Hem » org & ledarskap

I ärlighetens namn

Av den 12 december 2013 2 429 visningar
REAKTIONER
FÖRETAGSKULTUR. Ärlighet värderas allt lägre. Vad får det för konsekvenser för handlingar och beslut på arbetsplatsen? Och hur kan vi ändå uppnå en hållbar verksamhet?

Lögn - korsade fingrar

Varje år går ett antal fristående organisationer ihop för att utföra undersökningen Sverigestudien*. Studien kartlägger svenskarnas värderingar på en personlig/individuell nivå, en arbetsplatsrelaterad nivå och en samhällsrelaterad nivå. Från att 2009 ha legat på förstaplatsen över personliga värderingar, hittar vi i år ”Ärlighet” först på plats fyra. ”Humor/glädje” toppar listan för andra året i rad.

Hur viktig är då ärlighet på våra arbetsplatser?
I studiens tio i topp-lista över arbetsplatsvärderingar hittar vi faktiskt inte ärlighet alls. Värderingen har lyst med sin frånvaro sedan 2010, då den återfanns på en sjätteplats. Om vi konstaterar att motsatsen till ärlig är oärlig blir resultatet ganska så omskakande. Kanske är det att dra det väl långt, men frågan är vad blir konsekvensen av att ärlighet inte längre värderas lika högt i vår vardag?

Värderingarna talar om för oss vad som är rätt och fel och guidar oss i våra beslut och handlingar. Så vad händer när en arbetsplatskultur inte värderar ärlighet? Vilka beslut tar vi? Hur väljer vi att handla?

Att välja ärlighet är också att välja bort oärliga metoder
Det går knappt en dag utan att vi läser om muthärvor eller grovt svindleri i tidningen, om grovt bokföringsbrott eller myndighetsfester som bekostats av skattepengar. Oavsett vilken skandal vi läser om, handlar det om människor som tagit felaktiga beslut.

Att välja ärlighet är också att välja bort oärliga metoder för att vinna en affär eller erhålla särskilda fördelar. Det är ett val att hålla sig till sanningen, hela sanningen och inget annat än sanningen. Allt börjar med att vi är ärliga mot oss själva, först då kan vi vara det mot andra.

Med handen på hjärtat – hur ärliga vill och kan vi vara?
Jag har åtskilliga gånger fått höra av ledare i skilda branscher att det inte går att vara helt ärlig när man sitter i en ledarposition. När jag intervjuade den framgångsrika och erfarna ledaren Meg Tiveus till min bok ”en värdefull ledare”, ställde jag därför frågan: Kan man vara helt ärlig som ledare?

Hennes svar var rakt och tveklöst: ”Ja det kan man. Det är mycket viktigt att vara ärlig. Folk är inte korkade, de märker snart om du inte talar sanning. Undervärdera aldrig din omgivning!”

4 tips för en hållbar verksamhet
Min mormor sa alltid att ärlighet varar längst. Om det nu är så, och om vi vill ha en hållbar verksamhet, då behöver vi ta kommandot och aktivt forma en arbetsplatskultur där ärlighet har en självklar plats. Här är några tips på var ni kan börja:

  1. Våga ställ frågan: ”Hur viktigt är ärlighet för oss?” internt.
  2. Ställ motpolerna ”ärlighet – oärlighet” mot varandra och gradera tillsammans var på skalan vill ni befinna er.
  3. Ta med frågan: ”Är det ok att ljuga, och i så fall när och mot vem?” till ett avdelningsmöte och låt svaret får ta plats.
  4. Översätt tillsammans vad ordet ärlighet betyder för er.

Fotnot: *Sverigestudien är ett initiativ från Preera, Skandia, Sveriges Kommuner och Landsting samt Volvo IT. Samtliga är fristående organisationer som vill bidra till ökad förståelse för samhällets utmaningar genom att tillföra kunskap om våra värderingar.

Mia Hultman

Mia Hultman

Owner and Change Management ConsultantIdentitetsAkademin
Identitetsutvecklaren Mia Hultman arbetar med värderings- och förändringsprocesser i verksamheter. Målet är att lägga en grund för framgångsrika medarbetare och ledare och därmed skapa en framgångsrik verksamhet med ekonomisk lönsamhet som slutstation. Mia är också författare till böckerna ”en värdefull bok” (2009), ”en värdefull ledare” (2012) och "en värdefull medarbetare" (2016).
Mia Hultman
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny