Hem » org & ledarskap

50 sätt att öka medarbetarnas engagemang: #31–40

Av den 20 december 2013 3 757 visningar
REAKTIONER
ENGAGEMANG & LEDARSKAP. Det är inte bara inför julen du som ledare ska visa extra omtanke. Se till att bjuda dina medarbetare på små julklappar året runt, med hjälp av Tomas Bogrens konkreta tips.

julklapp

Julen är en tid av värme och omtanke tillsammans med familj och vänner. Men julen kan också vara en tid av bråk och slagsmål. Brustna löften och besvikna barn. Fylla och ensamhet. En av de tuffaste och jobbigaste tiderna på året för dem som inte har någon att fira julen med. Vet du hur dina medarbetare firar jul?

Inför julen är omtanken om varandra extra värdefull och behovet att bli sedd extra viktig. Så ta dig tid och tänk igenom vad du uppskattar hos varje medarbetare. Skicka ett personligt SMS till var och en. En julhälsning där du även tackar för det som just den medarbetaren bidragit med. Det är små julklappar med oerhört stort och värdefullt innehåll!

Små julklappar året runt
Du kan faktiskt vara jultomte året runt! Under fem veckor lyfter jag i en serie inlägg upp exempel på små men viktiga julklappar du kan träna på för att öka engagemanget bland dina medarbetare. Till slut kommer du att ha fått 50 sätt som du som ledare kan välja att agera på.

Välj förslagsvis ut ett eller två tips per vecka och utför dessa så konsekvent du kan. Sätt eget motiverande mål hur ofta handlingen ska ske. Utför dessa så frekvent du kan. Följ upp genom att notera hur ofta du utfört just denna handling. Repetition är grundläggande för att etablera nya positiva handlingsmönster. Mina förslag på handlingar kommer från egna erfarenheter, forskning och de nätverk jag tillhör.

Vecka 4, råd 31-40:

  1. Skryt om din personal! Berätta för din egen chef hur fantastiska dina medarbetare är medan de är närvarande.
  2. Bekräfta dina medarbetare via sociala medier. Att du berömmer dem offentligt så att många andra kan läsa gör inte bara den enskilde glad och stolt. Du gör även god reklam för både dig som ledare och företaget.
  3. Sprid positiv feedback vidare. Vidarebefordra beröm från era kunder, leverantörer och kollegor till medarbetarna snabbt och på så många olika sätt som möjligt. Sätt som mål att antal tillfällen med positiv feedback ska överstiga de negativa.
  4. Agera grindvakt. Återkoppla inte alla fel, brister och klagomål per automatik. Sortera ut det som är bråttom och samla ihop resten till vecko/månadsmötet. Det finns en vana i samhället att snabbt kritisera när misstag sker. Konsekvensen blir att man skapar medarbetare som inte vågar ta egna initiativ.
  5. Inför en daglig minienkät. Använd någon mobilbaserad tjänst och be dina medarbetare svara på hur bra dagen varit på en skala 1-5 samt utveckla svaret i en öppen svarsruta. Motivation och engagemang är av flyktig karaktär. Årliga enkäter fångar även de ”just nu” känslor. Vill du ha koll på hur energin är i verksamheten gör dagliga avstämningar. Redovisa resultaten löpande och agera därefter.
  6. Höj taket. Försvara vikten av att alla medarbetare vågar uttala sina åsikter. Det handlar om trygghet och tillit, grunden för att en verksamhet ska kunna utvecklas. Då skapas även utrymme för innovation.
  7. Lyssna, lyssna, lyssna! När tilliten finns där och medarbetarna vågar berätta gäller det att lyssna vad de har att säga. Fråga och be dem att utveckla och förtydliga, men avbryt INTE. Och framförallt säg inte att ”det där har vi redan testat och det funkade inte” när du får nya förslag.
  8. Att bidra till något större än sig själv är mycket motiverande och meningsfullt. Välj tillsammans med medarbetarna ut något välgörande ändamål ni vill stödja, en organisation eller enstaka händelser. Gör detta till en gemensam aktivitet. Du visar att du bryr dig om andra, företaget bryr sig och ni får ökad teamkänsla.
  9. Bjud in! Det finns en del medarbetare som anser att ”chefen sitter bara där och gör ingenting”. Bjud in dessa enskilt, visa dem vad du gör, låt dem vara med och fatta beslut. Skriva rapporter, hantera konflikter, utföra administrationen. Visa dem hur komplicerad din arbetsdag faktiskt är. De kommer inte snacka en massa om hur du bara sitter på din stol efter det, garanterat.
  10. Visa vägen! När medarbetare kommer till dig med problem i verksamheten, ta inte upp ”bollen”. Hänvisa i stället till någon jämbördig kollega, gärna på samma nivå, som är kompetent på området. På så sätt bekräftar du kollegan samtidigt som du verkar för kunskapsöverföring och ökat samarbete.

God Jul och Gott Nytt År!

Tomas Bogren

Tomas Bogren

ManagementkonsultDialogue Sweden
Tomas är socialpsykolog med inriktning personal- och ledarutveckling och har under de senaste tio åren coachat ledare, medarbetare och ledningsgrupper inom både offentlig och privat sektor. Via det egna företaget Dialogue Sweden hjälper Tomas mindre företag att utveckla ett ledarskap som genererar en framgångsrik företagskultur.
Tomas Bogren

@TomasBogren

Helping small businesses to develop a World Class corporate culture. Values, ethics, leadership, employee engagement, outplacement, personal branding
Tomas Bogren
Print Friendly

Tags: , , , , ,

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny