Hem » org & ledarskap

Lean and mean?

Av den 17 mars 2014 4 kommentarer 3 854 visningar
REAKTIONER
ORGANISATIONSFÖRÄNDRING. Nya tider innebär nya grepp, rationaliseringar och vässade affärskoncept ute i organisationerna. Men hur många gånger orkar medarbetarna egentligen tända om? undrar vår krönikör Kaj Stenman.

Kaj StenmanBättre tider brukar medföra förändringar i form av ny affärsplan, fler konsulter och bättre ekonomiska resurser. Mer folk, men ändå ingen riktig förändring… allt är som vanligt… igen!

Du som varit med ett tag är vid det här laget rätt hårdhudad. Konjunkturer kommer och går på ungefär samma sätt som de fyra årstidernas organisationstänk.

Förr kunde en ny affärsplan innebära att man skulle bli fler, att man rent av fick in ny kompetens. Så är det sällan numera. Nu handlar det om att vara ”lean and mean” och göra bättre ifrån sig. Vara några färre, specialisera sig eller vässa konceptet för att få ordning på siffrorna.

Men vad händer med alla människor som sitter fast i rationaliseringsmaskinen? Hur många gånger orkar man tända om och ta in en ny plan, en ny väg till framgång? Och hur lojal vill jag vara med den nuvarande planen och organisationen – som förmodligen ändå snart är historia?

Hur blir förhållandet mellan medarbetare och chef? Vad händer när man försöker skapa förändring – utan att först ha byggt en relation med en delad bild av både problemet och innehållet? Att man får kontakt och trovärdighet i just det: hur och var står vi på den globala konkurrenskartan? Vad kan vi göra tillsammans, för vem och till vilket pris?

Många omorganisationer handlar bara om att kasta runt folk, för att bryta de informella maktstrukturer som tillkommit, för att lösa avsaknaden av ledarskap eller en dysfunktionell affärsplan.

Jag tror att ledarskapet måste bort från konferensrummet och ut på golvet. Jag är övertygad om att närvaro och närhet är viktigare än själva planen. Om du tycker att din organisation måste vara närmare kunden… hur nära är du din egen organisation?

Nu när stålbadet börjar släppa greppet om Sverige, ska det bli intressant att se vilka som tar fighten tillsammans med sina medarbetare. I stället för att göra ännu ett omkast i organisationen.

Kaj Stenman

Kaj Stenman

Ready for anything
Alla vet hur man gör en bra teoretisk plan, konsten är att få det att inträffa i verkligheten! Kaj Stenman har varit ledare i många år, bl a som vd, försäljningschef och marknadschef. Just nu är han IT-chef i Jönköpings kommun, med uppdraget att skapa kundorientering i verksamheten.
Kaj Stenman

@43feet

Livet är en direktsändning hela tiden, det LIVE! Även om det är komplicerat stundvis finns det alltid en bästa lösning. Ta den!
Kaj Stenman
Kaj Stenman

Senaste inlägg av Kaj Stenman (Se alla)

Print Friendly

Tags: , ,

4 kommentarer »

  • Piret Sundberg skriver:

    En subjektiv upplevelse hos den som läser inlägget kan bli att du helst vill se mer experiment och lek på arbetsplatsen. Att helt enkelt ha en lite roligare organisation. Man kan inte förvänta sig i lean att kreativiteten flöder direkt. Kanske bör man slippa lean i vissa avdelningar för att en annan utveckling ska komma igång.

  • Anna Mindelöf skriver:

    Hej Kaj!

    Klockrena kommentarer om att flytta ut ledarskapet i organisationen! Det är så sant
    ” det funkar inte ” lets reorganize! Jag tror att det handlar om mod – att våga titta på vad som inte fungerar o ändra det. Det betyder att chefer behöver hjälp med att se sig själva i spegeln och ha modet att ändra sitt eget beteende o ledarskap. Först måste de förstå det – vilken fisk ser vattnet de simmar i? Det är lättare att göra en omorganisation. Sen kan du skylla på omorganisation och nya roller ett tag som en orsak till att det inte fungerar.

  • Titti Eiman skriver:

    ”lean and mean” – detta ständigt dåliga effektivitetsrykte som lean tyvärr dras med. När det i själva verket faktiskt handlar om att involvera och engagera medarbetarna i företagets utveckling och framgång, att ge förutsättningar för kreativitet och självledarskap med kundens bästa framför ögonen.

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny