta tips på hur man utformar sidan efter en ny publik, endast en detalj saknas i min mening, att hitta till karriärsidan. Det må låta banalt men många företag har hemsidor som är så grötiga att karriärsidan inte går att hitta. Om jag som arbetssökande måste lägga ner 5 minuter för att hitta ett företagets karriärsida stärks inte mitt förtroende för deras rekryteringsprocess.

    Med vänlig hälsning:
    Charlie

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny