Hem » org & ledarskap

En värderingsresa, station 1

Av den 17 april 2014 1 636 visningar
REAKTIONER

värderingsresa - station 1

KULTUR & VÄRDERINGAR. Mia Hultman har lång erfarenhet av värderingsprocesser från olika verksamheter. I en ny artikelserie delar hon med sig av en värderingsresa hon varit med och drivit hos HSB. Häng med!

Vad är det som styr vår dagliga verksamhet? Självklart är det visioner och affärsidéer, mål och strategier som ytterst anger färdriktningen. Men i vardagen är det våra värderingar som till största del styr vårt agerande och våra val. Struktur och värderingar måste leva i symbios för att uppnå önskvärda resultat och framgångar!

Under de tjugo år som jag jobbat med värderings- och förändringsprocesser i olika verksamheter, har jag på nära håll fått se såväl verksamheter som individer växa och nå framgångar. I en artikelserie här på HRbloggen.se, kommer jag att dela med mig av en av de värderingsresor jag varit med och drivit.

”Varför?” viktig framgångsnyckel
För ett år sedan togs beslutet av VD på HSB Stockholm. Han ringde mig och sa: ”Vi har bestämt oss, vi vill göra skillnad!” Det var starten på en unik värderingsresa och precis som de flesta resor har även den här innehållit såväl med- som motgångar. Det är oundvikligt och i ärlighetens namn en viktig del om förändringen ska fästa ordentligt.

En viktig framgångsnyckel för att få kraft, riktning och motivation är att ha med sig svaret på ”varför gör vi det här?” i en väl synlig intention och ett tydligt förankrat mål. Det var också där vi startade den här resan.

Första stationen – ett värderingsdygn
Jag rivstartade med att bjuda in ledningsgruppen till ett värderingsdygn. Ett dygn då vi under tuffa och värdefulla timmar individuellt och tillsammans fick vända och vrida på frågor som:

  • Vad är värderingar?
  • Vilka är mina viktigaste värderingar?
  • Kan alla våra olika värderingar få plats i vårt team?
  • Vad är ett värdefullt ledarskap för mig?
  • Varför ska vi genomföra en värderingsresa?

Dygnet fylldes även med olika värderingsutmaningar, inspirationsföreläsning, exempel från omvärlden och sist men inte minst frågan: Vill jag följa med på vår värderingsresa?

Intention, mål och ambassadörer
När vi sa hejdå, var intentionen och målet för resan formulerad:

Hjärtat i resan är HSB:s kooperativa grunder, fundamentet i våra värderingar. När vi går i mål har medarbetarna en god insikt i HSB:s historia, unika idé och hur vi gör skillnad. Vi bygger tillsammans en ny historia med våra värderingar som stadig plattform. Vi har en större flexibilitet inom verksamheten som ger möjlighet att agera snabbt på omvärldens krav och behov. Vi är en attraktiv arbetsgivare, en magnet för talangfulla personer.
Med tydliga och levande värderingar kan medarbetare snabbt och enkelt ta beslut, agera och reagera – vilket i sin tur leder till nöjdare kunder, att verksamhetsmål uppnås snabbare och med det resultatförbättringar.

Första stationen var nådd och ledningen rustade för att vara de viktiga värderingsambassadörer en värderingsresa behöver för att nå framgång. Nästa etapp: att rusta övriga ledare.

TIPS! Mia Hultman är en av föreläsarna på vårt nya seminarium ”Att styra med värderingar” den 13 maj (fullbokat) och den 4 september 2014.

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny