Hem » employer branding

Arbetsgivaren är medarbetarnas viktigaste resurs!

Av den 8 november 2013 5 kommentarer 5 123 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Guldklockans tid är förbi. 80- och 90-talisterna ställer helt nya krav på arbetsgivare. I en serie artiklar här på HRbloggen, berättar Christian Albinsson och Gustaf Geterud om utmaningarna för HR.

GuldklockaTiden är förbi då man stannade hela sitt yrkesverksamma liv på en och samma arbetsplats och efter 25 år fick en guldklocka för lång och trogen tjänst. Idag handlar jobbet mycket mer om självförverkligande än om trygghet och mer om härarbete än förvärvsarbete. Passion före pension och status före stabilitet.

Tryggheten finns i din kompetens och i ditt nätverk snarare än i din anställning. Åtta av tio jobb förmedlas via kontakter. Du twittrar iväg en ansökan och förväntar dig en jobbförfrågan att bekräfta på Facebook.

Allt mer specialiserad kompetens
Trenden är tydlig: västvärldens arbetskraft kommer successivt att bli mer och mer specialiserad. En vulkanaske-expert är mer efterfrågad än en social mångsysslare, på samma sätt som en person med specifika kunskaper i programmeringsspråket PHP kommer att uppleva en ljusare arbetsmarknad än en 25-åring med en bred ekonomiexamen i bagaget.

Den nya generationen är ”The win or lose generation” där de starka kommer att vinna slaget på arbetsmarknaden, medan de svagare får stå vid sidan av och titta på. Det är den krassa sanningen.

Erbjuda jobb som är ”likeable”
När medarbetarna är hjärnor snarare än armar är betydelsen av att ha rätt medarbetare ombord avgörande för ett företags framgång. Och i en tid där företag och organisationer upplevs som alltmer likriktade är det utmanarna som blir de stora vinnarna i jakten på talangerna.

85% av världens studenter tycker att deras framtida arbete ska vara en stor del av vem de är, enligt en undersökning från Universum. Därför måste arbetsgivare erbjuda något mer än arbetstider och lön, de måste göra sina jobb ”likeable”.

Möjliggöra ”livskarriär”
För att lyckas gäller det att vända på den gamla parollen ”personalen är vår viktigaste resurs” och i stället se sig som medarbetarnas viktigaste resurs. Dagens unga människor vill göra ”livskarriär” och är lika måna om hälsa, familj och intressen som att lyckas på jobbet. Något en reklambyrå i Luleå nyligen tog fasta på när de ville rekrytera en ”nanny” för att underlätta för sina anställda.

Du som arbetsgivare ska alltså vara det redskap som gör att medarbetarna kan lyckas i sin livskarriär!

Christian Albinsson & Gustaf Geterud

Christian Albinsson & Gustaf Geterud

Författare till ”Guldklockans tid är förbi”
Christian är medgrundare av kommunikationsbyrån Oh My och arbetar som konsult i employer branding-frågor. Han har tidigare startat magasinen Metro Student och Metro Karriär samt skrivit böcker om hur 80-talisterna blev som de blev. Gustaf är Head of Talent Intellegence på Swedbank och har arbetat med employer branding i Europa, Asien och Nordamerika, på bl a Ericsson och General Electric. Han föreläser även om hur man stärker sitt arbetsgivarvarumärke. Tillsammans har Christian och Gustaf skrivit boken Guldklockans tid är förbi: Så bygger du framtidens mest framgångsrika företag.
Christian Albinsson & Gustaf Geterud

Senaste inlägg av Christian Albinsson & Gustaf Geterud (Se alla)

Print Friendly

Tags: , , ,

5 kommentarer »

  • Ewa-Marie skriver:

    Känns som en fortsättning på vad curlingföräldrarna har inlett. Blir hårt den dagen pendeln slår tillbaka. Ett mellanting hade varit eftersträvansvärt, där arbetsgivare och arbetstagare frågar sig ” vad kan vi göra för varandra”?

  • peter skriver:

    Jag håller med till vissa delar, men jag tror att människor behöver vissa rutiner och regler att röra sig mellan så även den nya generationen. Företagen behöver gå bra och vara lönsamma för att kunna investera i personalen som givetvis är en prioritering för att företagen ska utvecklas. Ett arbete ligger i grunden för de allra flesta tror jag. Har vi grunden så kommer självförverkligandet senare, allt enligt Maslows behovspyramid. Samarbete tror jag är nyckeln för framgång.

  • David Jönsson skriver:

    ”85% av världens studenter tycker att deras framtida arbete ska vara en stor del av vem de är, enligt en undersökning från Universum.”

    Skulle vilja läsa den undersökningen som refereras till, kan man få en länk?

  • Anders skriver:

    Om det som sägs i artikeln är en korrekt analys av nutid och framtid, så tror jag det är en bra plattform för ledarskap. Dvs de ledarskap som krävs för att bli attraktiv som arbetsgivare. Tydlighet i ömsesidiga förväntingar på prestation och resultat. Mindre flum helt enkelt. Kan nog bli bra så!

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny