Hem » läsvärt, rekrytering

Servicetest ny rekryteringsmetod hos Parks and Resorts

Av den 6 februari 2014 4 kommentarer 7 703 visningar
REAKTIONER
REKRYTERING. Med hjälp av ett unikt test som bygger på situationsbedömning, ska upplevelsekoncernen Parks and Resorts effektivisera sin urvalsprocess och skapa realistiska jobbförväntningar hos sökanden.

Servicetest rekrytering Parks and Resorts
Klicka på bilden för att se testet i full storlek.

Jag har tidigare skrivit om Gröna Lunds innovativa rekryteringsmetoder med bl a appar på Facebook, auditions och satsning på 50-plussare.

Verklighetstrogna scenarier
Inför årets rekrytering av 2 200 säsongsarbetare, har Gröna Lunds moderkoncern Parks and Resorts infört ett situationsbaserat servicetest som ett första steg i rekryteringsprocessen. I testet ställs den sökande inför några kniviga situationer som kan uppstå under arbetet i en nöjespark. Utifrån vad som upplevs vara den bästa lösningen, får hen gradera tre olika svarsalternativ.

Starkt samband med arbetsprestation
Servicetestet är Nordens första SJQ (Situational Judgment Questionnaire) och har utvecklats i samarbete med Cut-e. Metoden har i valideringsstudier visat sig ha en mycket god prediktiv validitet, det vill säga att det finns ett starkt samband mellan testresultat och arbetsprestation.

Ger realistiska förväntningar
Självklart möjliggör testet en effektivare urvalsprocess för de ca 15 000 – 20 000 ansökningar som behandlas. Men framför allt vill Parks and Resorts ge jobbsökanden bättre inblick i vad arbetet innebär i praktiken.

– Det är en objektiv rekryteringsmetod som ger alla sökande samma förutsättningar. Vi har arbetat hårt för att hitta konkreta exempel från vår verksamhet som ska ge den sökande en realistisk bild av vad ett jobb hos oss innebär. Det gagnar även oss som arbetsgivare, säger Liza Axén, rekryteringsansvarig på Parks and Resorts.

Gruppaudition nästa steg
Testet och samtliga lediga säsongstjänster finns på Parks and Resorts karriärsida. Klarar man det första steget blir man kallad till en gruppaudition, vilket i praktiken är detsamma som en gruppintervju.

I första hand söker koncernen medarbetare med stort engagemang. Erbjuds man anställning, får man sedan den utbildning som krävs för jobbet.

Min kommentar:
En lightversion av testet ligger öppet för alla som en ”teaser” utan att man måste söka någon tjänst, så jag har givetvis gjort det (med resultatet att jag borde söka ett av jobben!). Det känns kreativt med en fräsch design och ligger lite i linje med trenden kring spelifiering. Realistiska ”svettiga” dilemman kräver att man tänker till ordentligt kring hur man faktiskt skulle agera i varje given situation. Att testet dessutom har hög validitet och upplevd relevans för tjänsten man söker gör att det får full pott hos mig. Vad tycker du?

Fotnot: Parks and Resorts driver förutom Gröna Lund även Kolmården, Aquaria, Furuvik och Skara Sommarland.

 

Annika Ahnlund

Annika Ahnlund

grundare & redaktörHRbloggen.se
Annika är grundare och redaktör för HRbloggen.se samt vd för HR etcetera AB, där hon bl a föreläser och arrangerar utbildningar för HR och chefer. I botten är hon både beteende/personalvetare fil.kand. och marknadsförare med lång erfarenhet av kommunikation från reklambranschen.
Annika Ahnlund

@ahnlund

HR-expert, beteendevetare, marknadsförare, entreprenör, föreläsare och fotograf... Men driver framför allt Sveriges bästa HR-blogg!
Annika Ahnlund
Annika Ahnlund
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

4 kommentarer »

  • Solis skriver:

    Om man gör testet ett par gånger så märker man att väldigt många avarsalternativ, och kombinationer av dem, leder till att de vill at man söker jobbet. Vi var ett gäng som gjorde det och svarade ett par kombinatiner var och satte ut olika poäng. Det var endast orden överst som ändrades…

    Jag säger inte att det inte fungerar och som HR så tycker jag att detta skulle kunna vara ett bra koncept (om det inte över/missbrukas).

    Är det någon som gjort testet och inte fått att de borde söka?

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny