Hem » org & ledarskap

Ladda ditt ledarskap med rätt känsla

Av den 31 januari 2014 3 kommentarer 17 421 visningar
REAKTIONER
LEDARSKAP. Lär av reklambranschen och komplettera ditt budskap med den känsla du vill väcka hos dina medarbetare. Vår bloggare Mia Hultman berättar hur.

hjärnhalvor - fakta förnuft känslor

Känslor vinner över fakta eftersom den del av hjärnan som hanterar känslor aldrig vilar. Den har ingen avstängningsknapp. Den delen av hjärnan som har hand om fakta däremot, den är väldigt bekväm. Rent av slö. Det hävdar i alla fall Nobelpristagaren Daniel Kahneman i sin forskning.

Frågar vi ett team om de kommer ihåg vad deras ledare sa, blir det ofta tyst. Man får leta efter svaret djupt i minnet. Om vi istället frågar vad teamet tycker om sin ledare kommer svaret snabbt. Det är för att frågan riktas till den delen av hjärnan som hanterar känslor.

Lär av mästarna
Hjärnan kopplar ihop händelser och fakta med bilder, symboler och ljud som länkas till en känsla, som glädje, rädsla eller nyfikenhet. Sammankopplingarna blir en genväg för hjärnan att minnas. Det sker hela tiden, ibland medvetet och ibland inte.

Reklambranschen är mästare på att använda dessa sammankopplingar genom jinglar, humoristiska situationer eller genom att använda ”rätt” personer som får budskapet att fastna hos oss. Ett rykande färskt exempel är Zlatan/Volvo – made by Sweden.

Vi kan vinna på att lära av reklambranschen och bli mästare på att ladda ledarskapet med det tillstånd eller den känsla vi vill förmedla. Det blir som ett extra raketbränsle för vårt budskap.

Var är glöden?
Om en ledare inte har passion och energi, var ska den då komma från?

En stor verksamhet hade sin årliga kickoff. Alla medarbetare var där och många skulle tala och förmedla viktiga budskap. Så var det dags för koncernchefen. Hans ord kom ut rätt och riktigt, men var fanns glöden och entusiasmen? Kickoffens deltagare skulle ha med sig känslan för att göra vardagen lättare och resultaten än bättre. Om inte ens högsta ledaren trodde helhjärtat på budskapet, hur skulle någon annan kunna göra det? Ju mer passionerad du är, desto mer passionerade blir människorna i din omgivning.

Ditt ansvar som ledare är att välja vilken känsla du vill komplettera ditt budskap med. Tänk efter före och gör ditt val. Möjligheterna är oändliga och det viktiga är att du kommer på ditt eget sätt att skapa det tillstånd du vill ha vid ett speciellt tillfälle. Det handlar om dig, men du kan alltid ta hjälp:

  • Budgetmötet startas med väl utvald rockmusik som ramar in starten på mötet.
  • Höstens första avdelningsmöte inramas av nyplockade blommor och en doftande kaka.
  • Mötet genomförs stående.
  • En filmsnutt fyller på ditt budskap med just den känsla du önskar. Till exempel »

Var hittar jag min glöd?
Det finns inga genvägar, vi måste fylla på det vi vill ta ut. Det är därför viktigt att fundera på hur du fyller på den känsla och det tillstånd som du vill förmedla.

  • Vad får dig att känna dig levande?
  • Var hämtar du din kraft?
  • Vilken känsla och vilket tillstånd vill du ge till dina medarbetare?

Be happy – det lönar sig! Är vi på gott humör löser vi uppgifter bättre. Dessutom är vi mer benägna att lyssna när vi har och sprider en positiv sinnesstämning.

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , ,

3 kommentarer »

  • Erik skriver:

    Intressant inlägg! Sitter själv och planerar min första riktiga kickoff där jag ska försöka sporra vår personal på 11 personer, varav 5 som börjat 2014, att vara riktigt sugna på att jobba under året.

    Jag gillade klippet på Michael Jordan, så har du fler på lager tipsa gärna om dem också!

  • Mia Hultman skriver:

    Hej Erik!
    Vad glad jag blir att inlägget väckte tankar. Kick Off väcker ju en hel del förväntningar bara av namnet! Att sporra och inspirera medarbetarna, på vårt sätt, vad kan vara viktigare.

    Michael Jordan klippet använder jag också där det passar. En annan favorit, beroende på intention och mål med kick offen, är tomglasspelet-rolighetsteorin med följfrågan, hur rolig får vi ha det på arbetet?

    LYCKA TILL med Kick offen, anar att det kommer att bli en riktigt bra dag!

    • Erik skriver:

      Hej igen,
      Ja, jag sitter och kikar på datum nu och det ser ut som det blir i början på mars. Målet är nog egentligen mest att det ska bli en rolig dag för personalen och välkomna alla de nya ansiktena i gruppen.

      Vilken härlig sajt rolighetsteorin var, kunde lite låta blir att tipsa om den på min gamla blogg som inte fått sig ett inlägg på väldigt länge http://erikbergman.se/rolighetsteorin/

      Har du gjort något roligt för att göra gott?

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny