Hem » employer branding

Publik internkommunikation för starkare employer brand

Av den 14 mars 2014 2 kommentarer 2 671 visningar
REAKTIONER
mynewsdesk - medarbetare
EMPLOYER BRANDING. Företaget Mynewsdesk har tagit begreppet transparens till en helt ny nivå: De har skrotat intranätet och gjort sin internkommunikation publik.

Att vara pionjär och våga pröva nya vägar är något som sitter i väggarna på Mynewsdesk, företaget som för tio år sedan förändrade sättet att jobba med PR. Men så jobbar de också efter ledorden openness, pioneers, web enthusiast och brave enabler.

Anna Rydne - MynewsdeskMynewsdesks senaste grepp – att göra sin interna kommunikation extern – rimmar väl med de värderingarna.

– Just eftersom vi alltid strävar efter att vara så transparenta som möjligt, känner vi oss stolta över att ha tagit ytterligare ett steg i den riktningen, säger Anna Rydne, Head of Internal Communication på Mynewsdesk.

Tillgängligt för alla
Det var i oktober 2013 som Mynewsdesk lanserade sitt publika nyhetsrum Mynewsdesk People, som är öppet för såväl anställda, potentiella kandidater, journalister, kunder eller andra intressenter.

Att gå från ett stängt intranät till ett öppet nyhetsrum är ett sätt att docka employer branding-arbetet med internkommunikationen:

– När vem som helst kan läsa, kommentera och dela informationen blir det tydligt att den interna och externa bilden av vårt företag inte skiljer sig åt. Dessutom blir våra medarbetare sanna ambassadörer när de har möjlighet att dela allt material som vi publicerar, berättar Anna Rydne.

Ökat engagemang
Och det öppna sättet att kommunicera verkar onekligen fungera. Siffrorna pekar fortsatt uppåt varje månad, både vad gäller antal besökare i People-nyhetsrummet och delningar av dess material i sociala medier. Företaget har också märkt av en ökning av antalet följare och interaktioner i sina sociala medier-kanaler.

Så introducerar du öppenhet i din internkommunikation – Annas 3 tips:

  1. Se öppenhet som ett normaltillstånd och allting annat som avvikelser. Det gör det enklare att finna alternativa kommunikationskanaler för information som av någon anledning inte kan göras offentlig.
  2. Smält samman internkommunikationen med ert employer branding-arbete. Employer branding är lika mycket vad medarbetarna tycker om företaget som hur externa intressenter ser er. Se till att bilderna lirar med varandra och att dina medarbetare känner sig som företagets bästa ambassadörer.
  3. Fundera på vad som verkligen måste hållas hemligt eller strikt internt i ditt företag. Det är förmodligen inte så mycket som du tror. Många gånger hålls information tillbaka av gammal vana eller för att upprätthålla formella hierarkier och maktstrukturer. Visionärer som vill gå i bräschen för nya tankar och idéer, är alltid angelägna om att vara först med att dela ny information.
Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , ,

2 kommentarer »

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny