Hem » employer branding, läsvärt

Ingvar Kamprad om vägen till ett starkt employer brand

Av den 19 november 2013 4 kommentarer 14 716 visningar
REAKTIONER
EMPLOYER BRANDING. Ikea erbjuder varken högst löner eller bäst förmåner. Dessutom måste du i allmänhet börja i kassan efter dina fem år på universitet. Ändå rankas Ikea år efter år som en av de mest attraktiva arbetsgivarna. Vad är hemligheten, Ingvar Kamprad?

Ingvar Kamprad - IKEA's employer brand

Inför arbetet med boken ”Guldklockans tid är förbi” träffade jag Ingvar Kamprad för en intervju om varför hans företag är så populärt bland unga människor.
    – Det handlar om företagskulturen som växte fram redan under den tid då firman bara bestod av mig, Sven-Göte Hansson och några till. Vi åt råa ägg och satte fötterna i iskalla vattenbad för att kunna jobba längre på nätterna, börjar Kamprad.
    – Grunden i vår kultur är att hjälpa varandra och göra jobbet tillsammans. Det lever fortfarande kvar starkt i Ikea och gör att ingen kan kopiera vårt koncept. Vi har sagt i femtio år att vi sätter människorna i centrum.

Framhåller medarbetarna
Ingvar Kamprad, som tar varje chans att framhålla sina medarbetare, pratar mycket om att de bygger företaget tillsammans.
    – På Ikea finns över 100 000 medarbetare som kompenserar min okunskap, konstaterar han och tillägger att han lär sig mer ute på varuhusen än i direktionsrummet.
    – Det roligaste jag vet är att gå runt i varuhuset och ta de anställda i näven och kanske ge dem en kram. Det är viktigt med närhet och kärlek. Jag har nog tagit ungefär tusen personer i hand bara under de senaste två månaderna.

Nöjdhetskänslan ett sömnpiller
Trots att Ikea har vuxit till ett riktigt stort bolag även med internationella mått mätt är Ingvar Kamprad ändå inte nöjd.
    – Nöjdhetskänslan är ett sömnpiller och det gäller att hela tiden vara på väg någonstans. Samtidigt som jag ofta kan tycka att utvecklingen går lite väl fort och att vi inte vårdar det som vi har byggt upp. Jag är mycket ute på golvet och tar intryck. Det är viktigt att fundera på vad som kan göras bättre. Jag brukar säga att vi är världens bästa, men fortfarande inte bra.

Flera bidragande orsaker
Av Ikeas framgång på employer branding-fronten kan vi lära oss en hel del. Det kan exempelvis vara tacksamt att ha en stark galjonsfigur som är bra på att ta media och som människor får förtroende för. Det finns förstås andra exempel på det, ett påtagligt sådant är hotellentreprenören Petter Stordalen som likt Kamprad utmanar och som får sympatier och bygger varumärke. Det gör Clarion mer intressanta som arbetsgivare än Scandic.

Att Ikea är ett superstarkt konsumentvarumärke gynnar givetvis arbetsgivarvarumärket. Ikea är enklare att ha en relation till än exempelvis ABB.

Att företaget är framgångsrikt och expanderar är förstås även det viktigt. Fler och fler väljer arbetsgivare efter hur de går, särskilt i lågkonjunkturer. Ikea ses som stabila, utan att för den skulle göra avkall på tillväxtambitioner.

Enligt Ingvar Kamprad själv är det följande som har gjort Ikea framgångsrika:

  • Ingen är perfekt, allra minst du. Anställ personal som är bra på det som du är dålig på.
  • Brinner du för ditt arbete som chef? Då vet du också att arbetsdagen inte tar slut bara för att det har gått åtta timmar.
  • Kom ihåg: Det finns alltid någon som kan mer än du. Du som chef ansvarar för besluten men för att fatta dem måste du lyssna på personer runt omkring dig.
  • Du måste se till att alla på företaget vet vilken roll de har och hur viktiga de är. Det utgör grunden för trivsel på arbetsplatsen.
  • Kritik ska föregås av något positivt och du som chef måste vara ett motiverande och gott exempel.
  • Var aldrig nöjd. Blir ni nöjda så slutar ni att utvecklas – så stanna aldrig helt.
  • Var inte rädd för att göra fel. Ikea har genomlidit flera skandaler men misstag kan innebära lärdomar och framgångar.

Oavsett vad man tycker om Kamprad eller Ikea så är det otvivelaktigt så att deras starka employer brand gör att de inte behöver kompensera sina medarbetare med särskilt höga löner eller vidlyftiga förmåner. Däri hittar vi nog kärnan inom employer branding.

Foto: Ohmy.nu

Christian Albinsson

Christian Albinsson

Författare till "Guldklockans tid är förbi"
Christian är medgrundare av kommunikationsbyrån Oh My och arbetar som konsult i employer branding-frågor. Han har tidigare startat magasinen Metro Student och Metro Karriär samt skrivit böcker om hur 80-talisterna blev som de blev. Tillsammans med Gustaf Geterud har han skrivit boken Guldklockans tid är förbi: Så bygger du framtidens mest framgångsrika företag.
Print Friendly, PDF & Email

Tags: , , , ,

4 kommentarer »

  • Jean Rossell skriver:

    Still, IKEA pays more than any of the research companies working with employer branding haha

  • Ylva skriver:

    Utan tvivel har Kamprad och Ikea skapat ett starkt varumärke och tydligt är att det är en arbetsplats som attraherar. Det jag saknar är kanske en inblick i hur medarbetarna faktiskt trivs när de väl kommit innanför de blågula väggarna.

  • Therese skriver:

    Höga löner och förmåner fungerar bara som motivation upp till en viss gräns (årslön mellan 400 000-500 000) som har dokumenterats i flertalet studier. Med bakgrund av Herzberg’s motivations teori så är löner en hygien-faktor som endast följer ett basbehov. Efter att gränsen är uppnådd så leder en högre lön till bristande motivation (negativt samband mellan högre lön och jobb nöjdhet). Andra faktorer som möjlighet till utveckling, erkännande, aktiv inlärning, ansvar, variation i arbetet, samarbete och intellektuella utmaningar lägger grunden till motivation hos medarbetare.

  • Roy Olofsson skriver:

    Jag kan rekommendera ”Boken om IKEA” av Bertil Torekull, man måste ha överblick från början för att förstå vad som nu vårdas som organisationskultur. T ex om inte möbelbranschen försökt att helt blockera möjligheten att tillverka i Sverige, var hade IKEA varit idag?

    Många säger att IKEA står för svensk kultur, så är det ju inte, det är småländsk kultur, med samma bakgrund som de som emigrerade till USA för många år sedan. Har man vuxit upp i trakter där alla var med och hjälpte till för att maten skulle komma på bordet, så vet man vad samverkan betyder.

    Jag har haft nöjet att se IKEA växa upp i Älmhult när jag gick i skolan där, sedan har jag haft möjlighet i mina ledarutvecklings program få med medverkande från olika positioner både i Sverige och utomlands. Alla har varit fantastiskt duktiga människor.

    I ett långt härligt yrkesliv skulle jag bara vilja gjort en sak till – jobbat i IKEA!

Lämna en kommentar

Håll en trevlig ton och undvik reklam. Opassande kommentarer redigeras eller raderas.

Meny