Hem » org & ledarskap

10 steg till positiv förändring

Av den 5 mars 2014 3 294 visningar
REAKTIONER
FÖRÄNDRINGSARBETE. Fokusera på beteenden, dokumentera nuläget, sätt upp delmål och fira små segrar. Det är några av Thomas Lundqvists råd för att bibehålla arbetsglädjen genom hela förändringsprocessen.

Steg till förändringÅr 2014 har jag proklamerat till att vara arbetsglädjens år. Något som dock brukar påverka arbetsglädjen negativt, är alla de förändringar som genomförs på arbetsplatsen. Så här kommer mina 10 konkreta tips för att åstadkomma varaktig beteendeförändring – utan att påverka arbetsglädjen negativt.

1. Inse att förändring tar tid.
Jag brukar prata om att det tar minst 21 dagar att byta eller bryta en vana. Forskning visar på att det kan ta ännu längre tid om svårighetsgraden är högre, med ett snitt på 66 dagar för att nå varaktig förändring.

2. Gör förändringen lättare.
Om du lyckas med en förändring avgörs ofta av vilken svårighetsgrad du väljer. Ofta är det för svårt i början av en förändringsprocess, så min rekommendation att dela upp processen i många mindre och enklare delmål.

3. Dokumentera nuläget.
Om du glömmer detta så ser du inte förändringen över tid. Mitt råd är därför att noggrant dokumentera nuläget via text, bild och film. Till exempel om ni ska byta journalsystem på arbetsplatsen kan nuläget dokumenteras i text: ”Det tar 10 minuter att skriva in dokumentationen i en journal den 10 januari.” Då kan du över tid lättare se förändringen när det förändras: ”Titta, den 6 februari tar det bara 6 minuter att dokumentera i journalerna!”

4. Fokusera på beteendet, inte målet.
Om du hela tiden fokuserar på den stora förändringsprocessen att implementera journalsystemet, blir det relativt svårt och målet uppfattas som långt borta. Att fokusera på ett beteende som gör att det nya journalarbetet går lättare är klokt.

5. Ha roligt!
Följer du steg 1-4 blir det roligare och när något är roligare blir det lättare att genomföra. En positiv spiral är skapad. Fokus på att ha roligt är inte syndigt eller fel, tvärtom är det klokt!

6. Fira små segrar redan från början.
Spara inte på detta firande tills ni uppnått slutmålet. Ett high five när ni lyckats nå ett litet delmål är inte dumt och oödmjukt, tvärtom. Att belöna oss när vi genomfört beteenden som leder till slutmålet är smart och betingar handlingen.

7. Skapa rätt situationer.
För att lyckas med beteendeförändringar måste du skapa situationer där så många som möjligt kan utföra dem. Ofta glömmer vi bort detta faktum. Se till att alla har rätt förutsättningar, framförallt i början.

8. Omöjliggör felaktiga beteenden.
Lägg undan mobilen eller stäng ned mailen om ni ser att det stjäl tid och fokus från förändringsprocessen. Se till att omöjliggöra vanor som hindrar er att utföra era beteendemål.

9. Inse att det kommer bakslag, rejäla sådana.
Bara för att det tog 18 minuter att journalföra ett specifikt ärende, betyder det dock inte att hela journalsystemet är värdelöst.

10. Tänk om jag gör fel?
Felrädsla är vanligt och gör ibland att vi inte gör någonting alls. Tänk på att detta beteende kan vara ännu mer fel på sikt. Att våga, ta sig mod, är en viktig del av en förändring. Var beredd på att din omgivning kanske skrattar eller hånar dig. De kanske inte vill att ni ska lyckas!?

Thomas Lundqvist

Thomas Lundqvist

Författare, föreläsare & chefscoachBrainscan AB
Thomas Lundqvist är författare, uppskattad föreläsare och chefscoach. Just nu är han aktuell med nya boken "Lätt att leda" och har tidigare varit nominerad till Årets HR-bok 2013 med titeln "Bli en bättre ledare och chef – en praktisk handbok för att utveckla ditt ledarskap". Thomas har en bakgrund inom McDonald's och som prisad VD för Junibacken.
Thomas Lundqvist

@BrainscanAB

Expert within #sales & #management. Author of bestselling books in Sweden. Ledarskapsexpert och författare.
Thomas Lundqvist
Thomas Lundqvist

Senaste inlägg av Thomas Lundqvist (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny